Sluta duma er nu. Att subventioner försvinner är logiskt. Att lägga skatt på värmepumpar finns det absolut ingen anledning till
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sluta duma er nu. Att subventioner försvinner är logiskt. Att lägga skatt på värmepumpar finns det absolut ingen anledning till
Skojar du? Att få intäkter. Räcker inte det?
 
Nej, jag skojar inte. Jag tycker att ni är rejält okunniga. Visst kommer säkerligen km skatter. Men att beskatta energieffektiviseringar är inget som kommer att införas.
 
  • Gilla
STB och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men att beskatta energieffektiviseringar är inget som kommer att införas.
Såklart de inte gör! Vilken regering vill ha in skatter? Inte den svenska i alla fall!

Mitt fel. Jag skrev innan jag tänkte.😄
 
  • Haha
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jaha, det är så du resonerar.
Din elhandlare gör en prognos för hur mycket el du köper och säljer. Kundkollektivet är tämligen lättförutsägbart på en kollektiv nivå. Så nya beteenden kommer att tas hänsyn till i dagenföre handeln. Det är definitivt inget som ligger helt separerat från nordpool
Hej Daniel 109

Vi verkar ha lite olika stark tilltro hur säkert som man kan förutsäga kundbeteenden. Det får jag acceptera. Men det har blivit allt mer parameter att ta hänsyn till.

Jag tror till exempel att det tar olika lång tid innan de som redan skaffat solceller hittar hur de anpassar sig till timpriser, effekttariffer, styrning av batterier, ”20-öringen” med mera.

De som jag hjälpt när de köpt solceller och batterier för att även kunna använda anläggningen för reservkraft klagar att leveranserna inte är kompletta både när det gäller hårdvara och t.ex. styrningen av batteriets laddning och urladdning vid olika tidpunkter. Det går flera månader utan att supporten reagerar eller agerar.
 
Redigerat:
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
Tackar för infon sitter själv och funderar på skaffa om något år, 60+ öring gjorde att överkapaciteten "lönade sej" lite varför så många gjort så, vilket krävde uppgraderingar ibland pga belastningen. (kan ha missförstått förstås.
Då kan jag bara sikta på eliminera, ej vintermånaders storlek istället för årsförbruknings siffror kapacitet.
Måste tänka på miljön liksom och bara ta det som behövs & gör nytta.
11kw blir 5-8kw istället.
Fast gissar på hela husets behov så tar dom bort energiskatten motsvarande egen förbrukningen men ren gissning. just skatteavdrag &skatter är svårt att förutspå
 
En sak jag märkt i kalkylerna är att egenförbrukningen tenderar att vara överdriven. Vi kommer inte upp i mer än ca 25%, har iofs ingen elbil (ännu) som potentiellt kan väga upp den delen, heller ingen pool etc (kommer inte att skaffa).

Sedan kommer man inte ifrån - som jag tjatat om i andra trådar - detta med att man slipper en del av effektavgifter som tillförts nyligen och får ökad frihet genom att en solcellsinstallation gör att man kan köra effektkrävande prylar mera fritt över dygnet, där tjänar man en hel del. Visst, under de mörkaste månaderna har man inte den effekten men resten av året är den inte att förakta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Riksdagen, regionerna ("landstingen"), kommunerna har så många onödiga och ineffektiva verksamheter att de måste få in degen. Och de är helt skamlösa med att dra in den så ta inget för givet. Men det de inte vet om kan svårligen också beskattas, tänk på det.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Och på vilket sätt får staten mer "pang för pengarna" med bidrag som smalt riktar sig mot villaägare, jämfört med storskaliga batterier där professionella kunder styr den så man får maximal systemnytta?
Det får man inte, den enda vinningen är att man får mer batterikapacitet i elsystemet än utan bidraget. Det hade ju varit lägligt att ta bort bidraget samtidigt som 60-öringen.

Men jag tror helt enkelt att det är så få som nyttjar det så den totala kostnaden för staten är marginell. Men som jag fattat så är bidragsnivån 50% bara man också inkluderar batteri till solcellerna. Så billiga batterilösningar kommer nog vara eftertraktat bara för att ner kostnaden på installationen. Men det är nog bara i SE4 som det går att få ekonomi på det hela.
 
G Greger_08 skrev:
Man ska inte hålla på och "små dutta" enligt mig så låt stora företag stå för batterilagring t.e.x som Arctic Paper i Grycksbo.

Måste ju vara mycket miljövänligare att göra saker i storskala istället för att sprida ut det..
Så länge nätet orkar med.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag skojar inte. Jag tycker att ni är rejält okunniga. Visst kommer säkerligen km skatter. Men att beskatta energieffektiviseringar är inget som kommer att införas.
Det är politik vi talar om. Det är ingen rationell process utan utfallet är vektorsumman av parti- och byråkratiskt maktspel på många nivåer inklusive den enigmatiska EU-nivån. Det finns inga garantier för att beskattningen i framtiden blir rationell utifrån varje parameter.

Just energieffektivisteringar har redan beskattats via fastighetsskatten sedan längre.
 
  • Gilla
Snikhol och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just energieffektivisteringar har redan beskattats via fastighetsskatten sedan längre.
Så tilläggsisolera när ingen ser? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är politik vi talar om. Det är ingen rationell process utan utfallet är vektorsumman av parti- och byråkratiskt maktspel på många nivåer inklusive den enigmatiska EU-nivån. Det finns inga garantier för att beskattningen i framtiden blir rationell utifrån varje parameter.

Just energieffektivisteringar har redan beskattats via fastighetsskatten sedan längre.
Där beskattas värdet. Inte energibesparingen. Det är skillnad.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men ändå så sammanvävt.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
I SE4 kan man se sådana prisskillnader idag, men sällan i SE3. Men det kan iofs snart ändras pga den nya flödesmodellen för beräkning av kapacitet...
Ja, där var jag lite närsynt och svaret gällde då bara i det elområde jag bor, jag håller inte daglig koll på de andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.