tommib
D Danne824 skrev:
😅 nä jag bor inte i ett slott, men har ett speciellt rum för ljud och bild.
Dammar i plånboken 😔 men är min lilla kostsamma hobby.
Jag har, som du kanske vet, andra hobbies

:D
 
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har, som du kanske vet, andra hobbies

:D
Att underhålla fastigheten, trädgård och allt annat är jobb och ett måste.
Din tråd handlar om rekreation och välmående 😉.
 
  • Älska
tommib
  • Laddar…
Det stör mig väldigt att den alternativa appen SonoPhone fungerar så bra med systemet. Det får en ju osökt att vilja dra slutsatsen att det inte är något problem alls med nätverket i sig, trots att det nu uteslutande är Unifi.
Och då kvarstår ju bara slutsatsen att problemet är helt och hållet Sonos, och att det då följaktligen är de som också skulle kunna ordna upp det hela om de bara ville…
 
Ubiquiti har precis släppt en nätverksförstärkare som kan kunna konkurrera med Sonos och har ju i alla fall väldigt bra ekosystem i UniFi.
https://ui.com/new-integrations/premium-audio
Vit och svart Ubiquiti UniFi PowerAmp nätverksförstärkare med rund display som visar texten "UniFi PowerAmp" placeras på en blank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom verkar ju testa en massa olika produktområden så man vet ju inte hur seriös den här satsningen är eller om den bara kommer bli en integratörsprodukt.

Jag har själv 8 olika Sonos produkter på ren UniFi Wifi utan sonosNet och har inga större problem här än så länge men deras nya app sög ju verkligen i första versionen.
 
R
T twinor skrev:
Ubiquiti har precis släppt en nätverksförstärkare som kan kunna konkurrera med Sonos och har ju i alla fall väldigt bra ekosystem i UniFi.
[länk]
[bild]
Dom verkar ju testa en massa olika produktområden så man vet ju inte hur seriös den här satsningen är eller om den bara kommer bli en integratörsprodukt.

Jag har själv 8 olika Sonos produkter på ren UniFi Wifi utan sonosNet och har inga större problem här än så länge men deras nya app sög ju verkligen i första versionen.
Tycker inte direkt de verkar konkurrera med SONOS. Ser inte ens ut att vända sig till privatpersoner.

Ser inget pris men gissar att det kommer bli ganska högt eftersom prestandan är rätt hög. Och till det kommer kostnaden för högtalare, och jobbet med att dra kabel till dem.

De kommer säkert fungera bra, men ersätta SONOS med dem kommer nog inte många göra.
 
J JohanLun skrev:
tycker ändå hittills Google, Apple och Microsoft i stort verkar skött sig... Medan många andra, facebook, uber, spotify, X/twitter, tesla mfl har ganska osunda ledare och gjort en del rätt anmärkningsvärda övertramp.
De flesta av dessa har teknik som används för osanktionerad övervakning och tveksamma "samarbeten". Kontroll över egen teknik är det som gäller.
tommib tommib skrev:
Apropå bluetoothhögtalare
Med mindre än att den aktuella Bluetooth stödjer aptX Lossless så försämras ljudkvaliten. Bluetooth är ganska "trångt" när det gäller dataöverföring.

Man bör som sagt undvika system som saknar publicerade API och tillhörande dokumentation. Eller där man saknar absolut kontroll över vilken firmware som används. Är det öppen källkod är det ännu bättre. Allt detta för att inte bli sittande med saker som i praktiken blivit värdelösa.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Som sagt, känns som de drivs av samma tanke som apple, tesla mfl. som vill låsa in och försvåra för användarna.
Litet sidospår, men när det gäller Apple så är det telefoner och surfplattor man ska undvika. Macos, som Apples datorer kör, lirar bra med andra system.
 
R RoAd skrev:
Tycker inte direkt de verkar konkurrera med SONOS. Ser inte ens ut att vända sig till privatpersoner.

Ser inget pris men gissar att det kommer bli ganska högt eftersom prestandan är rätt hög. Och till det kommer kostnaden för högtalare, och jobbet med att dra kabel till dem.

De kommer säkert fungera bra, men ersätta SONOS med dem kommer nog inte många göra.
De ligger lite under Sonos AMP så i samma prissegment.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/premium-audio/products/upl-amp?variant=upl-amp-b-eu
https://www.sonos.com/sv-se/shop/amp

Men håller med att den verkar marknadsföras lite mer till integratörer nu när dom bara har en förstärkarprodukt i sortimentet och inga integrerade högtalare.
 
Kom på nu att en ny produkt idag ju måste innehålla en IP-radio. Tips til alla prospects..
 
K karlmb skrev:
IP-radio
En apparat som strömmar ljud över IP och spelar upp via högtalaranslutningar?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Lära sig läxan och aldrig mer köpa något som är "molnberoende"?
Det blir svårare och svårare.

Jag har två apparater som kan fjärrstyras med en telefonapp: en tvättmaskin och en luft/luft-värmepump. Jag har inte lyckats etablera kontakt mellan appen och apparaten för någon av apparaterna. I inget av fallen får man reda på varför det inte fungerar, men det är helt i linje med den moderna tidens trend inom IT att bara meddela att "an error occurred" och inget mer.

Det finns en bra sentens inom programmering som lyder "don't catch an error you can't handle". Den regeln borde fler följa.

Som tur är finner jag fjärrstyrning av en tvättmaskin tämligen meningslöst och LLVP:en har en vanlig fjärrkontroll som duger alldeles utmärkt.

Varifrån kommer denna vansinniga idé att man ska styra sina apparater hemma via en server någonstans ute i vida världen? Det måste vara ekonomer eller kommunikatörer som har fått för sig att det är bra. En tekniker skulle aldrig få för sig något så dumt.
 
P
tommib tommib skrev:
Så, vad ska man göra åt det här då?
Vi har Bluetoothhögtalare i tre rum (fyra om vi räknar med uterummet; fem om vi räknar med uteplatsen sommartid). Det är enkelt att koppla upp sig mot den högtalare som finns närmast och spela musik från vad man har på telefonen/surfplattan/vfsh, t.ex. Spotify eller en egen lokal spellista. Det fungerar alltid och blir tillräckligt bra ljud om man har bra högtalare.

Att ha synkroniserat ljud i flera rum är inte intressant för oss. Så stora mingelpartyn brukar vi inte ha, och för mig personligen är det mest bara störande med svag bakgrundsmusik när jag pratar med någon.

Jag är kanske otypisk som faktiskt lyssnar på musik och inte gillar att ha den som bakgrundsskval pga någon slags skräck för tystnad. :)

YMMV som kidsen säger (eller sa förra årtusendet antagligen /sign. Fossil).

Jag har alltid tyckt att Sonos verkar koolt, men inte tyckt att det vore värt pengarna att köpa ett Sonossystem. BT-högtalare fungerar bra.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
För att få stereoeffekten så måste du sitta still i förhållande till högtalarna och du måste ha vettiga avstånd mellan dem.
Eller använda hörlurar. Jag föredrar ofta hörlurar (men det beror lite på vilken musik det handlar om). Nu är vi återigen i brytningen mellan att lyssna på musik och att ha den som bakgrundsljud. Suum cuique.
 
P pmd skrev:
Varifrån kommer denna vansinniga idé att man ska styra sina apparater hemma via en server någonstans ute i vida världen? Det måste vara ekonomer eller kommunikatörer som har fått för sig att det är bra. En tekniker skulle aldrig få för sig något så dumt.
Tja varför inte? .. företaget får tag på hur produkterna används så att de kan skapa framtida produkter som säljer bättre. De kan ändra funktioner i ett nafs. Man kan sälja data till andra och fullfölja avtal med "statliga organisationer". Som bonus kan man pressa kunderna på pengar och påstå att man minsann är modern med "moln".
Det är nog en häxbrygd av otyglade företagsintressen, obildade personer och "statliga intressen".

Det är inte i slutkundens säkerhetsintresse iaf, den saken är klar.

Människor behöver bli medvetna om detta och alternativ bör finnas.
 
P
Som sagt, det måste vara ekonomer eller kommunikatörer som har hittat på det. En tekniker skulle aldrig få för sig något så dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.