Hej!

Det var 8,5 år sedan jag gjorde om badrum genom besiktning bolag (skada). Entreprenör lämnade Bkr o Säker vatten. Nu är kakel i våtzon missfärgat? Fukt?

Badrum har väldigt bra ventilation.

Vi har anmält det till försäkringsbolaget och ska reklamera till entreprenör strax.

Vad gör man? River och bygger om? Eller testar att byta plattorna? Vi har bild på bygget och det finns tätskikt (weber duk)
 
  • Bild av ett badrum med vitt kakel, en badkar och en väggmonterad duschkran med duschslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
…om entreprenör byter plattor. Lämnas det ny garanti? Eller är det jag som då tar risk att de skadar tätskikt?
 
Något tips?

IF hörde av dig och meddelade att de inte hjälper till eller att det är försäkring bart då det måste vara en vattenskada från rör för att min försäkring täcker.

Ska se vad entreprenör säger. Men vad kan det vara? Kom plötsligt…
 
Redigerat:
Många skuggor på fotot, inga uppenbara missfärgningar. Vart sitter de?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Många skuggor på fotot, inga uppenbara missfärgningar. Vart sitter de?
Det är väl inga skuggor. Det du ser är väl missfärgningar?
 
Ja, det är inte skuggor. Se närbild. Vitt ovanför och även mot hörnet.
 
  • Närbild av vägg med ljusa kakelplattor, fläck i hörnet och vitt märke ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkte att det var så, ville bara dubbelkolla. Har för mig att jag sett en tråd om något liknande tidigare, har för mig att det kan vara fukt som går in bakom glasyren eller något åt det hållet. Ska se om jag hittar tråden...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Centano Centano skrev:
Misstänkte att det var så, ville bara dubbelkolla. Har för mig att jag sett en tråd om något liknande tidigare, har för mig att det kan vara fukt som går in bakom glasyren eller något åt det hållet. Ska se om jag hittar tråden...
Jag har också något minne av det, men det uppträdde efter rätt kort tid har jag för mig. Det berodde nog på dålig kvalitet på kaklet.
 
Ja, jag läste de trådarna. Men de var ingen slutsats. Spekulationerna om dåligt kakel vet jag inte….skulle det komma snabbt , efter mer än 8 år och på några dagar?

Kan man i så fall byta plattorna?

Det var inga lågpris utan ganska dyra (behöver ju dock inte vara relaterat till kvalitet).
 
BirgitS
Låter helt klart konstigt, men plattor ska ju inte ändra färg för att det är blött bakom dem och definitivt konstigt det inte skulle bli blött närmast hörnet om det berodde på det.

Det är inte så att du nyligen har gjort ren väggen med något och att rengöringsmedlet inte har blivit helt bortsköljt?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter helt klart konstigt, men plattor ska ju inte ändra färg för att det är blött bakom dem och definitivt konstigt det inte skulle bli blött närmast hörnet om det berodde på det.

Det är inte så att du nyligen har gjort ren väggen med något och att rengöringsmedlet inte har blivit helt bortsköljt?
Inte direkt. Brukar använda antikalk rengöring. Badrum. Har nog använt samma i 8 år…
 
den enda gång jag hört talas om detta är när golvvärmen har haft för hög temperatur
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Troligen så är det så att det är fukt bakom glasyren, man trixade lite ett tag med tunnare glasyr och då hände det här.
Har ni ändrat erat duschmönster på slutet, duschar mer där nu, barn som börjat bada själva osv ?
 
returen returen skrev:
den enda gång jag hört talas om detta är när golvvärmen har haft för hög temperatur
Märkligt! Min är på 19C. Är det högt? Den har nog under åren varit mellan avstängd -20C
 
nino nino skrev:
Troligen så är det så att det är fukt bakom glasyren, man trixade lite ett tag med tunnare glasyr och då hände det här.
Har ni ändrat erat duschmönster på slutet, duschar mer där nu, barn som börjat bada själva osv ?
Ja, duschen används faktiskt lite mer nu sedan en tid. Kan det vara det? Hur åtgärdar man det? Kan man måla på kaklet med ny glasyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.