P pmd skrev:
Det finns inga batterier som kan lagra el tillräckigt länge för att man ska kunna vara helt självförsörjande på el i Sverige.
Med batterier som bas kan man sedan lätt komplettera med annan kraft för att få komplett försörjning.
Du har motsvarande utveckling i andra ändan där Microsoft köper all kraft direkt från kärnkraftsverket Three Mile Island på 20-års kontrakt.
Fragmentering var namnet.
 
P
spikplanka spikplanka skrev:
Med batterier som bas kan man sedan lätt komplettera med annan kraft för att få komplett försörjning.
Hur lätt? Vad föreslår du som inte är fossilbaserat eller mycket dyrt?
spikplanka spikplanka skrev:
Du har motsvarande utveckling i andra ändan där Microsoft köper all kraft direkt från kärnkraftsverket Three Mile Island på 20-års kontrakt.
Det har den som vill göra sig oberoende av elnätet inte någon större glädje av.
spikplanka spikplanka skrev:
Fragmentering var namnet.
Konsolidering, snarare, när en elkonsument köper upp all produktion från ett kraftverk.

Vi får se hur det går. TM-1 ska först återstartas och driften godkännas av USAs kärnkraftinspektion. Elleveranserna börjar väl om cirka tre år om alltfår enligt plan?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nu kommer alla mina grannar med tesla och solceller på taket att själva få bära bördan av att vara klimatvänliga.
Kanske ändå inte helt fel?
Mer klimatvänligt att ladda elbilen med el från nätet (mix av vattenkraft, vindkraft och kärnkraft) än från solceller.
https://www.vattenfall.se/foretag/miljo/produktion/elens-ursprung/
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Det är väl inte så att du direkt har tänkt fel, utan du har preferensen att staten egentligen äger allt. Och då blir det staten inte konfiskerar en kostnad för staten. Du skulle trivas i Nordkorea.
D daVinci skrev:
Att statens stöldgods minskar kan stämma. Men hur blev det en kostnad??
Gällande batterier inköpta av solcellsägare:
Jag jämför ett hushåll med solceller och batterier med ett annat hushåll med bara solceller. Allt övrigt identiskt.

Hushållet med batteri erhåller bidrag och betalar mindre skatt. Bidraget och den minskade skatten motsvarar efter en tid ungefär totalkostnaden för batteriet. Vinsten som hushållet gör är normalt väldigt liten, om alls något. Tillverkningen av batteriet innebär en miljöbelastning.

Detta har inget med Nordkorea att göra. Poängen är att hushållet inte gör en signifikant vinst medan både stat och miljö gör stora förluster.

Jag förstår att du är anarkist och gör allt för att staten inte skall få in skatt till vår välfärd. Jag skulle vilja föreslå att du istället gör det med vanligt skattefusk och svartarbete. Det ger i varje fall inte negativa miljöeffekter och du får 100% vinst på det staten förlorar.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns inga batterier som kan lagra el tillräckigt länge för att man ska kunna vara helt självförsörjande på el i Sverige.
Men om man skaffar en tank på 200 m³ så klarar man kanske värmen i alla fall. Men man skall också ha solpaneler/solfångare för att värma upp tanken. Men då kan man ju ha en mindre tank med något brännbart bränsle istället, samt driva sin egen generator. Om det bara fanns en hemmaprocess för att exempelvis tillverka etanol...
 
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Ja, jag skulle gärna vilja investera i en vindkraftpark eller solkraftpark men nätägaren tycker det är mer gynnsamt att behålla dem själva än att sälja andelar...
Det finns ju föreningar för det. Med slopad 60öring blir det ungefär lika lönsamt med paneler på eget tak som i en förening som sätter dom på en gammal soptip.

Då slipper man mecket med vattenskador, elstötar och brandrisk i hemmet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man skaffar en tank på 200 m³ så klarar man kanske värmen i alla fall. Men man skall också ha solpaneler/solfångare för att värma upp tanken. Men då kan man ju ha en mindre tank med något brännbart bränsle istället, samt driva sin egen generator. Om det bara fanns en hemmaprocess för att exempelvis tillverka etanol...
En vedeldad ångturbin fixar både el och värme.
Problemet är att det blir väldigt mycket värme och lite el. Men går, gör det.
 
Ska man få ihop något småskaligt tror jag ett elverk på gengasdrift är det mest realistiska. Men det lär kräva en hel del underhåll.
 
Men det hade varit roligare att tillverka sin egen etanol...
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Hur ser det ut i andra länder, typ Tyskland där solceller är väldigt stort och man har det som staket och allt möjligt då det är billigt?
 
G
Purre Purre skrev:
Hur ser det ut i andra länder, typ Tyskland där solceller är väldigt stort och man har det som staket och allt möjligt då det är billigt?
Tyskland har balkonganläggingar, väldigt bra och verkligen småskaligt.
 
P
S sjoelund skrev:
Många av dem om man räknar till koncernen. Finns säkert några namn du känner igen i dessa listor. Ibland nätägaren och ibland elhandelsföretaget i samma koncern som står som (del)ägare...

[länk]
[länk]
Elnätbolag får inte syssla med elproduktion, såvitt jag vet.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ju föreningar för det. Med slopad 60öring blir det ungefär lika lönsamt med paneler på eget tak som i en förening som sätter dom på en gammal soptip.
De måste dock samarbeta med nätägaren om du ska kunna få ut det som kWh. Min vill inte göra det.

P pmd skrev:
Elnätbolag får inte syssla med elproduktion, såvitt jag vet.
Därför ägaren skapar 1 separat bolag för elnät. Koncernen sysslar ändå med båda två. Det är ju bara att titta på listan av företag så ser du fort att det är nätägare som också äger produktion.
 
P pmd skrev:
Det finns inga batterier som kan lagra el tillräckigt länge för att man ska kunna vara helt självförsörjande på el i Sverige.
Litium-jon batterier har ett läckage på ca 2-3% per månad. Efter 10 månader har man kvar knapp 80% av laddningen.

Varifrån har du fått att de är helt urladdade efter den tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.