BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är rätt oförståeligt och kan tolkas på många sätt, t.ex. vad innebär "glesa tak för spottar".
Så du tycker att jag ska be om en tydligare offert?
 
BirgitS
Ja, eller ignorera det företaget i fortsättningen eftersom de tydligen inte har förstått konsumenttjänstlagen (om du inte har väldigt bra personliga referenser).
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eller ignorera det företaget i fortsättningen eftersom de tydligen inte har förstått konsumenttjänstlagen (om du inte har väldigt bra personliga referenser).
Vad menar du?
 
BirgitS
Man kan t.ex. ta 4§ "Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen ..." det innebär ju att man ska skriva på ett sånt sätt att konsumenten förstår.
https://lagen.nu/1985:716

Pris för tilläggsarbeten saknas. Innebär att företaget kan ta hutlöst betalt om det visar sig att något som inte ingår måste utföras.
Varför ingår inte bilning för toaavloppet när det skulle flyttas?
Vad innebär huntonit så där i en uppräkning, att de kommer att ställa in huntonit i en trave på golvet?
Ingår drevning, återställande av utsidan etc. i "byta fönster"?
Vanligt att det behövs mer reglar i väggarna för att de ska bli tillräckligt stabila för kakel.
Du har ingen aning om vad slutnotan kommer att bli eftersom företaget alltid kan hävda att priset på material har gått upp.

Referens till Hantverkarformuläret saknas.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Överhuvud är offerten ganska slarvigt (okunnigt?) utformad.
En person som avskyr att skriva?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan t.ex. ta 4§ "Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen ..." det innebär ju att man ska skriva på ett sånt sätt att konsumenten förstår.
[länk]

Pris för tilläggsarbeten saknas. Innebär att företaget kan ta hutlöst betalt om det visar sig att något som inte ingår måste utföras.
Varför ingår inte bilning för toaavloppet när det skulle flyttas?
Vad innebär huntonit så där i en uppräkning, att de kommer att ställa in huntonit i en trave på golvet?
Ingår drevning, återställande av utsidan etc. i "byta fönster"?
Vanligt att det behövs mer reglar i väggarna för att de ska bli tillräckligt stabila för kakel.
Du har ingen aning om vad slutnotan kommer att bli eftersom företaget alltid kan hävda att priset på material har gått upp.

Referens till Hantverkarformuläret saknas.
Tack!

Vad menar du med referens till handverkarformuläret? Är det något som ska stå på alla offerter?

Edit: Jag har läst själv nu. Det skulle vara grymt bra att få offerten enligt hantverkarformuläret. Men tror ni inte att det skulle vara en risk att börja peka på hantverkarformuläret och paragrafer hit och dit? Hantverkaren kanske drar sig för att utföra jobbet då. I och för sig kanske jag inte vill ha en hantverkare som inte är tillmötesgående sina kunder heller... hmm..
 
Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Överhuvud är offerten ganska slarvigt (okunnigt?) utformad.
En person som avskyr att skriva?
Ja.. Jag fattar inte riktigt någonting av det
 
Jag vill ju gärna veta vad som kostar vad också
 
BirgitS
M Mjärn skrev:
Edit: Jag har läst själv nu. Det skulle vara grymt bra att få offerten enligt hantverkarformuläret. Men tror ni inte att det skulle vara en risk att börja peka på hantverkarformuläret och paragrafer hit och dit? Hantverkaren kanske drar sig för att utföra jobbet då. I och för sig kanske jag inte vill ha en hantverkare som inte är tillmötesgående sina kunder heller... hmm..
Offerten behöver ju inte följa Hantverkarformuläret men avtalet bör ju göra det. Dvs. man sitter tillsammans och fyller i det som ska fyllas i samt båda skriver under.

Jag har tagit upp det som en fråga när jag har fått offerter, dvs. sagt/mejlat något typ "jag skulle vilja använda hantverkarformuläret, hur ställer du dig till det".
M Mjärn skrev:
Ja.. Jag fattar inte riktigt någonting av det
Du ska ju inte beställa något utan att veta vad du beställer.
M Mjärn skrev:
Jag vill ju gärna veta vad som kostar vad också
Med fast pris är det inte vanligt att företag specificerar vad olika delmoment kostar.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
H
M Mjärn skrev:
Tack!

Vad menar du med referens till handverkarformuläret? Är det något som ska stå på alla offerter?

Edit: Jag har läst själv nu. Det skulle vara grymt bra att få offerten enligt hantverkarformuläret. Men tror ni inte att det skulle vara en risk att börja peka på hantverkarformuläret och paragrafer hit och dit? Hantverkaren kanske drar sig för att utföra jobbet då. I och för sig kanske jag inte vill ha en hantverkare som inte är tillmötesgående sina kunder heller... hmm..
Hantverksformuläret är vanligt förekommande. Den hantverkare som inte vill skriva på det ska inte arbeta som hantverkare och du skall definitivt inte anlita det företaget.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hantverksformuläret är vanligt förekommande. Den hantverkare som inte vill skriva på det ska inte arbeta som hantverkare och du skall definitivt inte anlita det företaget.
Det tycker jag är väl fyrkantigt resonerat. Jag har anlitat hantverkare utan problem vid ett flertal tillfällen och aldrig använt hantverksformuläret.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag hade bestämt tid med en hantverkare här idag men han ringde precis och sa att han hade hört att jag hade tagit in offerter av andra. Bland annat hans VVSare och golvläggare fast andra byggfirmor. En annan firma som hade lämnat offert hos mig var någon han kände och han sa att han inte vill konkurrera med honom. Så han drog sig ur..

Är inte detta ett rätt så barnsligt beteende? Han verkade bli sur över att jag hade tagit in andra firmor. Han sa att han inte vill hålla på och konkurrera, utan han vill ha sina fasta trogna kunder.
 
  • Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Hela meningen med offert, är att kunna jämföra. Hans tål tydligen inte det. Att jämföras.
 
Intet Intet skrev:
Hela meningen med offert, är att kunna jämföra. Hans tål tydligen inte det. Att jämföras.
Nä men precis. Han sa att han är dyrare än andra. Men jag undrar om den firman som han menar är hans kompis tycker samma som honom..? Känns så oseriöst.

Denna snickaren är väldigt duktig, så det var synd att tappa honom.
 
M Mjärn skrev:
Denna snickaren är väldigt duktig, så det var synd att tappa honom.
Och snarstucken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.