spikplanka spikplanka skrev:
En apparat som strömmar ljud över IP och spelar upp via högtalaranslutningar?
Som kan funka som ip radio fristående
 
R
K karlmb skrev:
Som kan funka som ip radio fristående
Du måste nog vara tydligare om du vill att någon ska fatta. Vad är det egentligen för funktion som du saknar?

T twinor skrev:
De ligger lite under Sonos AMP så i samma prissegment.
[länk]
[länk]

Men håller med att den verkar marknadsföras lite mer till integratörer nu när dom bara har en förstärkarprodukt i sortimentet och inga integrerade högtalare.
Ja, den produkten konkurrerar möjligen med just SONOS AMP, men inte med SONOS produktutbud generellt. Jag skulle kanske varit tydligare med vad jag menade.

Personligen tycker jag den ser rätt kul ut, men så länge den inte stödjer något öppet protokoll för att kommunicera med den så kommer jag inte göra om samma misstag som när jag köpte SONOS.
 
K karlmb skrev:
Har du aldrig sett en sån här?
[länk]
Jag kör IP-radio på mina Sonos mha TuneIn appen.
 
R
K karlmb skrev:
Har du aldrig sett en sån här?
[länk]
Jo, men sådana produkter finns det ju massor av, och så vitt jag vet finns funktionen i exempelvis SONOS. Så vad är det du saknar?
 
R RoAd skrev:
Jo, men sådana produkter finns det ju massor av, och så vitt jag vet finns funktionen i exempelvis SONOS. Så vad är det du saknar?
Har inte sett någon (förutom Sonos då om du säger det), som har detta. Exempel?
 
hajof70 hajof70 skrev:
Jag kör IP-radio på mina Sonos mha TuneIn appen.
Jovisst eller random mobil. Men jag menar inbyggt utan behov av app eller extern enhet.
 
K karlmb skrev:
Har du aldrig sett en sån här?
[länk]
"DAB / DAB + / FM-tuner. Wi-Fi-anslutning för streaming av musik. Spotify® Connect-anslutning. Trådlös Bluetooth. 3,5 mm Aux-ingång. Anslut smidigt till hemnätverket. Bluetooth streaming. TFT display i fullfärg - visar .."

Är det rundradio strömmat till det lokala nätverket mha IP, är det Internet via IP för spelning i enheten eller något annat som avses med "IP radio" ?
Det är en term utan definition.
 
R
K karlmb skrev:
Har inte sett någon (förutom Sonos då om du säger det), som har detta. Exempel?
De flesta (alla?) multirum-system skulle jag tro. SONOS har det, Audio Pro har det, Samsung har det.

Jag tror att det brister i din undersökning. Som när du missat att SONOS haft stöd för stereo sedan begynnelsen ;)
 
tommib
P pmd skrev:
Det blir svårare och svårare.

Jag har två apparater som kan fjärrstyras med en telefonapp: en tvättmaskin och en luft/luft-värmepump. Jag har inte lyckats etablera kontakt mellan appen och apparaten för någon av apparaterna. I inget av fallen får man reda på varför det inte fungerar, men det är helt i linje med den moderna tidens trend inom IT att bara meddela att "an error occurred" och inget mer.

Det finns en bra sentens inom programmering som lyder "don't catch an error you can't handle". Den regeln borde fler följa.

Som tur är finner jag fjärrstyrning av en tvättmaskin tämligen meningslöst och LLVP:en har en vanlig fjärrkontroll som duger alldeles utmärkt.

Varifrån kommer denna vansinniga idé att man ska styra sina apparater hemma via en server någonstans ute i vida världen? Det måste vara ekonomer eller kommunikatörer som har fått för sig att det är bra. En tekniker skulle aldrig få för sig något så dumt.
Jag tror absolut att det är tekniker som kommer på sånt här. Grejen med att styra med en app, och gärna då bara med en app, är att det är billigare. Du behöver inte ha så mycket fysiska knappar på apparaten. Kanske inte ens en display. Elektroniken blir billigare att bygga och framför allt att montera. En ESP-modul kostar typ ingenting. Mjukvaruutvecklingen görs billigt i ett låglöneland och bara en gång. Fjärrstyrning och sånt är grejer som åker med av bara farten tror jag.

Jag tror inte att det är någon stor ondskefull konspiration bakom, bara det gamla vanliga att det blir billigare. Som bonus kan man säga att man är modern och uppkopplad. De flesta människor tänker inte på säkerhetsimplikationerna av sånt här.

Med det sagt så vill jag själv oftast köpa saker utan uppkoppling, just av ovan nämnda skäl.
 
Problemet är också att mobiltelefoner är ett eget kapitel av problem. Med operativsystem från spionerande bolag, program som spionerar, påtvingade uppgraderingar som gör äldre telefonlurar icke-fungerande, svårt att byta delar osv.

Att då sitta med en investering där det enda sättet att styra är med ett program (app) i mobiltelefonen kan bli surt när mobiltelefonen inte fungerar längre och nyare mobiltelefon inte kan köra programmet (app) som fungerar med just din anläggning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
De flesta (alla?) multirum-system skulle jag tro. SONOS har det, Audio Pro har det, Samsung har det.

Jag tror att det brister i din undersökning. Som när du missat att SONOS haft stöd för stereo sedan begynnelsen ;)
Klart du vet bäst.
Men Audiopro då tex, når ju tydligen inte upp till Sonos (ursprungliga) nivå när det gäller själv huvudfunktionen.
 
K karlmb skrev:
Klart du vet bäst.
Men Audiopro då tex, når ju tydligen inte upp till Sonos (ursprungliga) nivå när det gäller själv huvudfunktionen.
Välj det system där du får de funktioner du önskar och glöm övriga.😉
Har en sådan där gammal Philips mediaspelare med radio, förpassad till snickarboden idag och i bostad ersatt av plattor med hållare och laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.