Hej,

Jag ska installera en diskmaskin och enligt BRF-regler måste en auktoriserad hantverkare göra jobbet. Det blir en billig diskmaskin från IKEA (https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-integrerad-diskmaskin-00568016/). Kontaktade Hemfixarna Nordic AB som IKEA själva rekommenderar på sin hemsida. EFTER ROT-avdraget skulle kalaset gå på 10,3' tkr(!) Självklart kan jag, på egen hand, nedmontera köksskåpet som står där nu, blir det 2'tkr billigare.

Det finns ett eluttag bakom spisen, som står direkt till vänster om skåpet där jag tänkte ha diskmaskinen. Där bör man väl kunna koppla in diskmaskinen? Jag bifogar även en bild från under diskbänken. För mig ser det ut som att det är redan är förberett för diskmaskin men jag kan ha fel.

Vad säger ni? Är offerten rimlig?

Tacksam för tips och råd!

Mejlet:
"Eftersom du inte har haft en diskmaskin på plats sedan tidigare, behövs det anslutning av vatten, koppla fram el och även en snickare som tar bort skåpet.

Då vi behöver göra en anslutning av vatten har vi en VVS-Service på 1999 kr efter ROT-avdraget där det ingår 3 timmars hjälp.

För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget.

För nedmontering av själva skåpet har vi vår Bygg-Service på 1999kr efter ROT-avdraget.

Sedan för installationen av själva diskmaskinen har vi ett fast pris på 3350 kr och då är det varken RUT eller ROT-avdrag på det eftersom det är en vitvara.

Bygg-service: 2 855,00.
El-service: 2 855,00.
VVS-service: 2 855,00.
Installation av Diskmaskin inbyggnad: 3 350,00.
Installationsavgift: 448,00.
Installation av vägguttag: 2 407,00.
ARBETE TOT: 14 770,00 kr.
ATT BETALA: 10 339,00 kr"
 
  • Under diskbänken med VVS-rör och avloppsslangar synliga, möjligt förberedande för installation av en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
big mike och 14 till
  • Laddar…
RoTe
Ja det är förberett för diskmaskin gällande vatten och avlopp, du bör ha en diskmaskinsavstängning på din kran redan. Det som behöver göras är ju rent fysiskt beredas plats för maskinen, sedan el. Glöm inte plasttråg under diskmaskinen.

Så vitt jag vet har inte föreningen något med detta att göra, du äger ditt kök. Däremot får du ju inte koppla ny el själv enligt svenska lagar.
 
  • Gilla
ASKOG och 13 till
  • Laddar…
Installera diskmaskinen själv, koppla ur den igen och be en auktoriserad installatör "byta maskin", du har redan skruvat ur och skrotat den gamla. Då får du det papper föreningen kräver och de kan knappast ta mer än 2000kr då det ju tar 10 minuter att installera en maskin där det tidigare stått en...
 
  • Gilla
leifberggren och 18 till
  • Laddar…
I IntMgn skrev:
Vad säger ni? Är offerten rimlig?
Nästan 15 tkr för att plocka bort ett bänkskåp, montera ett eluttag och ställa en diskmaskin på plats är enligt min uppfattning tokdyrt.

Den osäkerhetsfaktor jag främst ser är hur svårt det är att få ett eluttag på plats på ett bra sätt. Jag tycker du ska börja med att se om de, eller någon annan, kan ordna ett eluttag i diskbänksskåpet.

Och om nu de offererar eluttaget för 1999 efter ROT, vad innebär "anslutning av elen har vi en El-service"? Att stoppa i stickproppen?

Att plocka bort bänkskåpet och ställa dit diskmaskinen skulle jag göra själv.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Tom T och 12 till
  • Laddar…
Det där med eluttag bakom spisen låter kanske lite tveksamt. Jag antar att det är elen som går till spisen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Måste ändå säga att det är trevligt med en tydlig prislista.

Angående eluttag bakom spis så kan det ju vara ett uttag som krävs för att spisen ska funka. Det kanske inte går att köra två maskiner på samma uttag. I så fall behöver de dra fram ny matning med el till diskmaskinen. Det lär inte stanna på 1999kr. Beror ju helt på hur det ser ut inne i väggen och i centralen.

Koppla in avlopp till vattenlåset bör inte ta mer än en timme. Borra hål i köksstommen och lite kopplingar.

Ansluta vatten kan ju vara knepigt om din blandare inte har anslutning för diskmaskin. Annars är det väl rimligt med 1-2 timmars jobb?

Ta ner skåp själv, eller betala 2000kr, det beror på vad du tycker din egen tid är värd.

Då återstår den fasta kostnaden för installation av maskin vilket borde inkludera leverans, slänga skräp, packa upp, koppla in och provköra maskinen. Den kostnaden kanske ligger lite i överkant men samtidigt så tror jag inte dom har dåligt med jobb så det är nog rimligt utifrån efterfrågan på deras tjänster.
 
  • Gilla
  • Wow
Syrenstigen14 och 2 till
  • Laddar…
Vilken blåsning.

Dom vill ha 2400 för att installera ett nytt vägguttag och sedan 2800 kr till för att sätta I elkontakten I vägguttaget.
Dom vill ha 2800 för att koppla på,vattenledningen som redan finns och sedan 3500 för att installera diskmaskinen.
Vad ingår I installationskostnaden för diskmaskinen ?

Och sedan en installationsavgift, vad är det för något?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Gör det själv. Låtsas som ingenting och prata inte med någon om det. Föreningen har ändå inget att göra i din lägenhet, så varför skulle de får reda på något?
 
  • Gilla
Trajan och 10 till
  • Laddar…
Det är dyrt för att de kör en all inclusive-lösning med fasta priser. Montera ner skåpet själv och anlita en elektriker samt rörmokare på löpande räkning. Den sistnämnda installerar själva maskinen och elektrikern förbereder så att all el är framdragen.

Den största blåsningen är 3300 kr för inkoppling av maskinen. Det borde ingå i de första 2000 kronorna. Även 2500 kr för ett uttag, när elektrikern redan varit där, är helt absurt. Du betalar dubbelt för allting i princip.

Jag lovar att det blir hälften så dyrt om du hör av dig till en seriöst elektriker och rörmokare på egen hand.
 
  • Gilla
Maggan Maxie Wennberg och 12 till
  • Laddar…
Du har ju allt utom elanslutningen förberett så det är ju bara att koppla.
Anslutningar under diskbänk med markeringar för vatten och avlopp till diskmaskin, redo för inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carcoza och 11 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Måste ändå säga att det är trevligt med en tydlig prislista.
Är den tydlig? Vad tolkar du ingår i respektive rad nedan? För mig är det inte tydligt!
  • "För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget."
  • "För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget."
Om "installation utav ett eluttag" betyder vad det normalt betyder är "anslutning av elen" att stoppa i stickproppen. Möjligen tydligt, om det nu verkligen är så de menar, men i så fall också helt horribelt.

S Småbrukaren skrev:
Ansluta vatten kan ju vara knepigt om din blandare inte har anslutning för diskmaskin.
Fast utifrån bilden tycker jag det är ganska klart att den har det.
 
  • Gilla
AMR74 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
installation utav ett eluttag
Jag tolkar det som att det är eluttaget som ska installeras. Inte diskmaskinen.
 
Elanslutning för 1999kr låter misstänksamt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
  • "För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget."
  • "För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget."
Om "installation utav ett eluttag" betyder vad det normalt betyder är "anslutning av elen" att stoppa i stickproppen. Möjligen tydligt, om det nu verkligen är så de menar, men i så fall också helt horribelt.
Jag antog att det bara var copy-paste fel och att bara en av raderna skulle vara med...
 
S Småbrukaren skrev:
Jag tolkar det som att det är eluttaget som ska installeras. Inte diskmaskinen.
Ja det borde vara: "För installation utav ett eluttag har vi ett fast pris på 1999 kr efter ROT-avdraget."

Men vad är då: "För anslutning av elen har vi en El-service på 1999 kr efter ROT-avdraget."?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.