HOBBY ARCHITECT
Hur praktiskt är det med trätak? Slits det inte av regn?

Snygg form på huset, även om takkupan kanske kunde börjat lite senare på den korsta sidan av taket så att säga.

Otroligt billigt ändå, men vad kostade tomten mån tro?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur praktiskt är det med trätak? Slits det inte av regn?

Snygg form på huset, även om takkupan kanske kunde börjat lite senare på den korsta sidan av taket så att säga.

Otroligt billigt ändå, men vad kostade tomten mån tro?
Med rätt förutsättningar är det rätt praktiskt,
trätak håller förvånanvärt längre med rätt lutning/luftning/läktning I detta fall byggt och föreskrivet av kärnfuru, dvs med hög hartzhalt.
Presic som på kyrkorna på Gotland.

Regn gör inte så mycket med trätaket bara det får torka upp ordentligt efter. Det är också relativt lätt att underhålla och man byter bara den plankan som ev blivit skadad.

roligt att uppskattat formen på huset, vi har jobbat rätt mycket med att få till det bra och att det skulle passa ihop med den lägre nu förlängda delen. Kupans storlek och startläge är någon som fått styras ifrån insidan, utsikten ifrån badkaret fick gå före helt enkelt!
 
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
Kan ju bara säga starkt jobbat
Det där var slitsamt.
Många klarar inte av att renovera ett badrum ens när de fått småbarn.

Men jag gissar på en lång paus innan övervåningen blir klar.
 
  • Älska
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Med rätt förutsättningar är det rätt praktiskt,
trätak håller förvånanvärt längre med rätt lutning/luftning/läktning I detta fall byggt och föreskrivet av kärnfuru, dvs med hög hartzhalt.
Presic som på kyrkorna på Gotland.

Regn gör inte så mycket med trätaket bara det får torka upp ordentligt efter. Det är också relativt lätt att underhålla och man byter bara den plankan som ev blivit skadad.

roligt att uppskattat formen på huset, vi har jobbat rätt mycket med att få till det bra och att det skulle passa ihop med den lägre nu förlängda delen. Kupans storlek och startläge är någon som fått styras ifrån insidan, utsikten ifrån badkaret fick gå före helt enkelt!
Resultatet blev väldigt bra, hatten av!

…törs man fråga hur stor andel av budgeten som var arkitektkostnader?
 
  • Älska
VillaGlan
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Mamman såg ju skitsur ut. Hon är bitter för att hon fick ta marktjänsten och sköta två små barn under något år. Men att bygga ett hus från grunden och göra det bra med en snål budget är ta mig fan en prestation som få klarar av. Hans insats är enorm och han har gjort det för familjen. Hatten av.
Tack! Det gjordes för familjen och det var absolut slitigt. Dock något som hade varit omöjligt om inte Johanna hade tagit hand om barnen.
Och tro inte allt ni ser på tv. 90% av allt drama och problem är framtvingat av produktionen.
Vi skrattade sekunden efter dom klipper den scenen.
Det är inte lätt att se glad ut när dom kör upp en kamera i ansiktet på dig ett par dagar efter du har fött ett barn...
 
  • Gilla
  • Älska
gyllee och 22 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Jag kan inte låta bli att undra hur bygget har påverkat relationen. Det var ingen munter stämning vid sista mötet 🥺
Fantastiskt hus, tomt och ombyggnad dock!
Tack! Och tack för omtanken men vi mår bra och relationen med ;)
Det du ser i slutscenen är två slutkörda människor som levt ett varsitt liv under ett års tid.
 
  • Gilla
  • Älska
Harald Boye och 13 till
  • Laddar…
Hur löstes nivåskillnaden mellan de två husen nu då?
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur praktiskt är det med trätak? Slits det inte av regn?

Snygg form på huset, även om takkupan kanske kunde börjat lite senare på den korsta sidan av taket så att säga.

Otroligt billigt ändå, men vad kostade tomten mån tro?
Tomten kostade 400 000:-
 
  • Gilla
  • Wow
HOBBY ARCHITECT och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det verkar samlar dammråttor under. Tycker det ser konstigt ut.
Var är dammråttorna?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det verkar samlar dammråttor under. Tycker det ser konstigt ut.
Vi har det också så i vår tillbyggnad. Varför skulle det samlas mer damm för att du inte har golvlister?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det verkar samlar dammråttor under. Tycker det ser konstigt ut
krillek krillek skrev:
Resultatet blev väldigt bra, hatten av!

…törs man fråga hur stor andel av budgeten som var arkitektkostnader?
Tack 🙏

Kul att huset uppskattas, vi är stolta över att vi tillsammans med beställarna lyckats hålla ihop det hela.

Självklart kan du fråga det!

Först lite bakgrund till det som inte kommer fram i programmet:

Vi har jobbat några hundra timmar med projektet och haft väldigt bra i dialog med beställarna hela vägen i perioder i princip dagligen.

Vi har mer eller mindre ritat och projekterat allt som är byggt i huset och haft en samordnande roll av alla konsulter osv.

Utöver Arkitekthandligar:
Så vi ritade upp hela stommen som
3dmodell för prefabtillverkingen.
Baserat på K-handligarna.

Arkitekarvodet:
För detta projekt är ca 8-10% av original budgeten, men då har vi bjudit på lite uppföljningstid när vi ändå filmat för programmet samtidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban8 och 7 till
  • Laddar…
Snyggt hus och härlig tomt!

Men vad i hela friden var tanken med första huset inför att man skulle bilda familj? 48kvm??
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
@VillaGlan Måste ju bara ställa frågan, kan ana mig ett gäng gliringar från kollegor när du projjade rörets placering fel, eller?
Jävla fint ni fick till det dock! Finaste huset i blacka? :D
 
  • Gilla
VillaGlan och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
@VillaGlan Måste ju bara ställa frågan, kan ana mig ett gäng gliringar från kollegor när du projjade rörets placering fel, eller?
Jävla fint ni fick till det dock! Finaste huset i blacka? :D
Haha jag skrattade högt när han sa det. Allt var projekterat rätt, Röret hade inte fästs tillräckligt bra och lyckats vinklat/flyttat sig när dom gjöt plattan.
Så felet är fortfarande mitt... men inte projekteringsfel utan byggfel :)

Klart det är snyggast i blacka. Men jag är ju lite partisk också ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
V VillaGlan skrev:
Haha jag skrattade högt när han sa det. Allt var projekterat rätt, Röret hade inte fästs tillräckligt bra och lyckats vinklat/flyttat sig när dom gjöt plattan.
Så felet är fortfarande mitt... men inte projekteringsfel utan byggfel :)

Klart det är snyggast i blacka. Men jag är ju lite partisk också ;)
Jag kan styrka att det var ritat på rätt ställe :)
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.