HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det fastnar och åker under där tänker jag mig.
Det fastnar väl minst lika mycket under en list i så fall.
 
P Pankow skrev:
Coolt hus med cool familj! Men fattade aldrig vad skjutdörren framför entren hade för funktion. Entren ska ju ge ett positivt första intryck inte vara gömd bakom en ladugårdsdörr.😳
Det är ett extra "låsbart" utrymme som man skapat under taket.
ett utrymme där man kan låsa in cyklar barnvagnar etc

Även tydligt sätt att visa att man inte är hemma eller vill vara i fred :), När entrén försvinner.
Eftersom entrén är helt glasad mer eller mindre och det rör sig en del människor på vägen bakom huset, så har man mögligt till en lite mer mer privat zoon mellan den nya och det gamla huset.

Det är även ritat ett sådant till fönstren vid vardagsrummet, men det är ej utfört ännu iallafall.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Ja det där har du gjort jävligt bra! Snyggt som satan och helt rätt tänk med att inte tumma på kvaliteten och detaljerna pga det ekonomiska. Men hade velat se badrummet. Bra jobbat!
 
  • Älska
VillaGlan
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Snyggt hus och härlig tomt!

Men vad i hela friden var tanken med första huset inför att man skulle bilda familj? 48kvm??
T tkrafft68 skrev:
@VillaGlan Har ni räknat på hur många timmar du, bror och svärfar + ev. andra lagt som inte fick betalt?
Var ju för ovanlighetens skull ett bra program och ni har lyckats väldigt bra. Hoppas ni fått till övervåningen med eller att det snart är klart.
Det vågar jag inte göra haha...
Övervåningen är inte klar och den kommer inte prioriteras närmsta 2-3åren.
Vi kommer inte sova där uppe förens barnen kan sova där nere själva så det blir bara ytterligare yta att städa då. Vi lägger nog mer krut på garage och tomt framöver.
 
  • Gilla
tkrafft68 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det fastnar och åker under där tänker jag mig.
Det samlas definitivt damm där. Det gör det även på en golvlist.
Skillnaden med skugglist är att robotdammsugaren löser att få med sig dammet under skugglisten.
Det gör den inte ovanpå en golvlist :)

Att det är design gör det inte automatiskt opraktiskt!
 
  • Gilla
jbernspang och 3 till
  • Laddar…
A Aevon skrev:
Väldigt fint hus och lyckad makeover! Kul också att både husägare och arkitekt svarar genröst i tråden - vad duktiga ni är! Jätteimponerad och inspirerad.

Och jättetack för bjusset på vad en arkitekt kan kosta! Undrar alltid när jag se Grand Designs över detta, men tror aldrig det besvarats i programmet - vilket är synd, för det ju ändå en helt rimlig siffra, som kanske skulle få fler att överväga att gå det hållet.
Tack! Brukar själv alltid sitta med en drös frågor och funderingar efter varje program då det är så mycket som inte kommer med.
Kul att få vara på andra sidan nu och kunna klargöra vissa saker. :)
 
Är svinsnyggt med skugglister! Hade det i en lägenhet men valde att inte ha det i huset då jag upplevde att man lätt fick märken längs väggarna efter att man drog med dammsugaren. Hade då inte robotdammsugare så kan tänka mig att det blir bättre med den
 
Hatten av för ett väl utfört arbete under de förutsättningarna (ej byggare/snickare, relativt ungt par, småbarn, heltidsarbetande, begränsad budget…)!

Tyckte dock att skjutdörren framför entrén var märklig. Tror inte man/de/ni kommer vilja använda utrymmet som ”förråd”. Vill man ha insynsskydd så hade det väl varit bättre med buskar eller nåt vid tomtgränsen?
Tror det blir en grej som kändes smart på pappret men som inte kommer användas irl. Möjligtvis när man drar iväg på semester en månad eller så..
Hade huset legat i ett ”utsatt” område så hade det känts mer befogat men det här är ju på landet..

Hade varit kul att se planlösningen på skiss.
 
Intressant bygge och väl genomfört med de förutsättningarna ni har haft!

När det första huset byggdes, fanns det nån plan för att bygga ut det redan då?
 
HOBBY ARCHITECT
V VillaGlan skrev:
Det samlas definitivt damm där. Det gör det även på en golvlist.
Skillnaden med skugglist är att robotdammsugaren löser att få med sig dammet under skugglisten.
Det gör den inte ovanpå en golvlist :)

Att det är design gör det inte automatiskt opraktiskt!
Jasså, det visste jag inte. Men sen design är ju en smaksak.
 
  • Gilla
VillaGlan
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Kirre2 skrev:
Det fastnar väl minst lika mycket under en list i så fall.
Fu kanske menar PÅ en list?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fu kanske menar PÅ en list?
Naturligtvis på en list också, men eftersom det här diskuteras ingen list alls måste väl dammet iså fall samlas mellan vägg och golv tänker jag. Och eventuell springa mellan golv och vägg eller golv och list borde väl vara ungefär lika stora dammsamlare?
 
Hur var innerväggarna behandlade?
Jag gillade utseendet på dom.
 
G generalgottah skrev:
Hur var innerväggarna behandlade?
Jag gillade utseendet på dom.
Dom är målade med Jotun kalkfärg i kulören kalk, dom är strukna i ett ”zigzak/kryss” mönster med stor bred pensel i några lager.

Såhär ser det ut på nära håll.
Se bild:
 
  • Närbild av vägg målad med Jotun kalkfärg i kulören kalk, applicerad i ett "zigzag/kryss" mönster med bred pensel. En ljus träpanel syns på höger sida av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
Trevligt avsnitt med fint hus! Utformningen känns okej, inte så mycket nyskapande men ändå ett rimligt och trevligt hus med en fantastisk utsikt. Den tomten för 400k känns som ett fynd (vet inte exakt var det ligger men ändå) 😇

Fokuset på minimalism och rena vinklar utan lister och foder känns lite 2020, smaken är ju som baken, men jag gillar lite mer färg och form, blir mer som ett hem mindre som ett museum då i min erfarenhet. Det är ju också bra mycket svårare och dyrare att bygga huset så, med exaktkapningar och speciallösningar som annars lätt kan döljas av lister, foder och trösklar.

Att de lämnat övervåningen känns ju rimligt och ändå imponerande hur de hunnit med allt med barn och jobb och allt. Misstänker att det varit Grand Designs i bakgrunden som sporrat lite extra då man ju vill få det extra fint när alla tittar på.

Sånt där trätak (faltak) är snyggt i början men sen brukar det se lite fuktskadat ut på sina ställen, även med ordentlig luftning. Nu såg man det inte så noga men tyckte mig se rätt så stor skillnad på fasad och tak i färg och då är de ju lika gamla. Gillar att huset ser ut som ett stycke trä, nästan som en slipad sten om allt kunde ha samma färg.

Sen tyckte jag att nybyggarna hade helt rätt inställning. Man måste våga och köra på ifall det ska bli något. Att Mark går runt och säger "det här är det svåraste man kan göra... det här är svårt... oj vad dålig timing etc" hjälper ju ingen. Och blir det bra TV? Nä, inte ens med drama-musik. Känns lite amerikanskt, att vi ska tycka som produktionen vill. Om man visste innan hur jobbigt något skulle bli så skulle nog inte mycket bli gjort. De borde istället lyfta fram visionärer och byggare som faktiskt vågar och sen genomför projektet, som i det här fallet, där det blev riktigt snyggt och bättre än vad många snickare skulle orka göra åt någon annan.

7 meter i takhöjd är mäktigt, hade varit coolt med något ljusinsläpp däruppe 😎

Överlag ett trevligt hus, som när det blir helt klart kommer vara riktigt najs att bo i, speciellt med den utsikten!
 
  • Älska
VillaGlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.