GreenYoda
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. ARN dömde till vår fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
Tibb och 24 till
  • Laddar…
RoTe
Byt ut styrelsen.
 
  • Gilla
  • Haha
Paco64 och 25 till
  • Laddar…
GreenYoda
RoTe RoTe skrev:
Byt ut styrelsen.
Styrelsen har i allt övrigt skött sig bra, och jag tror att det finns få andra medlemmar i föreningen som har lust att åta sig uppdraget. Jag vill helst se en annan lösning än att gå på krigsstigen mot styrelsen - det jag däremot skulle vilja få till är att det skapas en praxis för vad den här sortens beslut ska tas på för grunder. Nånstans här slog det slint och de gick på det billigaste priset.....
(tyvärr var det inte billigaste priset vi betalade när han gjorde vårt bygge, men han har väl fått rea ut sig sen dess...)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
GreenYoda GreenYoda skrev:
och jag tror att det finns få andra medlemmar i föreningen som har lust att åta sig uppdraget.
Då är det väl bara att sitta tyst och låta styrelsen sköta sitt.
 
  • Gilla
KeElh och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inget att göra. Du kan informera styrelsen om dina synpunkter men sen ligger bollen hos dem. De sitter med ansvaret, inte du.

Möjligheten att riva ett avtal lär dessutom vara smala för styrelsen. En bostadsrättsförening skyddas dessutom inte av konsumenttjänstlagen, det är B2B avtalsmässigt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
Kanske granska bygget kontinuerligt och anmäla direkt om något är fel?
Dokumentera ordentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tibb och 12 till
  • Laddar…
Skulle se det så här, se till att besiktning sker löpande. Be styrelsen se över avtalet vad gäller betalning så att inga tidiga utbetalningar sker om inte nödvändigt pga avtal. Nu om de får klåparen att göra rätt från början så får han ju in ett ansenligt belopp så du vet att det finns kapital att stämma honom på för ditt egna problem.
 
  • Gilla
Paco64 och 12 till
  • Laddar…
Men du har väl fått ersättning av hantverkaren? Eller hamnade det hos Kronofogden?

Eller har du bara anmält men inte skickat in det till domstolen?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Men, är det inte så att det är en extern förvaltare som har anlitat klåparen nu? Förvaltaren har nog inte varit medveten om historiken. Styrelsen godkänner ofta slentrianmässigt de avtal som förvaltaren upphandlar.
 
  • Gilla
Mats Sylvan och 2 till
  • Laddar…
Var inte längesedan som jag läste (kanske det till och med var här på BH) om att det var vanligt att hantverkare med lite sämre rykte var duktiga på att byta namn på firman och därmed undvika att missa jobb för att man hamnat på Svarta listan....
Kanske detta har hänt här...
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget att göra. Du kan informera styrelsen om dina synpunkter men sen ligger bollen hos dem. De sitter med ansvaret, inte du.

Möjligheten att riva ett avtal lär dessutom vara smala för styrelsen. En bostadsrättsförening skyddas dessutom inte av konsumenttjänstlagen, det är B2B avtalsmässigt.
Fast styrelsens medlemmar kan personligen bli ersättningsskyldiga för beslut som inte tagits med föreningens bästa som mål.
Med tanke på att de tidigare anlitat klåparen skulle jag, om jag suttit i styrelsen, reserverat mig vid beslutstagandet.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Fast styrelsens medlemmar kan personligen bli ersättningsskyldiga för beslut som inte tagits med föreningens bästa som mål.
Beslut av denna typ är knappast något som styrelsens ledamöter kan bli ersättningsskyldiga för.

P Peter787 skrev:
Med tanke på att de tidigare anlitat klåparen skulle jag, om jag suttit i styrelsen, reserverat mig vid beslutstagandet.
Föreningen har väl ingen dålig erfarenhet av hantverkaren sen tidigare? Det är väl TS som har råkat illa ut här?
 
  • Gilla
Jonas Sthlm och 6 till
  • Laddar…
R
GreenYoda GreenYoda skrev:
Lång historia kort.
Vi bor i en BRF som är en större radhusförening.

Vi anlitade för flera år sedan en hantverkare (enskild firma) för att utföra byggnation åt oss (med bygglov & godkänt av förening etc). Hantverkaren visade sig vara inkompetent och begick grova byggfel. Konstruktionen dömdes ut av SBR-besiktningsman och ärendet gick vidare till ARN. ARN dömde till vår fördel och rekommenderade att hantverkaren betalade samtliga kostnader för att riva konstruktionen och bygga den på nytt. Hantverkaren vägrade och finns nu på Svarta listan. Ärendet befinner sig just nu i pågående tingsrättstvist mellan oss och hantverkaren avseende en betydande summa.

När beslutet från ARN kom meddelade vi föreningens styrelse skriftligt om detta, i syfte att varna föreningen och grannar att anlita hantverkaren.

Idag, tro fan att jag springer på densamme inkompetente hantverkaren som går och bär på brädor i kvarteret.
Jag får kontakt med en styrelsemedlem och får bekräftat: STYRELSEN HAR ANLITAT HANTVERKAREN för underhåll på föreningens byggnader, dvs våra hus!

Utöver att jag är personligt förbannad pga hur mycket pengar han är skyldig mig, så blir jag ännu mer arg över att styrelsen anlitar en dokumenterad klåpare! Oavsett om situationen hade gällt mig personligen så hade jag aldrig någonsin föreställt mig att styrelsen skulle anlita någon som finns på svarta listan - det är väl en absolut grundläggande sak att utesluta vid inhämtning av offerter? Att de dessutom gjort detta med full vetskap om vilket helsike vi haft för att hitta någon som ville åtgärda skräp-konstruktionen klåparen byggde är helt världsfrånvänt.

Jag ska naturligtvis ta upp detta med styrelsen men jag vet inte ens hur jag ska börja.
Vad gör man när man ska argumentera för hur dåligt omdöme en styrelse visat? Vad kan jag göra för att få detta kontrakt hävt och avslutat så att jag slipper se klåparens nylle? Med tanke på att han t o m gått till personangrepp (visserligen bara med ord) när vi försökte reklamera bygget så känns det allt annat än tryggt att ha honom i vårt boendeområde.

Skulle underhållsarbete behöva utföras på min bostad vill jag inte ha den jäveln på min tröskel, och jag vill verkligen inte att mina grannar ska utsättas för den sortens skit som vi behövt hantera i flera år.
byt ut styrelsen nästa årsstämma och ge dom inte ansvarsfrihet
 
  • Gilla
  • Wow
Tibb och 4 till
  • Laddar…
Om det är en vettig styrelse så avbryter dom det här när dom får höra din historia.
Eller låt honom jobba klart och sen om du vinner i tingsrätten kan du och styrelsen reglera skulden med pengarna han skulle fått för det här nya jobbet. Ifall han inte betalar (det kommer han inte)...😉🤔
 
  • Gilla
StigPeter och 4 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beslut av denna typ är knappast något som styrelsens ledamöter kan bli ersättningsskyldiga för.



Föreningen har väl ingen dålig erfarenhet av hantverkaren sen tidigare? Det är väl TS som har råkat illa ut här?
Fast har inte TS meddelat styrelsen om tvisten med hantverkaren och utfallet i ARN ?

Att sitta i en styrelse, i en BRF, ideell förening, aktiebolag, etc. innebär ett ansvar för de beslut man är med om att fatta, och ansvaret kan innebära ekonomiskt skadestånd.
Har man reserverat sig i protokollet är man inte ansvarig för detta beslut, annars är man delansvarig.

Jag har själv reserverat mig som styrelseledamot i en ekonomisk förening där den ekonomiansvarige ville öppna flera konton i olika banker för att skydda föreningens pengar genom insättargarantin, men varje konto kostade föreningen 1200 - 1500 per år, helt i onödan enligt min åsikt, vilket följande årsstämma också höll med om och avsatte den ekonomiansvarige...
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.