nino nino skrev:
Eftersom du köpt kaklet själv och har kvittot kvar så besöker du butiken, visar kvitto, visar bilder och hör vad dom säger.
Påpeka att det är ett material fel
Ja, det kan jag göra.
 
Vi hade samma problem i duschdelen i ett badrum. Fick bekräftat från kakeltillverkaren att det var tillverkningsfel på plattorna och att det kommit in vatten bakom glasyren. Lösningen blev att sätta ett nytt lager kakel på det gamla. Det ska vara ok enligt BKR/GVK.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
M Mobility skrev:
Vi hade samma problem i duschdelen i ett badrum. Fick bekräftat från kakeltillverkaren att det var tillverkningsfel på plattorna och att det kommit in vatten bakom glasyren. Lösningen blev att sätta ett nytt lager kakel på det gamla. Det ska vara ok enligt BKR/GVK.
Går det över blandaren? Det låter som en bra lösning
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Går det över blandaren? Det låter som en bra lösning
Det var på väggen med blandaren hos oss. Inga problem då det fanns ganska mycket gängor kvar på anslutningskopplingarna till blandaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Väldigt bra idé!!

Kan detta räcka? Alt tar man in ett företag som kan lätt slipa ner kakel (fast inte ner till tätskiktet), sen kallar de över enbart zon . Med typ snygg mosaik o list mot det vita?
 
  • Kromad rörkoppling och skruvad platta på väggen i ett badrum
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Man slipar inte ner kakel, det kaklas utanpå om det finns utrymme för ytterligare ett lager.
 
Man kan också måla kakel, eller så kan microcement vara ett alternativ!
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Väldigt bra idé!!

Kan detta räcka? Alt tar man in ett företag som kan lätt slipa ner kakel (fast inte ner till tätskiktet), sen kallar de över enbart zon . Med typ snygg mosaik o list mot det vita?
Väggfästet måste demonteras. De gängor Du ser har inget med problemet att göra.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag vet inte om nya kakelplattor fix/fog fastnar på gamla utan någon typ av behandling, lätt slipning? Men ta in någon plattsättare som vet? Sen kommer ju blandarföstet ut så, jo…det är högst relevant att förstå om det kan montera åter. Dvs kan gängas fast längre ut.
 
Uppdatering. Jag lärde mig något nytt. Kakel klassas enligt besiktning mannen som var här i olika kvalitet klasser, dör enbart klass 1a ska monteras i våtzon. Detta skall plattsättare känna till och ta reda på alt butiken. Nu skall jag reklamera mot butik och se vilken klassning mitt kakel hade. Någon som kan utlösa det från bilden?
 
  • En kartong med kakel märkt med texten "A24 WHITE MATT BASIC", "208X400", och klass 1C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat alternativ som besiktning mannen sade var att entreprenör gjort fel när hen monterade plattor. Man ska dra fix lodrätt inte vågrätt. Om man drar det fel kan vatten samlas bakom.
 
Det står väl ganska tydligt 1 C på paketet?
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det står väl ganska tydligt 1 C på paketet?
Är det klassning? Och vilken skala är det? Dvs vad är c?
 
Vi har precis monterat detta. Vad är det för klassning?

Varför meddelar inte kakelfirman sådant? Minimum klass 3?
 
  • Förpackning av Nature keramiska kakel, 15 st vit matta plattor, 1,2 m², klassning minimum klass 3, W200X400X7,5 mm, modell 510215, tillverkad i Portugal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar inte vara lätt att hitta något svar på den klassningen.
1:an skulle kunna var 1:a sortering och C för ceramic.

1a hittar jag inget om..

Vårt klinker har klass 4 av 5 men det gäller slitage på golv.

Kanske någon annan kan förklara.

Annars skulle jag be besiktningsmannen förtydliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.