Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

Underbeslag vid skorsten med skruv på närliggande metall och murad yta, visar potentiella problem med placering och risk för läckage. Skadad och bockad metallkant syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skorsten med underbeslag där en skruv är placerad nära skorstenen; visar även synliga skador och en skruv som inte verkar vara korrekt fastsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtarbete runt skorstenens underbeslag med skruvar som är för nära råsponten och två skruvar som inte har tagit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett underbeslag vid en tegelmurad skorsten, visar felaktigt placerade skruvar och en ojämn tätning, vilket kan innebära risk för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på skorstenens underbeslag med skruvar fästa nära, men inte snuddande vid kanten av skorstenen på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en svart plåt med en skruv, där den omgivande ytan har små repor och märken. Träbitar syns oskarpt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på underbeslaget på en skorsten, där två skruvar syns nära skorstenen. Därtill ett järnvägsspår och vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Carcoza och 29 till
  • Laddar…
C
Det kan inte varit en riktig plåtslagare som gjort det där? 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
SRXKTM och 65 till
  • Laddar…
Ser ut som att en klåpare med polygrip varit i farten, tråkigt.
 
  • Gilla
per s och 30 till
  • Laddar…
Detta är en av de mest välrenommerade firmorna i stan. Men bra, då är det inte jag som är petig 😀👍
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Yderfält och 25 till
  • Laddar…
R
Det ser förjävligt ut men är det bara ett underbeslag vi ser?
Så själva yttertäckningen återstår efter att teglet är lagt?
 
  • Gilla
Reino kinnunen och 3 till
  • Laddar…
Ja, men jag är ju inte så sugen på att släppa loss dem på något som kommer synas. Men detta lär inte fylla sin fin funktion när det är Västkustväder 25-30 meter i sekunder från västan och ösregn….
 
  • Gilla
Polgara71
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, men jag är ju inte så sugen på att släppa loss dem på något som kommer synas. Men detta lär inte fylla sin fin funktion när det är Västkustväder 25-30 meter i sekunder från västan och ösregn….
Att man skruvar underbeslaget mot råsponten är vanligt eller mot nockplankan..
Många skiter i utseendet om det inte kommer synas, rätt eller fel kan man tycka mycket om men det behöver inte betyda att den utvändiga delen blir likadan..
 
  • Gilla
Einarbo och 5 till
  • Laddar…
Ja, men det är skruvat så nära skorstenen där det inte är råspont under. Där kommer det läcka.
 
  • Gilla
Ingemar Kenndal och 2 till
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, men det är skruvat så nära skorstenen där det inte är råspont under. Där kommer det läcka.
Aha det missade jag det är ett fel som behöver lagas..
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Japp och då måste ju plåten bort…
 
  • Gilla
teamkb och 4 till
  • Laddar…
S
Glöm inte någon översiktsbild. Så lurigt att se vad som är vad när det bara är närbilder.
 
  • Gilla
J-O58 och 13 till
  • Laddar…
Du måste valt den billigaste offerten?
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer Sandberg och 1 till
  • Laddar…
Brukar man inte tanda plåten mot teglet för att minimera att det rinner bakom.

Fö så tycker jag att det ser för jävligt ut. Men jag kanske också är petig…
 
  • Gilla
ByggaPomac och 6 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Brukar man inte tanda plåten mot teglet för att minimera att det rinner bakom.
Detta är ju underbeslaget. När teglet är på så sätts överbeslaget som tandas om inte hela skorstenen slås in i plåt - vilket är planen här. Frågan är ju bara vilken plåtslagare som ska göra det 😂.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Det ser ser definitivt inte ut som några plåtslagare har gjort detta.
Ser totalt amatörmässigt ut!
 
  • Gilla
missan55 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.