• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två lager verkar rekommenderas:
[länk]
[bild]
Då kan jag med mer gott samvete göra ett lager till utan att det är ”fel” 😊👍
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
VENTILATIONSFRÅGA: (eller ja, två eg)

1. Om man installerar "utsug"i ett rum.. så brukar de alltid sitta i taket (eller högt upp på väggen).. men är det ett måste? kan man sätta dem längre ner? (golv/lägre vägg) .. och få dem att fortfarande göra det de ska..

2. Det borde väl fungera att dra ETT lagom stort (hur stort nu det är) rör.. och koppla på "utsug" från x rum i fil.. och koppla till en gemensam (lite kraftigare..) "fläkt" och dra luften till (och ut).. istället för att tex ha flera paxfläktar/mindre fläktar som drar ut luften.. ? Man behöver väl eg inte ha några andra "maskiner" för att få det att funka..?

När man googlade lite på ventilationssystem.. var det ju snäppet mer avancerade.. och förjäkla mycket dyrare..

Bonusfråga.. hur vet man hur stor fläkt/utsug man behöver? (räknar man på storleken på rummen/ytan.. eller/och m3 luft ska ut?)


TILLÄGG:
Jag behöver (funderar på) installera ventilation i stallet.. och jag vill dra rör på kattvinden på ena sidan av huset.. och sätta "utsug" både in i rummen på övervåningen.. och ner genom taket till rummen under.. på ett smidigt o ekonomiskt sätt.
 
T
Det finns något riktvärde på hur ofta luften ska/bör bytas i ett rum, och det avgör ju vilken fläkt som behövs. Men är tanken att "bara" förbättra situationen i befintligt utrymme kan man ju göra stora avsteg från de värdena, även om det är bra att ha dem i åtanke.

Det är ganska vanligt att man har en fläkt och flera kanaler, då behövs det spjäll som reglerar de olika utrymmena. Vilket som är lämpligast, fläkt i varje utrymme eller en stor fläkt avgörs rimligtvis av hur enkelt det är att samla alla kanaler till en fläkt, och hur många utrymmen som ska kopplas ihop.

Svårt att avgöra, men hittar du någon hantverkare som pysslat med sånt kan han eller hon nog ge en fingervisning om vad som är lämpligast. Jag har bara byggt med separata fläktar, men har inte bott i nått hus så modärnt att det har varit byggt för styrd ventilation :)

Utsugens placering bör normalt vara i överkant mitt över rummet från insläppet av luft, men bara för att något inte är optimalt kan det ändå fungera tillräckligt bra för ens egna behov. Tror dock inte man kan ha utsuget under huvudhöjd i ett rum, men är det den önskade placeringen går det säkert att kompencera med kraftigare fläkt - fast då kanske det istället låter störande?

Fler frågor än svar kanske :)

Tänk också på att det måste komma in lika mycket luft som fläktarna ska dra ut, annars går de bara i onödan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Det finns något riktvärde på hur ofta luften ska/bör bytas i ett rum, och det avgör ju vilken fläkt som behövs. Men är tanken att "bara" förbättra situationen i befintligt utrymme kan man ju göra stora avsteg från de värdena, även om det är bra att ha dem i åtanke.

Det är ganska vanligt att man har en fläkt och flera kanaler, då behövs det spjäll som reglerar de olika utrymmena. Vilket som är lämpligast, fläkt i varje utrymme eller en stor fläkt avgörs rimligtvis av hur enkelt det är att samla alla kanaler till en fläkt, och hur många utrymmen som ska kopplas ihop.

Svårt att avgöra, men hittar du någon hantverkare som pysslat med sånt kan han eller hon nog ge en fingervisning om vad som är lämpligast. Jag har bara byggt med separata fläktar, men har inte bott i nått hus så modärnt att det har varit byggt för styrd ventilation :)

Utsugens placering bör normalt vara i överkant mitt över rummet från insläppet av luft, men bara för att något inte är optimalt kan det ändå fungera tillräckligt bra för ens egna behov. Tror dock inte man kan ha utsuget under huvudhöjd i ett rum, men är det den önskade placeringen går det säkert att kompencera med kraftigare fläkt - fast då kanske det istället låter störande?

Fler frågor än svar kanske :)

Tänk också på att det måste komma in lika mycket luft som fläktarna ska dra ut, annars går de bara i onödan.
Som vanligt när man börjar nysta i något nytt.. det kommer massa ny tråd (dvs frågor hehe) :)

Om vi fokuserar en minut på de där utsugens höjd.. skälet till att jag undrade över dem är ju att jag inte har utrymme i taket att dra nått direkt.. (därav kattvinden..) .. är dock snedtak ner till hm nån meter (95-115 cm hög vägg).. sedan är det kanske 80 cm full takhöjd på mitten uppe "mot nocken" i rummet.. begränsar möjligheten till dragningar..

Ang tilluft så står det såklart också på "tapeten".. idag är det oftast öppet på hela våningen och tillgången till luft från trappen/bottenvåningen (loge) är stor.. MEN den tillgången ska strypas när trappen byggs om och dörr sätts in.. så sovrummen ska iaf få ventiler ut.. (värre med dem som bara har takfönster.. men ja, det får bli ett senare problem).

Trodde det fanns nån slags "munstycken" till frånluften som man kunde ställa in själv hur öppna de skulle vara.. (och på så vis styra hur mycket som sugs ut..) :)

Kul område o nysta lite i!

NOTE: Besiktningsmannen sa när vi flyttade in för 10 år sedan att det behövdes ventilation.. överallt.. i alla hus.. (låt mig säga såhär - det har inte skett någonstans.. och ett rum har tagit stryk och satt doft i rummet bredvid också.. och ja.. det klarar sig några år till.. men det blir ju inte bättre av sig själv så det är dags att börja fundera på.. komiskt nog är det vad jag "slappnar av" med.. när takbyte o dåliga golvbjälklag tar över hjärnan o gör mig stressad .. 🤔😳 ibland är jag konstigare än jag själv tror.. ;) )
 
Ett gammalt stallfönster med sprickor och trasiga glasrutor, inramat av skadad puts på en tegelfasad. Isolering syns innanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jasså, som om man inte hade tillräckligt med saker o göra.. DET DÄR måste åtgärdas innan det blir kallare .. får se om det blir en temporär lösning med "tilltäppning av hålen" eller om vi sätter dit nya rutor på en gång.. (den ena är lättare än den andra.. vi har försökt måtta/skära rundat glas på stallet en gång.. det var mer utmaning än raka snitt..).

Spelar eg ingen roll om det så blir silvertejp.. täppas till ska det! (vår vattenpump och element är innanför fönstret).. och nu är två rutor trasiga (varav den ena helt "ute")

Bara vinden lugnar sig lite så måste vi också plocka ner ett av de "stora" fönstren på huset.. som inte kommer överleva vintern tyvärr (utan underhåll).. tror vi kommer kunna rädda det.. men måste fräsa till nya spröjs (har tappat ett.. så två av "rutorna" hänger på håret.. så att säga).. med skånska vinterstormar kommer rutan åka lagom tills det blir riktigt kallt.. (om vi inte fixar det)

Pga andra bygg/sågjobb.. så har vi inte tagit något fönster än i år.. (brukar ta 1-2 varje år).. såklart det ska "gå sönder" då.... *mutter* 👎

Jaja.. inte mycket att göra åt - gamla hus pockar på uppmärksamhet.. mest hela tiden (någonstans) :) lite av charmen och lite av en förbannelse hehe :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Collage av hus och trädgård med en stor rosa rosett och text som firar att de haft gården i 11 år. Klarblå himmel och grönt gräs omger huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


🌸🌸 Grattis till oss 🌸 🌸
 
  • Gilla
Dalbotant och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.