Snailman
Jag hoppas på att man kan välja den som är mest prisvärd, och förhoppningsvis en bit över medel (=ikea)

jag hade känt betydligt mindre för att ta ikea om de inte ändrat gångjärn och lådbeslag så att man kan köpa till bra mjukstängning av dessa. Hoppas de har vettiga luckor om ett par år då det blir dags, annars får man väl göra egna luckor...
 
den stora fördelen med ikea är priset
den stora fördelen med "märkes" kök är deras sortiment med skåp

sen är det lite grejor som skiljer tex massiva luckor , bättre lack på dom dyrare luckorna , bättre lådor mm.

för övrigt så finns tamdembox upp till 80 kg om jag inte kommer i håg fel.

metabox är verkligen budget , men är bra om man vill behålla stommar och vill ha lite nyare lådor..
 
Snailman
Jag räknar med att om jag behöver, så tänker jag köpa sådant som fattas hos ikea, hos en annan tillverkare och modda någon lämplig ikealucka så denna passar...
 
Men jag fattar inte detta.
om det är samma beslag varför då inte köpa IKEA.
Om det är samma stomar varfördå inte köpa IKEA?
Vad är bättre hos HTH, Ballingslöv, Pustelli mm, känslan och finish på luckor förstår jag. Men stomarna?
Cullinar, eller vad de heter har 16 mm och IKEA 18, alltså borde IKEA vara stabilare.
eller???
en redig jungel är det!
 
Snailman
ikea har väl spånskiva i stommarna, mdf ska ju vara bättre, vet inte vilka som har det i stommarna... (sen finns det väl olika kvaliteer av spånskiva vilket försvårar saken)

De brukar ju inte byta köken så ofta i varuhusen så tänkte granska hur de ser ut där, räknar med att jag sliter mindre på dem än vad besökarna där gör:rolleyes:
 
För att reda ut lite i djungeln:

Lådor - den tillverkaren på marknaden heter BLUM och deras bästa låda säljs av måmga, bla IKEA, Marbodal, HTH mfl i samma prisklass. IKEA har ingen annan låda men andra "lågprismärken" har ofta en budgetlåda i sina billigare kök.

Stommar - alla stommar tillverkas av spånplatta, oftast 16 eller 18 mm tjock. Efter att ha synat de flesta skulle jag säga att skillnaden är minimal, själv föredrar jag IKEA då dessa är bra och priset är lågt. Om jag vill ha ett udda mått pga köksrummets höjd eller bredd får jag dock gå till Marbodal eller Ballingslöv som kan fixa måttbeställda stommar, det gör inte IKEA.

Luckor - Luckor håller i allmänhet likvärdig kvalitet mellan leverantörerna, melamin, folie, faner, lack, massivt, det är mest en smak och prislappsfråga. "Lågprisställena" har ett större utbud i faner, lack och folie medan "högprisställena" har ett större utbud i massivträ och även mer udda träslag. Även luckor finns hos de dyrare kökstillverkarna att få i udda mått, dock är de ofta snuskigt dyra.

Bänkskivor - de flesta leverantörer erbjuder ett likartat sortiment med samma kvalitet. Ballingslöv äger tex Geisler som tillverkar IKEAs måttbeställda skivor...

Knoppar och handtag - snuskig dyra hos vissa, billiga hos andra, kvaliteten är ofta den samma.

Diskbänkar - de flesta som säljs kommer från 2 tillverkare och det är stor prisskillnad men det mesta som säljs håller en bra kvalitet så det är mest en smaksak.

Kranar - kranar är en verklig djungel, svenska kranar som FM mattson och Mora är onödigt dyra mätt mot kvaliteten men å andra sidan är det lätt att hitta reservdelar. Alla kranar som säljs skall vara godkända i Sverige.
 
Sommar tillverkas nästan alltid av spånskiva. Annars skulle stommen väga för tungt. En nackdel med ikea tycker jag är synliga skruvar under överskåpen, dessa slipper man hos tillverkare med färdigmonterade stommar! Man ska alltid välja stommar som är 18 mm då 16 mm riskerar att bukta sig efter ett tag.

Vill man så ha en speciell lucka kan man alltid vända sig till en tillverkare av luckor. Är inte alltid jättedyrt och dom brukar ha ett jättesortiment på träslag, profiler och färger.
 
Tack för lite mer saklig info Pope och Jizzo.
En tanke:
Bänkskåp standardmått köper jag hos IKEA, de udda skåpen jag vill ha tar jag från ngn av de andra, luckorna hos den jag gillar, lådor från IKEA, men fronterna då, passar de från balingslöv till IKEA lådorna tex?
Diskbänk från fabriken, bänkskivan från IKEA, Kranarna från Comfortbutiken, knopparna där jag hittar något som passar.
Kyl, frys och fläkt från bästa dealen jag kan få och spis ugn från det märke som motsvarar mina funktionskrav.
 
passar luckor från de lite "finare" märkena på IKEAs stommar?
 
h-man skrev:
passar luckor från de lite "finare" märkena på IKEAs stommar?
Det skulle jag inte tro. Men det är ju bara att mäta och så!
Går kanske att mod. lite =)
 
För att återvända till trådskaparens första fråga.
Vi valde HTH när vi bytte kök i höstas. Det var dyrare än Ikea men åtskilligt bekvämare. Deras stommar kommer färdigmonterade tex. Leveransen skedde på avtalad tid och killarna kollade av på en lista att allt var med. Sen att dom erbjöd en erfaren snickare som satte upp skåpen och fixade till besvärliga ställen var också ett plus. Det kostade extra förstås. Det blev riktigt bra. Sambon och jag är fortfarande vänner (vi kan bli rejäla ovänner när vi håller på med renoveringsprojekt :) ) och det är värt åtskilligt!
 
Måste flika in och säga att det tar ca 5-10min att montera en IKEA stomme, och är lätt som en plätt (sambon och svärmor gjorde detta ;))
IKEA kan väl också erbjuda snickarassistans har jag för mig jag läst!?
 
Jag har blivit lite nyfiken på Blumsystemet. Flera tillverkare använder uppenbarligen Blums expansionsbeslag, Hur är det med användningen av Blums gångjärn bland kökstillverkarna? IKEA?

Vidare undrar jag om man kan köpa måttbeställda luckor och lådfronter i massivträ nånstans? Priser?
 
Apprentice skrev:
Jag har blivit lite nyfiken på Blumsystemet. Flera tillverkare använder uppenbarligen Blums expansionsbeslag, Hur är det med användningen av Blums gångjärn bland kökstillverkarna? IKEA?

Vidare undrar jag om man kan köpa måttbeställda luckor och lådfronter i massivträ nånstans? Priser?
Ang. måttbeställda luckor köpte jag massiva från Örsholmslackeringar www.orsholmslackeringar.se
De gick på 795 kronor / styck.

Sen när det gäller BLUM så använder väl nästan alla i tillverkare i Sverige/Norden de idag.
 
coss skrev:
Men jag fattar inte detta.
om det är samma beslag varför då inte köpa IKEA.
Om det är samma stomar varfördå inte köpa IKEA?
Vad är bättre hos HTH, Ballingslöv, Pustelli mm, känslan och finish på luckor förstår jag. Men stomarna?
Cullinar, eller vad de heter har 16 mm och IKEA 18, alltså borde IKEA vara stabilare.
eller???
en redig jungel är det!

nu kan jag inte ikeas nya beslag men innan så var det billigare gångjärn från blum jämnfört med ballingslöv t.ex
lådorna hade inte dämpning och när det kom fick man sätta på dom själv medans övriga tillverkare har det inbyggt i skenorna till lådorna .

sen är det mängden spån som skilljer i stommarna . tar man ett ikea skåp och ett likvärdigt t.ex marbodal så väger marbodal skåpet mer fast det har 16mm stomme mot ikeas 18 stomme

sen är det sotiment med stommarna ikea har bänkskåps stommar i storlekarna 30,40,50,60,80 cm
kvik har från 20 till 120 cm

det är vad man prioterar , låg pris mot stort sortiment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.