D
F fsn skrev:
Den artikelns ”expertutlåtande” är fantasilösa och svagt analyserade. Pumpa ut el på nätet när det råder noll efterfrågan hade tex kunnat hanterats med en så enkel åtgärd att man inte får betalt när det är nollpriser. Man hade tom kunnat hanen glidande skala.
Detta är reklamartiklar, det är propaganda, från branschen i bästa fall.
 
D
F fsn skrev:
Ja, varför inte? Med sosseregeringen så betalade man ju skatt via fastighetsskatten på treglasfönster och kaklat badrum.
Min gissning är, och jag har uttryckt den några gånger, är att fastighetsskatten definitivt kommer tillbaka, vilka okvädningsord man använder på regeringen spelar ingen roll för den kommer, vare sig det blir under den ena eller andra färgen.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
D
Malainor Malainor skrev:
Tackar för infon sitter själv och funderar på skaffa om något år, 60+ öring gjorde att överkapaciteten "lönade sej" lite varför så många gjort så, vilket krävde uppgraderingar ibland pga belastningen. (kan ha missförstått förstås.
Då kan jag bara sikta på eliminera, ej vintermånaders storlek istället för årsförbruknings siffror kapacitet.
Måste tänka på miljön liksom och bara ta det som behövs & gör nytta.
11kw blir 5-8kw istället.
Fast gissar på hela husets behov så tar dom bort energiskatten motsvarande egen förbrukningen men ren gissning. just skatteavdrag &skatter är svårt att förutspå
Ger inget svar men det är rätt skönt att ha mycket paneler, kanske inte så mycket för den mest extrema solperioden men under resten av året är man glad för varje extra panel, speciellt när timpriserna rusar och man kör vidare på egen el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malainor och 1 till
  • Laddar…
D
C Crank skrev:
Pengarna ska in!!
Steg 1
Lura folk in i det gröna och skuldsätt dom gärna.
Subventioner på Solceller, Elbilar, Bergvärme
Steg 2
Ta bort 60 öringen
Ta bort Elbil subventioner
Ta bort Subventioner för energibesparande åtgärder på villor som tex bergvärme
Steg 3
Lägg på skatt på på det man förlorat från Grön investering enligt ovan.
Beskatta El som inte används + måste man betala för att sälja + inför effektavgift
El bilar får minst 10kr/mil avgift i skatt
Villaägare med bergvärme eller Luft/Luft/Vatten värmepumpar får extra skattt


Vi är i steg 2 nu, och vet vad som kommer tyvärr
Nja, i den situation vi är nu är det mycket enklare än så, vi har en regering som är mycket öppen för spons, skänker du en slant så får du lagändringar tillbaks ganska snabbt. Nu är det fossilindustrin som trappat upp sin finansiering av deras påverkansorganisationer och då ser du sänkta fossilpriser och borttagna omställningsstimulanser. Jag kan förstå fossilindustrin, om detta fortsätter blir det ganska dramatisk minskad efterfrågan.

Du ser det även här folk länkar till "debattartiklar", tydligt författade av lobbyn och sen försett med "expertnamn", genomskinligt.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ger inget svar men det är rätt skönt att ha mycket paneler, kanske inte så mycket för den mest extrema solperioden men under resten av året ör man glad för varje extra panel, speciellt när timpriserna rusar och man kör vidare på egen el.
Jag har i en annan tråd lagt fram idén med att styra effekten medels skuggning. Kan göras helt passivt med ngn typ.av parasoll som bara skuggar när solen står högt på sommaren, eller med styrbar skuggning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
Jag har i en annan tråd lagt fram idén med att styra effekten medels skuggning. Kan göras helt passivt med ngn typ.av parasoll som bara skuggar när solen står högt på sommaren, eller med styrbar skuggning.
Jag skulle vilja ha rörliga paneler som reser sig och följer solen, speciellt under vinterhalvåret vore det nog bra.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle vilja ha rörliga paneler som reser sig och följer solen, speciellt under vinterhalvåret vore det nog bra.
Jo, så byggs (eller iaf byggdes) vissa solcellsparker. Ex den mellan Enköping och Västerås.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
speciellt under vinterhalvåret vore det nog bra.
Om man använder speglar för att öka intensiteten får man högre effekt utan fler solpaneler. Man får dock vara obs på temperatur.
De kan dessutom följa solen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag märkt i kalkylerna är att egenförbrukningen tenderar att vara överdriven. Vi kommer inte upp i mer än ca 25%, har iofs ingen elbil (ännu) som potentiellt kan väga upp den delen, heller ingen pool etc (kommer inte att skaffa).

Sedan kommer man inte ifrån - som jag tjatat om i andra trådar - detta med att man slipper en del av effektavgifter som tillförts nyligen och får ökad frihet genom att en solcellsinstallation gör att man kan köra effektkrävande prylar mera fritt över dygnet, där tjänar man en hel del. Visst, under de mörkaste månaderna har man inte den effekten men resten av året är den inte att förakta.
Vad är det för effektkrävande prylar du tänker på?

För mig är det värmesystemet som dominerar, och det används inte när solceller levererar bäst. Nummer två är varmvatten, men det blir inga större kostnader. Nummer tre är bilen, men den laddas till 99% på den lägsta eltaxan, oftast på nätterna.

Vad är det mer för effektkrävande prylar du har som gör skillnad på elräkningen?
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Jag har i en annan tråd lagt fram idén med att styra effekten medels skuggning. Kan göras helt passivt med ngn typ.av parasoll som bara skuggar när solen står högt på sommaren, eller med styrbar skuggning.
Varför? Är väl bättre att växelriktaren bara inte skickar ut effekten istället för ett ytterligare mekaniskt system som kan krångla utan att tillföra något?
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför? Är väl bättre att växelriktaren bara inte skickar ut effekten istället för ett ytterligare mekaniskt system som kan krångla utan att tillföra något?
Jo, fast då ska växelriktaren ha den typen av effektstyrning.
 
H hapazard skrev:
Jag har i en annan tråd lagt fram idén med att styra effekten medels skuggning. Kan göras helt passivt med ngn typ.av parasoll som bara skuggar när solen står högt på sommaren, eller med styrbar skuggning.
Det är verkligen att gå över ån efter vatten. Växelriktaren kan reglera exakt hur mycket energi som tas ut från panelerna mellan noll och max tillgänglig solenergi.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är verkligen att gå över ån efter vatten. Växelriktaren kan reglera exakt hur mycket energi som tas ut från panelerna mellan noll och max tillgänglig solenergi.
Det är väl det som beskrivs i #310?
 
Kika om omvandlaren för solpanelerna stödjer modbus etc. Bör finnas kommando för effektkontroll där. Kan finnas både över RS-485, asynkront och Ethernet.
 
D djac skrev:
Jag skulle vilja ha rörliga paneler som reser sig och följer solen, speciellt under vinterhalvåret vore det nog bra.
Enklaste sättet att göra detta är att sätta penelerna i en "vagga" ("halvcirkel" som rullar på skenor) i öst-västlig riktning. De ligger 90 grader mot marken när den går upp på morgonen och när den går ned på kvällen och man låter den hela tiden följa solhöjden. Med lagom vinkel mot solen mitt på dagen (här får man optimera vinkeln mitt på dagen efter tid på året då man vill maximera produktionen, men även efter hur effektiv produktion man vill ha på morgon och kväll) så kan man i praktiken få ut maximalt från solen utan särskilt komplicerad styrning, man styr helt enkelt bara efter solhöjden på himlen. Enkel motorstyrning av en vajer förankrad i bägge ändar av vaggan kan då användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.