Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det va en stor nyhet i förra veckan att denna månaden är det över 50% av alla registrerade bilar som är el i Norge. Över 90% av nybilsförsäljningen är el. Då är dom doch momsbefriade så elbilar är billigt
Du läste nog nyheten fel. Det är lika många elbilar som bensinbilar, men diesel är vanligare.

Av 2,8 miljoner registrerade personbilar i Norge är i dagsläget 754 303 elbilar, medan antalet bensinbilar uppgår till 753 905 stycken, enligt statistik från den norska vägverket OFV.

– Detta är historiskt. En milstolpe, säger OFV-direktören Øyvind Solberg Thorse.

Den vanligaste biltypen i Norge är dock fortfarande de dieseldrivna bilarna, som uppgår till cirka en miljon till antalet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du så stora fingrar att du trycker på fel knapp där tror jag du ska kontakta Guiness rekordbok 😉
De behövs inte. Vw kan göra en vettig panel. Den har väldigt mycket kritik för att vara värdelös =) Den och ratt"knapparna" Touch suger på saker man kan behöva ändra när man kör bil.
 
N Nerre skrev:
Inte riktigt, men ställa en bil ute kommer höja försäkringspremien (nu får vi lägre premie tack vare att bilen står i garage). Och så som vår infart ser ut så blockerar en bil som står där garaget, så det skulle då vara långfärdsbilen som står i garaget och den dyra elbilen ute (dessutom under ett äppelträd så det blir rätt grisiga rutor nu på hösten när det trillar ner äpplen hela tiden).

Så även om det går att ställa en bil utomhus hos oss skulle det bli väldigt opraktiskt. För att inte tala om hur mycket dyrare det skulle vara att ha två bilar när det bara är jag som har körkort.
Du bor i lägenhet?
Här höjs inga premier för att jag ställer mina bilar utomhus på min tomt. Har aldrig hört någon som blivit drabbad av det. Måste vara storstadsfenomen.
Träd har man inte över uppfarten =) Om man äger sin egna tomt så att säg. Hade ett rätt högt träd bredvid garaget som äcklade av sig på bilen, den fick ryka första året vi bodde här.

Jag kan inte komma lägre i premie på fb. Och försäkringsbolaget jag har bryr sig inte om den är inne eller ute.
 
N Nerre skrev:
Hur stor del av bilarna i trafik i Norge är rena elbilar? Menar du att det är mer än 50%?
Om mer än 90 procent av alla nybilsköpare väljer att köpa en elbil så tycker inte jag att det är en minoritet av nybils försäljningen.
Bevisligen så klarar dom som kör allra mest, nybilsköparna, att hantera den stora svårigheten med att köra elbil:)
Att det sen inte passar varken dig eller mig är en helt annan femma:)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De behövs inte. Vw kan göra en vettig panel. Den har väldigt mycket kritik för att vara värdelös =) Den och ratt"knapparna" Touch suger på saker man kan behöva ändra när man kör bil.
Jag som gick från en Passat med "samma" knappar fast inte touch, tyckte de funkade bättre än Id4ans, men lärde mig rätt fort hur touchknapparna funkade (de är ju faktiskt inte helt och hållet touch, där ju lite mekanik som ger en "knappkänsla").

Däremot är "knappsatsen" nere till vänster med dimljus och sånt helt touch, och den är helt klart ett nedköp.
 
A Argastesnickaren skrev:
Bevisligen så klarar dom som kör allra mest, nybilsköparna, att hantera den stora svårigheten med att köra elbil:)
Det skulle inte kostat var regering någonting att göra som norrmännen för att locka dem till elbil: låt elbilar köra i pendlings filen även om de är ensamma. Tänk dig om bästa elbilar fick ligga till vänster i Stockholm och polisen var ute och kontrollerade varje dag. Då skulle det ta fart på försäljningen.
 
Attitudeswe
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, hade gärna haft så hemma också, att man kunde godkänna sin egen bil men låst för andra 🤓
Vi har ju en Zeekr med, den har vi dock bara haft några veckor och endast laddat här hemma :)
Är det vanligt med tjuvladdning i grannskapet?

Min box smartladda, så en tjuv skulle ändå bara få billig el på natten.

Min box kopplar jag bara i. Håller inte på och auktorisera laddning.

Sen är det väl på gång plug and charge för hemmabruk. Har för mig jag läste att CTEK v3 var förberedd för det...
 
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Det skulle inte kostat var regering någonting att göra som norrmännen för att locka dem till elbil: låt elbilar köra i pendlings filen även om de är ensamma. Tänk dig om bästa elbilar fick ligga till vänster i Stockholm och polisen var ute och kontrollerade varje dag. Då skulle det ta fart på försäljningen.
Gärna om man fick köra 20-30km/h snabbare på 110 och 120 vägar med elbil också så att man kunde kompensera för ett 40min laddstopp var 4e timme...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Gärna om man fick köra 20-30km/h snabbare på 110 och 120 vägar med elbil också så att man kunde kompensera för ett 40min laddstopp var 4e timme...
Pendlar du 4 timmar varje dag? Jag laddar på natten...
 
richardtenggren
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det vanligt med tjuvladdning i grannskapet?

Min box smartladda, så en tjuv skulle ändå bara få billig el på natten.

Min box kopplar jag bara i. Håller inte på och auktorisera laddning.

Sen är det väl på gång plug and charge för hemmabruk. Har för mig jag läste att CTEK v3 var förberedd för det...
Troligen inte, har du ofta inbrott hemma? Låser du dörren ändå?
 
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Pendlar du 4 timmar varje dag? Jag laddar på natten...
Nej, men jag gör en resa med publik laddning av 200+kWh minst varje kvartal.

Vill man att man skall välja elbilen även för dom resorna när man också har tillgång till en fossilbil så skulle det vara ett incitament att man fick ligga i ytterfilen och susa förbi övrig trafik mellan laddstoppen...
 
Attitudeswe
richardtenggren richardtenggren skrev:
Troligen inte, har du ofta inbrott hemma? Låser du dörren ändå?
Lite skillnad.

Om nån vill gratisladda kostar det mig 100kr. Om det händer en gång om året så slipper jag gärna fippla med att slå på boxen vid egen laddning. Har bra uppsikt över parkeringen också...

Går nån in i huset kostar det mer, både ekonomiskt och i trygghetskänsla
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite skillnad.

Om nån vill gratisladda kostar det mig 100kr. Om det händer en gång om året så slipper jag gärna fippla med att slå på boxen vid egen laddning. Har bra uppsikt över parkeringen också...

Går nån in i huset kostar det mer, både ekonomiskt och i trygghetskänsla
Jag tycker bara det vore lätt att implementera när tekniken redan finns.
Kör inte heller någon autentisering för laddning till vardags. Problemet är väl om man är bortrest, men då är det ju bara att slå på den då :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej, men jag gör en resa med publik laddning av 200+kWh minst varje kvartal.

Vill man att man skall välja elbilen även för dom resorna när man också har tillgång till en fossilbil så skulle det vara ett incitament att man fick ligga i ytterfilen och susa förbi övrig trafik mellan laddstoppen...
Vill man köra riktigt långt och snabbt så behöver man ha omkring 250 kW snabbladdning. Annars kommer man fram snabbare genom att dra ner på hastigheten och ladda mer sällan. Och det är inte ofta man gör så långa resor så det känns nog föga troligt att man skulle få köra snabbare med elbil bara av den anledningen. Men de skulle ju kunna begränsa fossilbilar till 90 km/h eller något :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
skulle det vara ett incitament att man fick ligga i ytterfilen och susa förbi övrig trafik mellan laddstoppen...
Jag trodde de flesta elbilsförare helst puttrade sakta fram i högerfilen för att minimera laddstolpen. 😀
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.