Alfredo Alfredo skrev:
Men vad är då: "För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget."?
Är ju självklart, stickproppen ska ju tryckas i eluttaget.🤣
Det gör ju inte elektriker utan den som installerar maskinen.😉
 
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Man ska ALDRIG köpa tjänster av det säljande företagets samarbetspartners!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Be en elektriker dra fram ett uttag bara så kan du göra resten själv (om du inte har ett ledigt som du kan nå).

Spis/ugn har normalt inkoppling med 2-3 faser och set är inte vanlig stickpropp. Du bör inte ha diskmaskin på samma.
 
  • Gilla
mcax och 1 till
  • Laddar…
Om eluttaget är inom räckhåll för sladden till diskmaskinen och är ok att använda, är det rätt lite som TS egentligen behöver göra. Ta bort befintligt skåp, se till att det är hål i eventuella skåpväggar in till eluttaget, beställ diskmaskin och droppskyddsbricka med hemleverans, uppbärning och installation. Tretti.se tar från 1395 för leverans med installation om det jag beskrivit finns på plats.

Med en helt ok diskmaskin blir det billigare än den där offerten och då finns det pengar över till att betala någon för att ta bort skåpet och borra ett hål. Om eluttaget inte går att använda är det bara att boka in en elektriker som fixar det och det blir ändå billigare än att gå på det förslaget som TS fått.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vad är en enligt BRF en "auktoriserad hantverkare"? Retorisk fråga, tycker inte du ska fråga.

Eftersom det är en påhittad titel tycker jag du löser det som du själv vill i din lägenhet.

Finns det inget eluttag tar du dit en elektriker, du bör inte tjuva strömmen från spisuttaget om det var vad som menades.

Om du inte vill koppla på vattnet så tar du dit en rörmokare, men jag tycker det ser ut som att en normalhändig individ löser det där utan större spörsmål, gör en egen bedömning av din egen händighet.

Jag tror priset du har fått är minst dubbelt så dyrt som man kan hävda vara skäligt med tänkte på arbetsinsatsen.

Å andra sidan, ska man på riktigt släpa dit, en snickare, en rörmokare och en elektriker så kommer sannolikt alla ta en minsta debitering på runt 2000:- sedan ska väl "projektledaren" ha resten.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Glöm den där fifflaren.

Ring en elektriker och få ett eluttag, sen gör du resten av jobbet själv. Det är trams att behöva ha en firma som kopplar på vattnet och avloppet, klarar man inte av det så är det hyresrätt som gäller.

Och dessutom till det priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
I IntMgn skrev:
Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA ([länk]). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
Vilken auktorisation vill BRF att hantverkare har?
Såvitt jag vet så finns det ingen diskmaskins auktorisation. Däremot finns det säkert vatten, men det brukar inte Ikeas hantverkare känna till.
Hemfixarna verkar inte finnas med på listan.
https://sakervatten.se/?s=Hemfixarna+Nordic+AB
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
En bild på det tilltänkta befintliga eluttaget.

En bild på ovansidan av diskbänken där alla kranar o vred syns.

- Annars verkar det bluff o båg, när det gäller att krama ur kronor o ören.
Vem går på sånt?🥴😭

Men jag har förstått att det är dyrt att leva i stan, o nån måste väl betala kalaset.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag tycker att det låter tokdyrt! Vill bara flagga för egna erfarenheter med att installera en diskmaskin där det inte funnits en tidigare. I förra bostadsrätten, betonghus byggt på 70 talet. När jag skulle plocka loss skåpet bredvid vasken så var det dels limmat och skruvat i skåpen brevid, skruvat i väggen samt att bänkskivan var limmad på skåpen. Det var ett aber att få loss, och det lossnade i småbitar lite i taget. När skåpet väl var loss så visade det sig att det fanns en tjock avloppsstam (kanske 150mm) dold bakom skåpen i sockeln (det kunde man inte se innan rivning för sockel och skåp var i ett stycke). Avloppsstammen gjorde att diskmaskinen inte gick hela vägen in i tänkt hål trots utfasningen på baksidan av diskmaskinens nedre bakkant. Det var bara att börja riva åt andra hållet och ta skåpet på andra sidan vasken. Du kan också hitta vattenledninar i sockeln, mät i.s.f. så att du har plats för dessa bakom diskmaskinen innan rivning. Det kommer sannolikt att saknas golv under diskmaskinen vilket gör att du förmodligen behöver bygga upp något så att du får rätt nivå, annars rinner vatten som läcker på läckageskyddet kanske in under ditt befintliga golv beroende vad du har för golv och hur många lager. Eller så får du kass lutning på läckageskyddet och allt samlas i bakkant. Det är också svårt att få det snyggt. Nu ser det ut som att du har bättre bänkskåp (jag hade typen träramar med wellpapp i och masonit ovanpå) men lärdomen är att OM du ska göra det själv. Ta det lugnt, planera väl, gör små snygga kikhål/luckor (som du kan leva med om du måste planera om) för att ta reda på förutsättningarna. Börja inte med stora kofoten direkt. Ha en plan för vart elektrikern ska hämta elen. Alla har olika förutsättningar men det var några minor som kanske kan undvikas. 🙃
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kan förstå att hantverkare kobbar med startavgifter eller grundavgift där några timmar ingå för att slippa 1 timmars jobb.

Men de kan inte ta installationsavgifter på flera tusen då en vvsare och en elektriker borde kunna lösa detta tillsammans hur enkelt som helst
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
H hempularen skrev:
Det där med eluttag bakom spisen låter kanske lite tveksamt. Jag antar att det är elen som går till spisen?
Visst är det kanske tveksamt, men behöver inte vara fel.
Enkelt att kolla om man skruvar bort lite säkringar till spisen vad som händer. Ha t ex dit en lampa. Slocknar lampan när man kopplar bort spisen lär nog inte säkringar hålla om man lagar mat och diskar samtidigt.

Hos mig är det såhär
Två vägguttag och elkablar under köksbänken, ett med en grå kontakt och ett med en vit kontakt. En rund täckbricka i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt märkligt draget ja, men diskmaskinen går på en helt egen säkring. Delar ingenting med spisen (förutom huvudsäkring då), har tom separata jfb (har en gemensam jfb till spis, bastu, bergvärmepump inget annat går där men påverkar inte alls diskmaskinen den jfb).
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I IntMgn skrev:
Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA ([länk]). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
Jag tryckte in en inbyggnadsdiskmaskin i mitt gamla kök. Tog ut hyllorna i ett skåp och skruvade in diskmaskinen.

Gjorde allt själv förutom inkoppling av vatten, det gjorde en röris som brfn brukade anlita. Eluttaget hade en annan firma satt dit några år innan då de drog om elen i alla lägenheterna (de fick några extrajobb).

Ny blandare + installation låg på ca 3.000kr.
Eluttag + dragning från elcentral 2.000kr.
Detta var dock 2014.

10 låter dyrt.. men du kan kanske göra det mesta själv och låta en behörig firma koppla in vattnet och elen, det är nog det brfn är kinkiga om.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ibland är man glad över att man gör det allra mesta själv..

Herregud, 10.300:- för att stoppa in en diskmaskin…..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Ett alternativ till eluttag är att mata från kyl/frys om den är åtkomlig.
Det enkla sättet är isf att förlänga sladden och byta till dubbeluttag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag förstår att det kostar och att det ska vara lönsamt att åka på jobb, men ett företag som behöver 4 olika yrkesmän för en diskmaskin? Det måste finnas någon som kan hjälpa dig som inte luras på detta viset. Du fick redan ett bra tips i tråden.
Särskilt el-delen är ett tydligt bevis på att du blir lurad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.