Sök gärna upp säker vatten och använd som hjälp vid våtrumsbygge. Ej tvingande/krav, men är en bra utgångspunkt för att utföra det på bra vis.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Nu fick jag lite smått panik då elektrikern kommer och lägger golvvärme på tisdag så jag behöver lägga spån typ idag...

Vi har ju två golvbrunnar (Purus Oden på monteringsplatta) varav den för duschen kommer att vara den lägsta. Det ska ju vara 15mm flytspackel vid elektrisk golvvärme men förhöjningen på en "Monteringsplatta 2014) är ju endast 12mm, med fallet jag tänkt att ja så blir det först 15mm vid en radie på 300mm från golvrunnen vilket verkar lite väl stort.

Att sätta en förhöjningsring på 13mm känns ju lite galet för de ca 2mm som saknas i höjd kring brunnen. Ska jag försöka spackla så jag kommer upp till 15mm kanske snabbt runt brunnen men att tätskiktet ändå hamnar i nivå precis vid brunnen, dvs två fall i duschhörnan som jag sedan kompenserar i klinkerfixet? Elller ska jag försöka höja golvbrunnen 2mm?

Sen blir ju även frågan kring den andra brunnen, ska jag sätta en förhöjdningsring och anpassa fallet efter den höjden eller försöka förhöja hela monteringsplattan till rätt höjd?

Hur hade ni gjort? Enormt tacksam för svar!
Inser nog att jag övertänkt det hela lite... Jag spacklar helt enkelt ett lite skarpare fall precis vid brunnen för att kompensera de 2-3 mm som behövs. Så får jag en slät och bra övergång för manschetten. Sen löser ju sig den lilla nivåskillnaden med fixet för klinkern sen!

Brunnen för badkar sätter jag en 13mm förhöjningsring på.
 
R RiKr skrev:
Sök gärna upp säker vatten och använd som hjälp vid våtrumsbygge. Ej tvingande/krav, men är en bra utgångspunkt för att utföra det på bra vis.
Har tidigare läst igenom säker vatteninstallation 2021:2, men vet inte hur det ska hjälpa mig i detta fallet? Har du kanske något praktiskt tips?
 
Här har det hänt lite... El och vatten är färdigdraget, sedan har jag även isolerat och stängt igen golvet!
 
  • Rummet visar en byggarbetsplats med reglar på golvet fyllda med isoleringsmaterial. Synliga rör för el och vatteninstallation hänger på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rum med färdigdragen el och vatten, isolerade väggar och golvbjälkar med verktyg utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32 och 3 till
  • Laddar…
Blev lite stressigt i slutet men nu har elektrikern varit här och lagt golvvärmeslingan och centralen är färdigkopplad!
Golvvärmeslingor installerade på ett obehandlat betonggolv i badrummet med väggar utan väggbeklädnad och synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, vi behöver ert råd gällande kakelsättningen! Vi ska sätta 60x60 plattor och jag har gjort en skiss på badrummet nedan med den tänkta kakelskärningen. Blir det märkligt att dela på plattorna till höger om duschen för att få en centrerad linje till dörröppningen och toaletten? Blir ju såklart mer kapande men vi tänker att det blir snyggast att ha plattorna symmetriskt i duschen samt centrerat i dörröppningen. Tanken är att gå upp med samma linjer på vägg. Duschen kommer att avgränsas med en vikbar duschdörr.

Skiss på badrum med golv- och väggkakel. Planlösningen visar placering av dusch, badkar, toalett, kommod och ventilationsschakt. 60x60 plattor med delade plattor vid dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommoden kommer att byggas av köksstommar, inga ben eller sockel, utan "hängas" i angränsande väggar. Djupet är matchat med vent. schaktet.
 
Nu vet jag inte hur dina plattor ser ut i kanterna. Men min lilla erfarenhet av kakel och klinker är att en skuren kant blir vassare än en oskuren plattkant. Kanske något att tänka på när du får en skuren platta mitt i golvet.
 
R roli skrev:
Nu vet jag inte hur dina plattor ser ut i kanterna. Men min lilla erfarenhet av kakel och klinker är att en skuren kant blir vassare än en oskuren plattkant. Kanske något att tänka på när du får en skuren platta mitt i golvet.
Bra poäng! Det är rektifierade granitkeramik plattor, närmare bestämt dessa: https://www.hornbach.se/p/klinker-terrazzo-donau-vit-matt-60x60-cm-rektifierad-26732/10569001/

Jag har testat att göra snitt med diamantklinga i en provbit och sedan fasat kanten något med en diamanthandpad. Det blev förvånansvärt bra, jag har inte provat att köra med en kakelskärare och sedan slipa av kanten men förhoppningen är ju att det blir lika bra.

Om jag fortsätter med läggningen från duschen då hamnar skarven typ 5cm offsett från dörröppningen och jag får en smal remsa vid kommoden, vilket känns lite sisådär.
 
R roli skrev:
en skuren kant blir vassare än en oskuren plattkant.
Kanske man kan slipa ner den till någon rund form?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske man kan slipa ner den till någon rund form?
Beror ju på hur plattan är uppbyggd. Våra kakelplattor i badrummet fungerar det inte på då de har en "färgad yta" men det kan vara möjligt på TS plattor om de är "genomfärgade" eller homogena i samma material.

Ville bara uppmärksamma det här med skuren kant då vi har ett ytterhörn bakom wc-stolen där vår plattsättare inte började med hela plattor vid hörnet. Nu sitter det en mjukfog där som fyller ut det mesta men inte allt.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
R roli skrev:
Beror ju på hur plattan är uppbyggd. Våra kakelplattor i badrummet fungerar det inte på då de har en "färgad yta" men det kan vara möjligt på TS plattor om de är "genomfärgade" eller homogena i samma material.

Ville bara uppmärksamma det här med skuren kant då vi har ett ytterhörn bakom wc-stolen där vår plattsättare inte började med hela plattor vid hörnet. Nu sitter det en mjukfog där som fyller ut det mesta men inte allt.
En närbild på en 60x60 platta med fasning, mönstrad yta och monterad kant mot en vägg. Plattans struktur och detaljer syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyfsat tacksamma plattor tror jag. Speciellt om jag matchar fix/fog med plattans bas, då smälter fasningen in tror jag.

Är nog inte jätteorolig för själva kanten faktiskt efter mina tester, jag är mer osäker kring mönstret och om det är märkligt att "bryta" 60x60 plattor? Kommer ju dock nog bli väldigt subtilt med rätt fog och 1.5mm fogbredd som vi ska ha. Eller vad tror ni?
 
M Majskaka skrev:
[bild]
Hyfsat tacksamma plattor tror jag. Speciellt om jag matchar fix/fog med plattans bas, då smälter fasningen in tror jag.

Är nog inte jätteorolig för själva kanten faktiskt efter mina tester, jag är mer osäker kring mönstret och om det är märkligt att "bryta" 60x60 plattor? Kommer ju dock nog bli väldigt subtilt med rätt fog och 1.5mm fogbredd som vi ska ha. Eller vad tror ni?
Är det där en okapad kant? Om så är fallet så tror jag att det inte kommer att bli några problem.
 
R roli skrev:
Är det där en okapad kant? Om så är fallet så tror jag att det inte kommer att bli några problem.
Ja precis, det är en orörd kant. Kanon!
 
Vi har stora plattor på väggen men små på golvet i vårt lilla badrum. Dom kapade plattorna är mot hörnen och inte mitt i väggen. Sen skulle jag personligen tycka att det förstör intrycket med smalare plattor "mitt i rummet".

Tipsar om denna för inspiration: https://www.instagram.com/tile.brother/
 
Redigerat:
T Tremoten skrev:
Vi har stora plattor på väggen men små på golvet i vårt lilla badrum. Dom kapade plattorna är mot hörnen och inte mitt i väggen. Sen skulle jag personligen tycka att det förstör intrycket med smalare plattor "mitt i rummet".
Ja det är ju det vanliga man ser att plattorna är kapade mot väggarna, men det gör att jag antingen måste kapa plattan ändå för fallet i duschen eller så blir det en linje typ 5-10cm från centrum i dörröppningen... Kommer köra 60x60 på både golv och väggar.
 
Utgå ifrån duschhörnan och sen hela plattor därifrån. Att ändra dimension mitt på golvet kommer man nog uppleva som mer besvärande för ögat än att det inte är centriskt i förhållande till dörr & toalett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.