D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Du får tillbaka skatt på förbrukad el för att du säljer annan el. Det är rakt av ett bidrag för sol el.
Nisse köper 20000 kWh ett år. Och betalar när han köper 12 kSEK i skatt som om Nisse var slutförbrukare av dessa 20000 kWh.

Emellertid säljer Nisse 5000 kWh under året. Nisse är således slutförbrukare av 15000 kWh. Och skall enligt lagen betala 9kSEK i skatt för slutförbrukningen.

Skillnaden mellan 12000 kr och 9000 kr är 3000 kr. Dessa 3000 kr återbetalar staten till Nisse eftersom staten plundrat Nisse mer än lagen tillåter.

Här säger då daVinci att dessa 3000 kr är en återbetalning då staten plundrat Nisse för mycket.

Nej nej säger då Daniel 109, att staten inte plundrar mer än vad lagen tillåter är ett bidrag från staten.

Kan Daniel bekräfta att Daniel ser alla tillgångar och inkomster som statens egendom och allt vi får behålla är att se som bidrag från staten? Det är iaf den enda logik jag kan komma på som gör Daniels inställning logisk.
 
Nej, Nisse förbrukar alla de 20MWh han köper. Att han sedan säljer annan el påverkar inte det.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ang det med minustimmar finns en rapport för EU för 2023 där det behandlas. Inte i detalj då, men man kan se att det lär handla om aggregerade timmar för EU.

[länk] Quarterly Report on European Electricity markets Q4 2023.pdf

Inte så att det var antalet timmar som var det intressanta med artikeln tidigare. Det var att timmarna ökade.

I rapporten kan man också se att Italien är ett deprimerande ställe med extrem import av el. Där har dom ju gott om sol. Vad är det som hindrar att dom installerar mängder av solpaneler?
Är det som vanligt staten som hindrar? Eller maffian/facket?
Eller är elpriset subventionerat så ingen lönsamhet finns?
Eller vad?
Någon som vet?

(Italien är ju lite icke-fungerande i allmänhet. Dom har lyckats med konststycket att vara handelspartner med länder som trots allt har tillväxt, men själva ligga på 0-tillväxt sedan år 2000. Det borde i stort sett vara omöjligt).
Subventionerat elpris ligger väl nära till hands.
 
D
D daVinci skrev:
Ang det med minustimmar finns en rapport för EU för 2023 där det behandlas. Inte i detalj då, men man kan se att det lär handla om aggregerade timmar för EU.

[länk] Quarterly Report on European Electricity markets Q4 2023.pdf

Inte så att det var antalet timmar som var det intressanta med artikeln tidigare. Det var att timmarna ökade.

I rapporten kan man också se att Italien är ett deprimerande ställe med extrem import av el. Där har dom ju gott om sol. Vad är det som hindrar att dom installerar mängder av solpaneler?
Är det som vanligt staten som hindrar? Eller maffian/facket?
Eller är elpriset subventionerat så ingen lönsamhet finns?
Eller vad?
Någon som vet?

(Italien är ju lite icke-fungerande i allmänhet. Dom har lyckats med konststycket att vara handelspartner med länder som trots allt har tillväxt, men själva ligga på 0-tillväxt sedan år 2000. Det borde i stort sett vara omöjligt).
Jag vill gärna upprepa min påpekan om att minuspriser inte uppstår, de sätts av människor och är resultatet av handelsstrategier, det behöver alltså inte bli negativa priser.
 
K karlmb skrev:
Subventionerat elpris ligger väl nära till hands.
Kollade lite och dom har haft högsta pris i Europa på elområdesnivå.
Och pris till hushåll inkl skatt har varit högt. Även om man går tillbaka till 2014. Var ca 1.50 kr/kWh då.
(För alla de personer och företag som skulle fly Sverige pga höga elpriser åkte ju ur askan i elden om dom flytt till Italien).

Så det är högt för både producenter och hushåll.
Solpaneler har dom. Men det verkar inte tillräckligt.

Spanien verkar ligga på halva priset. Men dom har mycket vindkraft. Troligen köper dom gas billigare från Afrika också. Italien har ungefär ingen vindkraft jämfört med Spanien. Och solelen-produktionen verkar ligga på ungefär halva Spaniens nivå.

Lite konstigt att man inte försökt få till lite mer billig elproduktion. Det var ju höga priser även för 10 år sedan. Mest troligt att staten obstruerar på något sätt.
 
D djac skrev:
Jag vill gärna upprepa min påpekan om att minuspriser inte uppstår, de sätts av människor och är resultatet av handelsstrategier, det behöver alltså inte bli negativa priser.
Um, priser uppstår. Men de uppstår pga mänsklig aktivitet. I el-fallet via budgivning. (Där man inte riktigt ser andra bud förrän det är klart).

Kkv som inte kan/vill dra ned inför en ny timme måste då lägga sig på minusnivå i budgivningen.
Och kommer det in el från andra elområden så är den elen från "oväntad" elproduktion som uppstår och gör att priset åker ned. Till minus i bland.

Det är inte riktigt så att budgivarna vet på förhand att negativt pris uppstår.
 
D djac skrev:
Jag vill gärna upprepa min påpekan om att minuspriser inte uppstår, de sätts av människor och är resultatet av handelsstrategier, det behöver alltså inte bli negativa priser.
Det är ändå intressant med negativa priser, för det visar ju att det antingen finns företag som accepterar att förlora pengar på sin produktion, eller att elpriset inte fångar hela bilden.

Att det första finns är väl känt. Vattenkraften måste släppa igenom viss mängd vatten och har därmed ett basutbud som ”alltid” finns där och kärnkraften är av olika skäl inte så snabbreglerad.

Det andra är nog intressantare. Det finns kompletterande marknader som gör att producenterna ändå går plus.

Det säljs stödtjänster som svängmassa som gör att baskraften måste vara igång för att leverera dessa. Det säljs avlatsbrev för olika sorters fossilfri kraft (ursprungsgarantier). Det ges bidrag till viss produktion (som solkraft i Sverige – och, om jag förstår det rätt, ännu mer i exempelvis Holland). Med mera.

***

Så visst är det sant att de negativa elpriserna är en effekt av handelsstrategier, men dessa påverkas (bland annat) av bra och dåliga regleringsmässiga incitament.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Var hittar du marknaden för svängmassa?
Det händer inget magiskt när priset passerar noll, det är inte där gränsen för vinst går.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det andra är nog intressantare. Det finns kompletterande marknader som gör att producenterna ändå går plus.

Det säljs stödtjänster som svängmassa som gör att baskraften måste vara igång för att leverera dessa. Det säljs avlatsbrev för olika sorters fossilfri kraft (ursprungsgarantier). Det ges bidrag till viss produktion (som solkraft i Sverige – och, om jag förstår det rätt, ännu mer i exempelvis Holland). Med mera.
djac brukar väl mena på att det är något ruttet med dagens marknadsmodell, det är väl sånt här han tänker på?
Själv brukar jag mena på att det nära en "perfekt marknad", men jag är också medveten om att denna marknad är störd av sådana här externaliteter.
 
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du marknaden för svängmassa?
Det gör jag tyvärr inte. Men jag har bl.a. läst att Svenska kraftnät för ett par år sedan köpte stödtjänster för sex miljarder mot under en miljard för tio år sedan. Stödtjänster kan förstås innebära mer än svängmassa, men poängen är som du förstår att det finns kompletterande tjänster som bundlat med elpriset kan ge ett överskott, eller som man långsiktigt förbundit sig att tillhandahålla och därför måste producera oavsett kortsiktig lönsamhet.
D Daniel 109 skrev:
Det händer inget magiskt när priset passerar noll, det är inte där gränsen för vinst går.
Förvisso, men poängen är ändå hjälpt av att diskutera utifrån ett nollpris då det då blir uppenbart att elpriset i sig inte är skälet till att man lägger bud.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ändå intressant med negativa priser, för det visar ju att det antingen finns företag som accepterar att förlora pengar på sin produktion, eller att elpriset inte fångar hela bilden.

Att det första finns är väl känt. Vattenkraften måste släppa igenom viss mängd vatten och har därmed ett basutbud som ”alltid” finns där och kärnkraften är av olika skäl inte så snabbreglerad.

Det andra är nog intressantare. Det finns kompletterande marknader som gör att producenterna ändå går plus.

Det säljs stödtjänster som svängmassa som gör att baskraften måste vara igång för att leverera dessa. Det säljs avlatsbrev för olika sorters fossilfri kraft (ursprungsgarantier). Det ges bidrag till viss produktion (som solkraft i Sverige – och, om jag förstår det rätt, ännu mer i exempelvis Holland). Med mera.

***

Så visst är det sant att de negativa elpriserna är en effekt av handelsstrategier, men dessa påverkas (bland annat) av bra och dåliga regleringsmässiga incitament.
Jag tror det finns ännu fler (många fler) bakomliggande skäl, det är trots alla regleringar en marknad med konkurrens och man positionerar sig säkert mot de andra producenterna, man styr ju också investeringsviljan och riktningen på denna, bland annat.

Sen ska vi inte förglömma att prissättarna också har näten, så att elen säljs lite billigare är kanske inte hela världen. Allt detta är såklart affärshemligheter men det skulle vara intressant att få en glimt av detta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
djac brukar väl mena på att det är något ruttet med dagens marknadsmodell, det är väl sånt här han tänker på?
Säkert. Min poäng är dock den motsatta, att det sannolikt finns marknadsrationalitet trots att det inte ser så ut om man bara tittar på elpriset.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv brukar jag mena på att det nära en "perfekt marknad", men jag är också medveten om att denna marknad är störd av sådana här externaliteter.
Jag ser som sagt inte heller några problem med marknadsfunktionen, om vi håller oss till prisbildningen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör jag tyvärr inte. Men jag har bl.a. läst att Svenska kraftnät för ett par år sedan köpte stödtjänster för sex miljarder mot under en miljard för tio år sedan. Stödtjänster kan förstås innebära mer än svängmassa, men poängen är som du förstår att det finns kompletterande tjänster som bundlat med elpriset kan ge ett överskott, eller som man långsiktigt förbundit sig att tillhandahålla och därför måste producera oavsett kortsiktig lönsamhet.

Förvisso, men poängen är ändå hjälpt av att diskutera utifrån ett nollpris då det då blir uppenbart att elpriset i sig inte är skälet till att man lägger bud.
Det där med stödtjänster tycker jag är intressant, det används ju i debatten MOT viss produktion men när jag var på seminarium med SVK så verkade de anse att det är den varierande konsumtionen som skapar behovet.

Produktionsmässigt tror jag inte att det hänt mycket på den perioden men priserna är väsentligt svängigare och en gissning är att mycket konsumtion numera styrs mot pris, det slåss av och på mycket mer.

Det skulle vara riktigt intressant om någon med tålamod och insikt hade bottnat i detta.
 
D djac skrev:
Sen ska vi inte förglömma att prissättarna också har näten, så att elen säljs lite billigare är kanske inte hela världen. Allt detta är såklart affärshemligheter men det skulle vara intressant att få en glimt av detta.
Långt ifrån alla producenter har elnät och regleringen av separation av nät- och produktionsdelar av de företag som har både och är tämligen omfattande.

Jag tror inte det finns någon sådan gungor-och-karuseller-matematik i elprisbudgivningen alls.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Långt ifrån alla producenter har elnät och regleringen av separation av nät- och produktionsdelar av de företag som har både och är tämligen omfattande.

Jag tror inte det finns någon sådan gungor-och-karuseller-matematik i elprisbudgivningen alls.
Jag har själv arbetat med "Chinese Walls" och de är tunna... jag tror sådär på det men däremot håller jag med om att detta bara är en av många faktorer som kan påverka, så jag vill inte överfokusera på denna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.