pacman42 pacman42 skrev:
Enklaste sättet att göra detta är att sätta penelerna i en "vagga" ("halvcirkel" som rullar på skenor) i öst-västlig riktning. De ligger 90 grader mot marken när den går upp på morgonen och när den går ned på kvällen och man låter den hela tiden följa solhöjden. Med lagom vinkel mot solen mitt på dagen (här får man optimera vinkeln mitt på dagen efter tid på året då man vill maximera produktionen, men även efter hur effektiv produktion man vill ha på morgon och kväll) så kan man i praktiken få ut maximalt från solen utan särskilt komplicerad styrning, man styr helt enkelt bara efter solhöjden på himlen. Enkel motorstyrning av en vajer förankrad i bägge ändar av vaggan kan då användas.
Är det mulet vill man dock ha lägre vinkel, men ja blir ganska bra.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad är det för effektkrävande prylar du tänker på?

För mig är det värmesystemet som dominerar, och det används inte när solceller levererar bäst. Nummer två är varmvatten, men det blir inga större kostnader. Nummer tre är bilen, men den laddas till 99% på den lägsta eltaxan, oftast på nätterna.

Vad är det mer för effektkrävande prylar du har som gör skillnad på elräkningen?
Tja: diskmaskin, ett par tvättmaskiner, torktumlare, kök med kraftig ugn och häll är väl de grejer som används mest till vardags och under dygnets ljusa timmar. Min anläggning maxar vid 16-tiden så det passar ju fint med vardagsbestyren framåt 18-19.
 
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Tja: diskmaskin, ett par tvättmaskiner, torktumlare, kök med kraftig ugn och häll är väl de grejer som används mest till vardags och under dygnets ljusa timmar. Min anläggning maxar vid 16-tiden så det passar ju fint med vardagsbestyren framåt 18-19.
Disk och tvätt drar oerhört lite, kör man dom dessutom på lågtaxa så lär de knappt märkas på räkningen... Lagar man extremt mycket mat kan det väl göra några tior i månaden i värsta fall…

Nej, det låter inte som att du har mycket att spara på de förbrukarna…
 
Det som dar el är värme, värme, värme och elbil resten är mer eller mindre hyffsat ointressant
Tar vi tvätt(värma vatten), diskmaskin (värma vatten igen) , ugn etc så även om de drar just då de värmer upp är det bara en kort period och en i förhållande mindre mängd.
Visst har man gamla maskiner som jag då dar saker mer (dubbelt i mitt fall)
Men jämför jag med husvärmen på vintern eller att värma poolen(via värmepump) på sommaren blir det man kan spara på resten ganska ointressant iförhållande till det ev jobb man behöver för att spara på det.

Visst kan man få in rutiner i livet så att det passar med att alltid kunna köra tvätt & diskmaskin under dagtid kan man säkert spara en fin slant. MEN då gäller det ju att man kan få de rutinerna att passa i livspusslet.

Dock finns det andra saker som är hyfsat lätt att glömma bort som kan ge endel
Gamla 100W glödlampor som står på dygnet runt (vadå lampa i pannrum?? har inte alls gjort det själv 😂)
eller TV anläggningen med förstärkare osv som drar 100-500W i standby
Eller datorer som står på.

Hmmm man kanske ska göra lite Bit-coin mining dagtid de dagar elen blir negativ och 60öringen försvinner
Win-win typ
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
I mitt hus drar vardagsanvändningen 8-9 MWh/år. Elbilarna drar 3-4 MWh//år. Värmen drar 3-4 MWh/år.

Bryter man ned vardagsanvändningen så står varmvatten för ca 0,6-0,7 MWh/år, bakgrundsanvändningen ligger på ca 5 MWh per år (Datorer, belysning, kyl/frys, vattenpump, ventilation etc), sedan tillkommer bastu, TV, tvätt, disk, matlagning och annat som inte ligger i bakgrundslasten med ca 3 MWh/år.

Värmen halverades när jag satte in en LLVP i komplement till min FLVP.

Varmvatten, laddning av elbilar, värme (till viss del) styrs per automatik till de billigaste timmarna idag. Tvätt och disk styrs manuellt (delvis) till de billigaste timmarna.

Jag funderar på att styra ventilationen mer aktivt efter behov, men har inte riktigt vågat ännu. Jag har styrningen på plats, men jag vill vara ledig och ha vinter för att kontrollera så att det verkligen blir bra. Tanken är att köra ventilationen på lågfart om ingen är hemma och fukten i badrummen är låg.
 
Effektåtgången i moderna speldatorer drar numera lätt iväg uppåt 1 kW. Så det börjar bli märkbart. Det är inte som forntidens hemdatorer som drog cirka 30 W plus en skärm på cirka 80 W. En modern laptop kan ligga på cirka 30 W.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Disk och tvätt drar oerhört lite, kör man dom dessutom på lågtaxa så lär de knappt märkas på räkningen... Lagar man extremt mycket mat kan det väl göra några tior i månaden i värsta fall…

Nej, det låter inte som att du har mycket att spara på de förbrukarna…
Pool och AC is the shit, och naturligtvis pojkbarnets speldator..... lyxprylar man kanske kan klara sig utan men dom är effektiva om man vill hålla egenkonsumtionen hög.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Är brunkol dyrt så här års? :p
Tyskarna sägs kunna göra många kWh med det.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är brunkol dyrt så här års? :p
Tyskarna sägs kunna göra många kWh med det.
Du skulle kanske kunna elda med brunkol i vedpanna ... vet inte hur man kan få tag i det som privatperson dock ... och skulle man det skulle det väl vara i mängden 100ton per parti 😂

meh! kollade just 20kg i påste , min 40påsar på en lastpall. tot 4000:- ...så 5kr/kg eller nått sånt
Nu var det ju inge roligt ... kolla aldrig upp en rolig sak
 
M MrDizzy skrev:
meh! kollade just 20kg i påste , min 40påsar på en lastpall. tot 4000:- ...så 5kr/kg eller nått sånt
Så om man har en effektivitet motsvarande en dieselmotor (mha gengas?) kan man få ut i elektricitet:

Viktpris: 4000 SEK / (20 kg * 40) = 5 SEK/kg
Energivärde: 29,6 MJ/kg
Effektivitetskvot: 0,30

Elpris = pris / (energi_per_massa * massa * effektivitet / kWh) = elpris_per_kWh =
4000 / (29,6*10^6* 800 * 0,30 /3600*10^3) = 2,0 SEK/kWh

Klart billigare än diesel ;)
 
Nissens
F fsn skrev:
Pool och AC is the shit, och naturligtvis pojkbarnets speldator..... lyxprylar man kanske kan klara sig utan men dom är effektiva om man vill hålla egenkonsumtionen hög.
Pool sade han uttryckligen att han inte har, och inte kommer att skaffa.

Datorerna körs nog inte på dagtid på sommaren så mycket ändå tänker jag…
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så om man har en effektivitet motsvarande en dieselmotor (mha gengas?) kan man få ut i elektricitet:

Viktpris: 4000 SEK / (20 kg * 40) = 5 SEK/kg
Energivärde: 29,6 MJ/kg
Effektivitetskvot: 0,30

Elpris = pris / (energi_per_massa * massa * effektivitet / kWh) = elpris_per_kWh =
4000 / (29,6*10^6* 800 * 0,30 /3600*10^3) = 2,0 SEK/kWh

Klart billigare än diesel ;)
Sen kör du kylningen av diselelverket in på husets vämesystem så kan vi snacka effektivitet :)
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Excel
Nissens Nissens skrev:
Eftersom elen är som billigast när du kan producera egen faller det ju lite…
Får ju inget betalt, men om jag köper el så tillkommer skatter och moms, minst en krona per kWh.
 
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
Det var inte en dag för sent
 
tttomten tttomten skrev:
Någon typ av annan reglering blir det nog för 60öringen då det är tänkt för momskvittning för privatperson. Men vi får väl se🤷‍♂️
Det man nu gör är att införa dubbelbeskattning på el för hushållen.
Dvs hushåll som säljer tillbaka el beskattas för mer än deras nettoförbrukning.

Det är en höjning av skattekvoten. Ett steg vänsterut.

Jag känner inte till att man avser undvika dubbelbeskattningen. (Men jag skulle ju välkomna det).


tttomten tttomten skrev:
Att sänka eller t.o.m. ta bort skatteavdraget tycker jag är helt korrekt, saker som skattesubventioneras på detta sätt har en tendens att skapa företag som söker lycka men utan egentlig gagn för den enskilde konsumenten, förutom för dom som är absolut först ut.
I Nordkorea tar staten in hela BNP och bestämmer över. Den som sympatiserar med det kommer i konsekvens därmed att se en dubbelbeskattning av el som ett steg i rätt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.