Vill du ha hjälp och kan motivera budgetfrakt/besök i norra skåne så kan jag arborra upp dem i fräsen. Manuell men precis.

Då jag är en maskinkonstruktör som har svårt att stänga av huvudet på kvällarna så dela gärna en skiss/bild på vad du vill åstadkomma så kanske jag kan skissa ihop en enkel lösning med relativt billiga standardkomponenter som löser ditt problem. Har några ideer redan från vad jag minns av dina gamla bilder :)
 
  • Gilla
  • Älska
ClasseClas och 6 till
  • Laddar…
tommib
Åh, tack!
Ska se hur den nya lösningen faller ut först. Har tänkt komma ner flera kvällar nu för att färdigställa men allt annat kommer mellan. Hade t.ex. stora förhoppningar för ikväll men nu "måste" jag göra ordinarie lönearbete.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Hej.
Som tidigare nämnts kan den invändiga svetsen ställa till det, undvik den.
Sen kan man ritsa körna.på.bägge.sidor om man vill ha det perfekt.
Det är inte fel att borra ett pilothål med vanlig borr för att sen köra med stegborr på bägge sidor.
Det här är en till synes enkel operation, men det kräver ändå lite skills som du kommer ha efter denna övning.
Typexempel på att djävulen ligger i detaljerna.
/W
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, tricket här var nog att borra pilothålet från bägge sidorna separat istället för att gå rakt igenom. Det skulle dessutom gjorts mot ett fast anhåll även i längsled på röret så att det hamnade på exakt samma ställe på bägge sidorna. Man lär så länge man lever och det är just sånt här som får en att respektera duktiga yrkesmän mer. Ett paradexempel är Findus42 här på forumet, som förutom att ha tur som en tokig när han jobbar (nåja..) också delar med sig av exakt hur man ska göra och varför.

Jag har fortfarande inte haft tid att fixa med det pga det förbaskade lönearbetet. Förhoppningsvis blir det bättre nästa vecka men denna vecka ser ut som att det kommer bli lite obetald övertid.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
tommib
Verkstad med hyllor fyllda med kartonger och plastlådor, en kap- och gersåg framför ett vitt draperi samt byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått upp lite mer hyllor. Och ett draperi för att grejerna på hyllorna inte ska bli skitiga när man sågar.
I underkant syns också lite pyssel som behövde göras inför helgen. Eftersom jag inte orkade bygga en tredimensionell sfinx fick det bli en bild på en.
 
  • Gilla
Beemaster och 4 till
  • Laddar…
Även om det inte är felfritt så gör det verkligen underverk med den sågen om man har en kraftig dammsugare inkopplad.
 
tommib
Den står där under, men kunde väl vara lite kraftigare kanske. Det är en Kärcher WD4, köpt på Jula någon gång när de hade kampanj för massa år sedan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ah, ja, det kan vara dags att kolla på en ny kampanj snart. Hade den också förut, har bytt den mot en Nilfisk någonting med betydligt bättre drag och märkbar skillnad på resultatet när jag kopplar det till Bosch-sågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.