Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ett annat alternativ som besiktning mannen sade var att entreprenör gjort fel när hen monterade plattor. Man ska dra fix lodrätt inte vågrätt. Om man drar det fel kan vatten samlas bakom.
Nejnej det är helt fel.
Gör man rätt så har man ett lager fix bakom plattan, man har inte ränder bakom en monterad platta då har man för torrt fix eller så har man väntat för länge med monteringen.
 
Om jag inte minns fel så är det EN numret som är klassningen, men det kan som sagt vara fel.
Jag skulle tro att alla plattor som säljs i Sverige är godkända för att montera i dusch.
Sen att det blev fel på vissa batcher pga att man mixtrade med glasyren det är nåt annat.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nejnej det är helt fel.
Gör man rätt så har man ett lager fix bakom plattan, man har inte ränder bakom en monterad platta då har man för torrt fix eller så har man väntat för länge med monteringen.
Jag tror besiktning mannen tänkte att de gjort fel dock. Han tyckte att är det rätt uppstår inte skador som denna. Han verkade mer inne på entreprenad fel än material fel pga tiden som gått…
 
Har du plattor kvar?
Lägg en i vatten och se om den ändrar färg
 
nino nino skrev:
Har du plattor kvar?
Lägg en i vatten och se om den ändrar färg
Det kan jag göra men Problem har uppstått efter 8,5 års vattenbegjutning 2ggr/dag. Det är inte alla, bara enstaka vid blandaren.
 
Litet läckage i anslutningen bakom blandaren så det kan sippra vidare in bakom plattorna? Eller något som skruvats upp på väggen och skadat vattenledning? Var går vattenledningarna i väggen?

Läckage som uppstår först efter lång tid brukar betyda någon form av korrosion. Grannen fick läckage i duschväggen efter många år, var en skruv som gått in i kopparröret och sedan började det läcka när den rostat tillräckligt. Blev totalrenovering, vattnet hade krypit vidare in till angränsande rum oxå...
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Det kan jag göra men Problem har uppstått efter 8,5 års vattenbegjutning 2ggr/dag. Det är inte alla, bara enstaka vid blandaren.
Nej men prova, ta gärna flera om du har flera paket

Att det har någonting med monteringen tror jag inte på.
Du har exakt lika som flera andra, enda skillnaden är att åt dig har det tagit så lång tid.

Kom missfärgningen över en natt eller blev det mer och mer?
 
K krambriw skrev:
Litet läckage i anslutningen bakom blandaren så det kan sippra vidare in bakom plattorna? Eller något som skruvats upp på väggen och skadat vattenledning? Var går vattenledningarna i väggen?

Läckage som uppstår först efter lång tid brukar betyda någon form av korrosion. Grannen fick läckage i duschväggen efter många år, var en skruv som gått in i kopparröret och sedan började det läcka när den rostat tillräckligt. Blev totalrenovering, vattnet hade krypit vidare in till angränsande rum oxå...
Ja, det är ett alternativ. Får se om jag ska öppna från andra sidan och kika.
 
Du har ett helt fungerande tätt badrum med mindre kosmetiska fel, börjar du riva och greja så står du snart i en hel renovering av ett badrum som kommer kosta 200' och uppåt.
Bättra att leva med det i några år och sen renovera, men det är vad jag tycker
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du har ett helt fungerande tätt badrum med mindre kosmetiska fel, börjar du riva och greja så står du snart i en hel renovering av ett badrum som kommer kosta 200' och uppåt.
Bättra att leva med det i några år och sen renovera, men det är vad jag tycker
Ja, men jag vill undersöka. Det är det jag tänkt. Om man river från andra sidan är det ju gips. Inte så kostsamt.
 
Vad ska du undersöka från baksidan?
River du så är det enda du kommer se baksidan av en gips, osb eller plywood skiva med 2 rör som går ut.
Hade du haft ett läckage genom tätskiktet så hade du märkt att fogarna börjat spricka då skivan börjar svälla.

Men du gör som du vill....

Är badrummet rätt gjort och en koppling läcker lite som nån skrev så får du vatten bakom kaklet och där är det ändå fuktigt efter nån dusch och inget du kommer se från baksidan.

Mest troligt är att någon spolar mer vatten på plattorna nu än tidigare.
Inte bytt slang eller handtag till duschen?
Har ni takdusch?
 
Entreprenör svarade idag i princip att denne inte ämnar komma o titta och då det är min bevisbörda så får jag bevisa först.

Måste erkänna att bemötandet var inte det jag trott.

Nu inväntar jag utlåtande från besiktning man.

Jag ska sedan torka ut (använda det andra badrummet).
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Entreprenör svarade idag i princip att denne inte ämnar komma o titta och då det är min bevisbörda så får jag bevisa först.

Måste erkänna att bemötandet var inte det jag trott.

Nu inväntar jag utlåtande från besiktning man.

Jag ska sedan torka ut (använda det andra badrummet).
Ja efter 2 år ligger bevisbördan på dig.

Sen om du har köpt plattorna så är det väl egentligen inte firmans fel om du köpt dåliga plattor.

Lägg en eller två plattor, gärna från olika paket, i vatten. Ha även 2 som inte ligger i vatten så ser du snart om det är plattan
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.