K klippor skrev:
Nån som vet påföljden om jag skulle bli stoppad i 70 knyck med en spade på flaket
Där har du ursprungsfrågan som jag hävdar inte fått svar än.

Obromsat släp med totalvikt på 750kg, bil med tjänstevikt 1450kg och 10kg last på släpet.
Vad blir påföljden om du blir stoppad när du kör 70km/h.
 
O [old rusty] skrev:
Där har du ursprungsfrågan som jag hävdar inte fått svar än.

Obromsat släp med totalvikt på 750kg, bil med tjänstevikt 1450kg och 10kg last på släpet.
Vad blir påföljden om du blir stoppad när du kör 70km/h.
olovlig körning + hastighetsöverträdelse (+30km/h)
dvs indraget kk
är det korta svaret

oaktat ev straffrabatt och polismans bedömning
är inte spaden lastsäkrad tillkommer detta oxå
 
returen returen skrev:
olovlig körning + hastighetsöverträdelse (+30km/h)
dvs indraget kk
är det korta svaret

oaktat ev straffrabatt och polismans bedömning
är inte spaden lastsäkrad tillkommer detta oxå
70 valdes just för att inte vara över 30. Men säg 65 då.
Har du någon källa på olovlig körning eller är det magkänsla?
 
O [old rusty] skrev:
70 valdes just för att inte vara över 30. Men säg 65 då.
Har du någon källa på olovlig körning eller är det magkänsla?
40km/h är gränsen
olovligt för att du tillkopplat ett släp du inte får framföra lastat
De flesta poliser är inte trafik nördar så man kan ju gå fri....
men åker du i en kontroll med trafikverket hittar dom detta utan att leta + antagligen lika mycket till
 
returen returen skrev:
40km/h är gränsen
olovligt för att du tillkopplat ett släp du inte får framföra lastat
De flesta poliser är inte trafik nördar så man kan ju gå fri....
men åker du i en kontroll med trafikverket hittar dom detta utan att leta + antagligen lika mycket till
Men jag får ju köra släpet lastat (om bruttovikten är under max obromsad släpvagnsvikt i regbeviset på bilen). Men inte fortare än 40km/h.

Så min magkänsla är att det blir hastighetsöverträdelse.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
inte om du kör traktor
Jo, det gäller även traktor.
 
O [old rusty] skrev:
Men jag får ju köra släpet lastat (om bruttovikten är under max obromsad släpvagnsvikt i regbeviset på bilen). Men inte fortare än 40km/h.

Så min magkänsla är att det blir hastighetsöverträdelse.
även om det är så så 30km över är körkortsindragning
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det gäller även traktor.
nä traktor får dra hur mycket som helst....
fast snackar vi samma sak nu?
traktor med lgf
 
Nej, det får den inte. Max tjänstevikten om det är obromsat. Det gällde sannolikt inte när du tog körkort. Men så är det.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det får den inte. Max tjänstevikten om det är obromsat. Det gällde sannolikt inte när du tog körkort. Men så är det.
igen så har du helt fel
 
J
O [old rusty] skrev:
Där har du ursprungsfrågan som jag hävdar inte fått svar än.

Obromsat släp med totalvikt på 750kg, bil med tjänstevikt 1450kg och 10kg last på släpet.
Vad blir påföljden om du blir stoppad när du kör 70
O [old rusty] skrev:
Men jag får ju köra släpet lastat (om bruttovikten är under max obromsad släpvagnsvikt i regbeviset på bilen). Men inte fortare än 40km/h.

Så min magkänsla är att det blir hastighetsöverträdelse.
returen returen skrev:
40km/h är gränsen
olovligt för att du tillkopplat ett släp du inte får framföra lastat
De flesta poliser är inte trafik nördar så man kan ju gå fri....
men åker du i en kontroll med trafikverket hittar dom detta utan att leta + antagligen lika mycket till
Olovlig körning får nog anses som långsökt då du i detta fallet har behörigheten att framföra fordonskombinationen men att du kört för fort.

Jämför det med att du kör 100km/h med ett ”lagligt” 80-ekipage så åker du inte på inte olovlig körning för det, utan böter för fortkörning. Skulle därför utgå från att det är fortkörning som gäller i fallet vi diskuterar.
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
returen returen skrev:
igen så har du helt fel
eller pratar vi inte efterfordon?
 
returen returen skrev:
även om det är så så 30km över är körkortsindragning
Nej de stämmer normalt inte! Det är 31 km över eller mer som normal leder till återkallelse.

Kan tyckas petigt men då @[old rysty] medvetet valde exakt 30 över just för att inte återkallelse skulle bli aktuellt är det en avgörande skillnad här.
 
returen returen skrev:
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttovikt
Nej, så kan man inte säga. Totalvikten avgör, oavsett B, B96 eller BE, om du har behörighet för att köra släpet öht. Endast för ett gammalt BE kan du ignorera totalvikten både för behörighet och lastvikt.

När du väl bestämt att du har rätt behörighet för kombinationen du vill köra, kan man inte heller bara titta på bruttovikt, den behöver jämföras med maximal dragvikt för bilen och släpet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, så kan man inte säga. Totalvikten avgör, oavsett B, B96 eller BE, om du har behörighet för att köra släpet öht. Endast för ett gammalt BE kan du ignorera totalvikten både för behörighet och lastvikt.

När du väl bestämt att du har rätt behörighet för kombinationen du vill köra, kan man inte heller bara titta på bruttovikt, den behöver jämföras med maximal dragvikt för bilen och släpet.
Fast nää.... totalvikt gäller även gammalt be....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.