tommib
Tidigare idag...
Arbetsbänk med borrmaskin, borrspån, verktyg och en burk skärolja. Flera metalldelar på bänken under arbete med en lucklyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massproduktion av metallspån. Till vad?

Metallram med rör och skruvar på en arbetsbänk, omgiven av verktyg, borrfräsar och metallspån. Monteringsprojekt i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den förbättrade versionen av lucklyften. Den här är bara hopplockad snabbt för att se att allt passar, innan jag var tvungen att dra till jobbet. Den ska få längre rör och monteras mer noga så att rören är helt parallella.

Jag hade stora problem att få till hålen rakt. Misstänker att borret jag använde för att förborra vek av inuti röret. Detta gjorde sedan att stegborren drog snett. Efter tre misslyckade bitar bytte jag taktik och fick till det på fjärde försöket.

Får se om jag får sova inatt på jobbet. I så fall blir det kanske provmontering imorgon.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vänd fyrkantsprofilen ett kvarts varv så du inte borrar där lasersvetsen är, det kan gå bättre
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hålsåg kanske är bra när det är lite större hål
 
tommib
Purre Purre skrev:
Vänd fyrkantsprofilen ett kvarts varv så du inte borrar där lasersvetsen är, det kan gå bättre
Aha, det ska jag tänka på till nästa gång.

Hålsåg kanske hade varit bra men hålen är 20 mm och jag har ingen så liten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Aha, det ska jag tänka på till nästa gång.

Hålsåg kanske hade varit bra men hålen är 20 mm och jag har ingen så liten.
Ett tillfälle att skaffa dessa m.a.o. :)

https://smaskin.se/karnborrsats-hss-12-22-mm
 
  • Älska
tommib
  • Laddar…
tommib
Hur mycket jag än skulle vilja så kan jag inte riktigt motivera de där för detta jobbet. Troligen skulle det bli problem med att pelarborren ändå inte är av bästa kvalisort så den skulle säkert börja wobbla. Vi får se om jag får ihop det idag, annars kanske jag försöker med något nytt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kärnborr kräver även en speciell chuck som ofta sitter på magnetborrmaskiner. Så det är en del till pengar förutom de där 1600kr...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Purre Purre skrev:
Kärnborr kräver även en speciell chuck som ofta sitter på magnetborrmaskiner. Så det är en del till pengar förutom de där 1600kr...
Jupp, en weldon-adapter för ett par hundra eller en chuck för lite mer om man har en borrmaskin utan ja.

Så inte jättebilligt, men stor "vill-ha"-faktor trots det. Har själv inte haft något behov att köpa några efter att jag upptäckte dem, men jag letar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har haft tillgång till det på flera arbetsplatser. Tror bara jag använt det till 4-5 hål under alla år och senast var flera år sen. I hemmet har jag hittills aldrig stött på att det vore bra att ha. Men kanske om man skulle få för sig att börja tillverka smidesstaket eller så att man kan få nytta av det 😄
 
R
Purre Purre skrev:
Har haft tillgång till det på flera arbetsplatser. Tror bara jag använt det till 4-5 hål under alla år och senast var flera år sen. I hemmet har jag hittills aldrig stött på att det vore bra att ha. Men kanske om man skulle få för sig att börja tillverka smidesstaket eller så att man kan få nytta av det 😄
Det känns som att en sådan borr skulle varit perfekt till det tommib borrade, eller har jag missförstått användningsområdet?
 
tommib
Jag tror att en sådan borr hade riskerat att glida runt på det relativt tunna godset i rören och i min halvkassa budgetpelarborr. Stegborr var egentligen väldigt bra då den är självcentrerande. Om man borrar pilothålet rätt vill säga. Jag inser så här i efterhand att jag inte borde borrat genom hela med första hålet, utan bara gjort hål genom ena väggen på röret. Det hade automagiskt centrerat borret för det andra hålet också. Man lär så länge man lever...
 
  • Gilla
stugfar och 5 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Jag tror att en sådan borr hade riskerat att glida runt på det relativt tunna godset i rören och i min halvkassa budgetpelarborr. Stegborr var egentligen väldigt bra då den är självcentrerande. Om man borrar pilothålet rätt vill säga. Jag inser så här i efterhand att jag inte borde borrat genom hela med första hålet, utan bara gjort hål genom ena väggen på röret. Det hade automagiskt centrerat borret för det andra hålet också. Man lär så länge man lever...
Ja, det handlar väl förstås om hur pass bra man kan spänna fast det man ska borra i, och hur precis borrmaskinen är. Jag tyckte att din såg ut som en riktigt stabil modell men jag såg väl fel.

Stegborr är faktiskt en av mina favorittyper av borr. Men det har ju sin begränsning om man vill borra i lite tjockare material och inte vill ha max diameter på hålet.
 
Men är verkligen stegborr rätt om man vill ha precision? Vet att jag borrade i nåt med det, förvisso med skruvdragare, och tryckte jag inte helt rakt ner så vandrade hålet iväg lite.
Kanske bättre i pelarborr.
 
tommib
Vet faktiskt inte men jag tänker att det borde självcentrera mekaniskt. Då borrar jag dock ett pilothål först med en liten metallborr. Jag ser inte riktigt varför hålet skulle driva iväg, åtminstone inte i en pelarborr där man borra rakt ner. Handhållet kan man ju råka borra snett och då kommer det driva.

Bäst hade säkert varit att ha en 20 mm metallborr men det har jag inte. Vi får se om jag får ihop det, annars blir det ny taktik.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Men är verkligen stegborr rätt om man vill ha precision? Vet att jag borrade i nåt med det, förvisso med skruvdragare, och tryckte jag inte helt rakt ner så vandrade hålet iväg lite.
Kanske bättre i pelarborr.
En bra stegborr ger väldigt fina hål och driver inte iväg det minsta enligt min erfarenhet. Dess största problem är som sagt att det inte går att borra i tjockare material än stegen på borret är "höga".
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.