Bästa svaret

Om det hade varit aktuellt på min ugn, så hade jag gjort ett eget galler.
Ett galler som jag fäst på luckan med 4 st M4 skruv i borrade och gängade hål.

Det är bara glaset som blir så hett att det kan ge värmeskador.

En svart vedeldad ugn av sten med eld inuti och en korg med ved i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en ugnslucka med synliga eldsflammor bakom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en ugnslucka i blyertspenna, med markerad ram och handtag längst ner till vänster, eventuellt för uppbyggnad av ett galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en ugnslucka med galler tillverkat av 4 mm rostfri TIG-tråd, fäst med M4 skruv. Övre delen visar gallret framifrån, nedre delens vy är ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tänkte jag bygga i typ 4 mm rostfri
TIG-tråd ( tillsatsmaterial för svetsning).

Ett fint objekt för elever på Gymnasieskola som lär ut svetsning.
Industriprogrammet

Tidsåtgång för mig, 5 timmar hemma i garaget.
För elev, kanske någon dag.

För egen del blev det inte då barnen nu lärt sig fly värmen, av egna erfarenheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Det verkar inte komma in värst mycket konstruktiva tips på min ursprungliga fråga så det lutar nog åt en hemmabyggd lösning.

Pedagogik kör vi med här hemma ändå, halva släkten är antingen pedagoger eller hantverkare och inga större missöden i våra barns liv har skett. Vårt barn får växa upp med kap och klyv, men glaset i vårt nya hus är trots alls brännhett. Man får brännskador. Så det ska skyddas hur än vi lär henne om saker och ting.

Tack till er som bidragit med konstruktiva tankar!
Dum fråga, men du har kollat extraglas med tillverkaren (om det är en hyfsat ny kamin)? Vi har satt extraglas på vår Jötul för att barnen (och vi föräldrar) inte skulle bränna sig när de var små. De hör till kaminen och det syns knappt
 
Såhär gjorde jag mitt braskaminskydd. Kan kanske vara lite inspiration! Tillverkat i svartstål. Framsidan är borttagbar, bara att lyfta av den. Finmaskat nät i övre öppningen så man inte får in någon arm eller så.
 
  • Svartstål skyddsräcke runt en braskamin i ett modernt vardagsrum med trägolv. Framsidan av räcket är borttagbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart braskaminskydd av metall framför en grå braskamin i ett modernt hem med parkettgolv och kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Prata med en glasmästare som kan göra en duplikatruta och föreslå hållare som fäster den nya rutan en bit utanför den gamla. Kanske spegelklammer.
 
  • Gilla
Sparvassursen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Om det hade varit aktuellt på min ugn, så hade jag gjort ett eget galler.
Ett galler som jag fäst på luckan med 4 st M4 skruv i borrade och gängade hål.

Det är bara glaset som blir så hett att det kan ge värmeskador.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Så tänkte jag bygga i typ 4 mm rostfri
TIG-tråd ( tillsatsmaterial för svetsning).

Ett fint objekt för elever på Gymnasieskola som lär ut svetsning.
Industriprogrammet

Tidsåtgång för mig, 5 timmar hemma i garaget.
För elev, kanske någon dag.

För egen del blev det inte då barnen nu lärt sig fly värmen, av egna erfarenheter.
Behöver sticka ut en del från luckan för att barnet inte ska nå in med armarna, eller tänker jag fel?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Prata med en glasmästare som kan göra en duplikatruta och föreslå hållare som fäster den nya rutan en bit utanför den gamla. Kanske spegelklammer.
Samma princip som glasluckan vid ugnen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Behöver sticka ut en del från luckan för att barnet inte ska nå in med armarna, eller tänker jag fel?
Känns så, samt vara såpass långt från glaset att strålningsvärmen inte gör skyddet skållhett.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Känns så, samt vara såpass långt från glaset att strålningsvärmen inte gör skyddet skållhett.
Borde vara ivägen lika mycket som en Babydan flex vikgrind då, tänker jag.
 
Känns rimligt.
 
Snyggt var inne på samma tanke när mina barn var små men det gick att lära barnen aj aj. Så de behövdes inte.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Som en liten parentes i ämnet kan jag berätta att jag räddade en av mina ungars kusiner hos svärföräldrarna i en kaminincident för tiotalet år sedan.

Efter julmiddagen satt jag själv kvar vid köksbordet och drack kaffe, då jag såg att en liten dam mindre än två år gammal kommer springande så fort hon kunde med lycka i blicken och skulle ”känna på det vackert gyllengula” kaminglaset - med båda händerna.

Lyckligtvis hann jag skopa upp henne då hon var tio cm från glaset med en hel del tandagnisslan och gråt som resultat, men helt utan brännskador. Mamman blev sur som satan på mig och gav mig onda blicken, men det kunde jag ta…
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Mamman blev sur som satan på mig
Var hon korkad på riktigt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var hon korkad på riktigt?
Tanken har slagit mig mer än en gång och inte bara i detta fallet!😂
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Vi hade en jäkligt billig ( men kanske inte så snygg) lösning när ungarna var små. Jag satte ett kompostgaller runt kaminen, det har hindrat våra två barn och andras ungar att komma nära. Även när en av ungarna sprang rakt in i det så kom han inte nära kaminen.

Jag satte dit två karbinhakar med skruvlåsning så de inte kunde öppna upp gallret. Behövdes inte gallret så var det väldigt enkelt att ta bort det och vika ihop.
 
JElfgren JElfgren skrev:
Såhär gjorde jag mitt braskaminskydd. Kan kanske vara lite inspiration! Tillverkat i svartstål. Framsidan är borttagbar, bara att lyfta av den. Finmaskat nät i övre öppningen så man inte får in någon arm eller så.
Snyggt gjort! Tack för inspirationen! Dessvärre blir det där alldeles för tajt hos oss. Men är inne på att tillverka något eget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.