kisumisu
B Boan skrev:
OpenInfra tar ut en rejäl avgift, kruxet är ju att de sitter i ett långt avtal med leverantöreran om vilken näthyra de ska få, och de har nog insett att de behöver få in mer, men kan inte höja det förrän nästa avtalsperiod...

Merparten av det en slutkund betalat för en tjänst i öppet nät går till nätägaren och KO, en väldigt liten del till tjänsteleverantören.
Ja nätägaren får nog mest!

Märks inte minst just i dessa öppna nät. Alla tjänsteleverantörer kör nästan samma pris.

Bara höjt o höjt och åter höjt avgiften. Nu märkte jag i de senaste att 100Mbit (som jag har) kostar nästan detsamma som 1Gbit. Som tur har jag bundit mig 12mån med gamla priset.

Kampanjerbjudande på bredbandsabonnemang med hastigheterna 100 Mbit/s, 250 Mbit/s, 500 Mbit/s och 1000 Mbit/s med tillfälliga månadspriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man börjar på allvar fundera om fiber är värt att ha. Speciellt när man inte kan ta det med sig och ändå behöver mobilsurf.


Gränssnitt för val av mobilabonnemang med bindningstid erbjudande och detaljer om Obegränsat Plus-planen för 449 kr/mån i 24 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Man börjar på allvar fundera om fiber är värt att ha. Speciellt när man inte kan ta det med sig och ändå behöver mobilsurf.
Beror på vad du använder för funktioner i bostaden.
Vi gör med fiber i bostad och mobilt i fritidshuset, samt självklart även i mobilerna. Uppskattar enkelhet och stabilitet, där vi kan kompromissa i fritidshuset där vi i princip bara kör play/streaming i TV och llvp, mobilerna kopplas inte upp där via wifi vilket de gör i bostaden.
För oss är det inga större kostnader.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Beror på vad du använder för funktioner i bostaden.
Vi gör med fiber i bostad och mobilt i fritidshuset, samt självklart även i mobilerna. Uppskattar enkelhet och stabilitet, där vi kan kompromissa i fritidshuset där vi i princip bara kör play/streaming i TV och llvp, mobilerna kopplas inte upp där via wifi vilket de gör i bostaden.
För oss är det inga större kostnader.
Det beror ju såklart vad man har för behov.

Vi klarar oss rätt så bra med 100Mbit. Ingen som jobbar hemifrån, ingen som spelar annat än små mobilspel.

Klarade oss rätt så hyffsat med 1Mbit mobilt, hade ett gammalt Telenor abb med obegränsat data. Där har jag dock idag ett kontantkort från Halebop där den enda kostnaden är 2kr/samtal oavsett hur länge jag köar i telefonkö eller pratar. Telenor blev för dyrt med sin begränsade data. Men nu har vindarna vänt när alla börjar ha investerat färdigt på fiber.

Idag kör jag 128kbit i mobilen (I Finland betalar du efter hastighet, har även finskt kontantkort. 17€ 3mån, jag har finskt operatör till mobildata/Finland samtal, med det svenska ringer jag bara samtal med). Där kan jag dock tycka det är för söligt även om det fungerar helt utmärkt till WhatsApp och styra bilen med!

Däremot kom man ganska långt med 1 Mbit, det mesta går ju att ladda offline. Perfekt tex låta mobilen tanka ner saker under natten när man ändå sover.

Musik har jag i offline.
Linjär tv ser jag via sattelit/marksänt.
 
Redigerat:
Gissar väl att dom behöver lite mer pengar för att täcka upp alla efterspel.
Nu är dom i mina trakter och vevar på.
Tyvärr går det inte att kommunicera med entreprenörarena, som är från Litauen, och inte kan engelska.
Men dom har grävt kors och tvärs, skiter i kabelanvisning/utsättning, grävt av serviskablar, kört in i husknutar, grävt i nätagarens ledningsgata, grävt rakt genom en fårhage och rivit ner stängslet till hästhagar.
Allt naturligvis utan att fråga någonting.
Så jag är inte förvånad när jag läser en lokaltidning nu och ser att dom är polisanmälda.
Jag har kanske inte upplevt allt här i livet, men detta är en oerhört dåligt skött entreprenad.
Om fibern kommer att kunna klassas som "robust" har jag mina tvivel om.
Återfyllningen är under all kritik, och det är stora stenar och håligheter.

Kvinna står med armarna korsade bredvid ett gult hus, omgiven av flera röda byggnader och en uppgrävd jordig mark med hjulspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
spikplanka och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror ju såklart vad man har för behov.

Vi klarar oss rätt så bra med 100Mbit. Ingen som jobbar hemifrån, ingen som spelar annat än små mobilspel.

Klarade oss rätt så hyffsat med 1Mbit mobilt, hade ett gammalt Telenor abb med obegränsat data. Där har jag dock idag ett kontantkort från Halebop där den enda kostnaden är 2kr/samtal oavsett hur länge jag köar i telefonkö eller pratar. Telenor blev för dyrt med sin begränsade data. Men nu har vindarna vänt när alla börjar ha investerat färdigt på fiber.

Idag kör jag 128kbit i mobilen (I Finland betalar du efter hastighet, har även finskt kontantkort. 17€ 3mån, jag har finskt operatör till mobildata/Finland samtal, med det svenska ringer jag bara samtal med). Där kan jag dock tycka det är för söligt även om det fungerar helt utmärkt till WhatsApp och styra bilen med!

Däremot kom man ganska långt med 1 Mbit, det mesta går ju att ladda offline. Perfekt tex låta mobilen tanka ner saker under natten när man ändå sover.

Musik har jag i offline.
Linjär tv ser jag via sattelit/marksänt.
Ja du är på gränsen för att definieras som "uppkopplad" med den användningen.😉
Har själv nedgraderat bostad från 500Mbit/s till 100Mbit/s vilket räcker bra, men lägre vill jag inte gå.
I fritidshuset ca 8-12 Mbit/s mobilt men kan ge störningar vid regn blåst.
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Gissar väl att dom behöver lite mer pengar för att täcka upp alla efterspel.
Nu är dom i mina trakter och vevar på.
Tyvärr går det inte att kommunicera med entreprenörarena, som är från Litauen, och inte kan engelska.
Men dom har grävt kors och tvärs, skiter i kabelanvisning/utsättning, grävt av serviskablar, kört in i husknutar, grävt i nätagarens ledningsgata, grävt rakt genom en fårhage och rivit ner stängslet till hästhagar.
Allt naturligvis utan att fråga någonting.
Så jag är inte förvånad när jag läser en lokaltidning nu och ser att dom är polisanmälda.
Jag har kanske inte upplevt allt här i livet, men detta är en oerhört dåligt skött entreprenad.
Om fibern kommer att kunna klassas som "robust" har jag mina tvivel om.
Återfyllningen är under all kritik, och det är stora stenar och håligheter.

[bild]
Utifrån att ha varit prj-ledare under några år så skäms man över hur vissa operatörer och entreprenörer agerar. Om det du skriver stämmer och är allmänt förekommande i området saknas det totalt just prj-ledning som följer upp arbetet, verifierar att det utförs enligt projektering och även avbryter arbete och skickar hem underentreprenör som inte klarar arbetet. Skadas något hos kund ska det omedelbart åtgärdas av den som utför arbetet, huvudentreprenör kan göra det och sedan välja att reglera kostnad mot ersättning för utfört arbete.
Trafikverket har stoppat entreprenörer när de upprepade gånger inte följt regelverk/anvisningar för arbete inom vägområden, där operatören har fått byta entreprenör.
Risken är väl att de som vill göra ett bra arbete har blivit utkonkurrerade prismässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utifrån att ha varit prj-ledare under några år så skäms man över hur vissa operatörer och entreprenörer agerar. Om det du skriver stämmer och är allmänt förekommande i området saknas det totalt just prj-ledning som följer upp arbetet, verifierar att det utförs enligt projektering och även avbrytet arbete och skickar hem underentreprenör som inte klarar arbetet. Skadas något hos kund ska det omedelbart åtgärdas av den som utför arbetet, huvudentreprenör kan göra det och sedan välja att reglera kostnad mot ersättning för utfört arbete.
Trafikverket har stoppat entreprenörer när de upprepade gånger inte följt regelverk/anvisningar för arbete inom vägområden, där operatören har fått byta entreprenör.
Det var ju samma problem i Norrland. Där hade dom alltså avverkat stora "gator" av träd utan tillåtelse för att dra sin fiber rakt över land och rike, utan att följa dom avtal som slutits med markägarna.

https://www.vk.se/2023-08-03/ilska-efter-fiberbolagets-forodelse-som-en-bulldozer-gatt-fram-b193e
https://www.lrf.se/nyheter/nytt-mote-med-kritiserade-fiberbolaget-open-infra-1/

Open infra är bland dom värsta jag haft att göra med i mitt liv.
Vi hade ett år av problem där jag bor, som tillslut visade sig att det berodde på underkapacitet som dom försökte mörka, och dom uppgraderade inte utrustning/länkar förens det blev helt ohållbart.

Vi har fortsatt problem med att fiibern går ner, då området där vår "fiberstation" står är drabbat av elavbrott. Detta går att lösa med en batteribackup, men det vägrar dom betala för och hänvisar till att "Vattenfall får lösa sina problem". Däremot så struntar dom i sin tur i att ligga på Vattenfall att lösa elleveransen.
Kommentaren från kundtjänst är att "Jamen vadå, nått/några avbrott per månad får man väl leva med?".
 
Ja....man kanske skulle hoppa av detta, innan man blir ansluten?
Känns stabilare med mobilt, och jag har ändå ca 25mbit/s nedströms, det funkar.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Ja du är på gränsen för att definieras som "uppkopplad" med den användningen.😉
Har själv nedgraderat bostad från 500Mbit/s till 100Mbit/s vilket räcker bra, men lägre vill jag inte gå.
I fritidshuset ca 8-12 Mbit/s mobilt men kan ge störningar vid regn blåst.
Absolut föredrar jag också hastighet. Men jag är ändå beredd att tumma på hastigheten om jag får liknande för billigare pris. Däremot skulle jag aldrig vilja tumma på obegränsat surf.

Mobilskärmsbild som visar dataanvändning för augusti med 5,04 GB använd data och diagram över daglig dataförbrukning. Dataanvändning per app och egna inställningar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild som visar dataförbrukning via Wi-Fi för en månad. Total dataanvändning är 50,8 GB. Diagrammet visar daglig förbrukning i augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar ett abbonemang kosta närmare 1000kr månaden plus alla andra tjänster streaming, mobil osv är det för mycket!

Att spara pengar på mobila kontantkorts laddningar och ha ett vettigt nät med sig hela tiden är lockande. Än ha sirapsegt eller ha datakvotsångest är inte riktigt min grej. Men jag vill inte heller behöva betala "dubbla abbonemang".

Visst skulle jag i teorin kanske klara mig med 100Gb kvot...men har inte räknat ihop vad tv och dator drar osv i data.

Idag är ju hastigheten i de mobila också nära 100Mbit om inte mer lite beroende var man bor och om man har 5G.
 
Redigerat:
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Gissar väl att dom behöver lite mer pengar för att täcka upp alla efterspel.
Nu är dom i mina trakter och vevar på.
Tyvärr går det inte att kommunicera med entreprenörarena, som är från Litauen, och inte kan engelska.
Men dom har grävt kors och tvärs, skiter i kabelanvisning/utsättning, grävt av serviskablar, kört in i husknutar, grävt i nätagarens ledningsgata, grävt rakt genom en fårhage och rivit ner stängslet till hästhagar.
Allt naturligvis utan att fråga någonting.
Så jag är inte förvånad när jag läser en lokaltidning nu och ser att dom är polisanmälda.
Jag har kanske inte upplevt allt här i livet, men detta är en oerhört dåligt skött entreprenad.
Om fibern kommer att kunna klassas som "robust" har jag mina tvivel om.
Återfyllningen är under all kritik, och det är stora stenar och håligheter.

[bild]
Så var det här också och då var det ändå Telenor som drog kablarna.

Dom gjorde dock väldigt bra jobb tillskillnad mot openinfra som har också härjat här (vissa har tagit dessa för att dom var snåla och blev lurade till deras som i slutändan lika dyrt om inte än dyrare).

Men just det här att man inte kommer överrens och har kommunikationsproblem. Hade folk som pratade svenska, finska, polska, engelska och norska! Jävla tur att man själv kan språk och kunde dirrigera "nä ingen har sagt nåt" "dom har sagt att kabeln ska dit" "det står ingenstans var kabeln ska till" haha såna svar fick man när det var olika personer som gjorde olika arbetsuppgifter. Dvs kaos i deras kommunikation inte konstigt det blir fel då!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Så var det här också och då var det ändå Telenor som drog kablarna.

Dom gjorde dock väldigt bra jobb tillskillnad mot openinfra som har också härjat här (vissa har tagit dessa för att dom var snåla och blev lurade till deras som i slutändan lika dyrt om inte än dyrare).

Men just det här att man inte kommer överrens och har kommunikationsproblem. Hade folk som pratade svenska, finska, polska, engelska och norska! Jävla tur att man själv kan språk och kunde dirrigera "nä ingen har sagt nåt" "dom har sagt att kabeln ska dit" "det står ingenstans var kabeln ska till" haha såna svar fick man när det var olika personer som gjorde olika arbetsuppgifter. Dvs kaos i deras kommunikation inte konstigt det blir fel då!
Det låter kaotiskt!!
Vi jobbade med karta och foto där projektör ritade in grävning och installation ute/inne, kunden undertecknade på platten att det var godkänt. Kunden fick ett dokument om vad som skulle hända och återställning.
Grävare och installatör hade krav på att använda digital information i molntjänst och skulle lägga in foton i molntjänst på grävning och återställande av utfört arbete. Gällde även installation inomhus/utomhus och skarvkoppling av duct ( även grävare skulle fota skarvkopplingar av duct).
Inget fick förändras från projektering utan dialog med projektledare och ev. ett godkännande av kund/berörda. Så det var stora krav på tillgänglighet och ev. kunna åka ut på plats.
Det var i princip inget arbete med klagomål eller efterarbete.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Det låter kaotiskt!!
Vi jobbade med karta och foto där projektör ritade in grävning och installation ute/inne, kunden undertecknade på platten att det var godkänt. Kunden fick ett dokument om vad som skulle hända och återställning.
Grävare och installatör hade krav på att använda digital information i molntjänst och skulle lägga in foton i molntjänst på grävning och återställande av utfört arbete. Gällde även installation inomhus/utomhus och skarvkoppling av duct ( även grävare skulle fota skarvkopplingar av duct).
Inget fick förändras från projektering utan dialog med projektledare och ev. ett godkännande av kund/berörda. Så det var stora krav på tillgänglighet och ev. kunna åka ut på plats.
Det var i princip inget arbete med klagomål eller efterarbete.
Var ju liknande här men tydligen hade dessa försvunnit nånstans eller så hade dom helt enkelt blandat ihop på något sätt.

Dom var påväg dra fibern till min garage 😂 innan jag gick ut. Dom skulle för det första inte göra något om jag inte var hemma men då jag hörde en grävare utanför gick jag ut. Var ren tur jag råkade vara hemma.

Hos grannen drog dom kabeln helt fel och förstörde halva trädgården. Då var det ändå Telenor som hade beställt jobbet.

Var unga grabbar säkert första jobbet.
Men dom lyssnade på mig och var trevliga. Men det kommunicerades med dålig engelska sins emellan dem som gjorde olika jobben.

Men den som var mest "kompetent" och gjorde finaste jobbet var en polack. Dom som det gnälls så mycket på. Fibern har också fungerat klanderfritt! Men det är prishöjningarna jag är riktigt sur på! Dessutom är Telenors kundtjänst och fakturor under all kritik! Därav har jag bytt tjänsteleverantör i det "öppna nätet". Men priset blir ingen större skillnad.
 
När en produkt/tjänst är mogen blir det nya krav, tidigare tillväxt med större rabatter ersätts av lönsamhet och det är vad som hänt/händer nu.
Så allt beror på bolagen och vad ägarna styr på.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
När en produkt/tjänst är mogen blir det nya krav, tidigare tillväxt med större rabatter ersätts av lönsamhet och det är vad som hänt/händer nu.
Så allt beror på bolagen och vad ägarna styr på.
Samtidigt har t ex mobiltelefonin blivit riktigt billigt!

Dock var det en svacka kring 2015-2023 när data började kosta.
T ex Telenor fördubblade priset på gamla abbonemang.

Man ville väl sälja fiber?!
Kommer ihåg när jag blev nästan förlöjligad på info mötet när jag sade att Finland kör fri data. "Jag vet, har jobbat hos Sonera att det kommer datakvoter även i Finland snart" ja vad hände egentligen 🤔

Fanns ett bolag som hade datakvot på sina kontantkort, men även dom har fri data idag även på kontantkort.

Visst är det olika länder. Det som dock förvånar mig mest på tal om olika länder hur dyrt det är i USA. Sen det här när man spärrat i mobiler "tethering" (=wifi hotspot osv)

Nu verkar dock frisurf abbonemang bli mer vettigt pris även i Sverige. Är det för att många mobiloperatör sålt sina fiberdelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.