Utgår i det här sammanhanget är att det är en linje från en äldre plan som inte ska gälla längre.
Rödmarkerad linje är avsedd att vara ny gräns mellan tomt och gata.
Karta med rödmarkerad linje som visar ny planerad gräns mellan tomt och gata för fastighet markerad som 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att kommunen börjat ta kontakt med alla tomtägare tror jag är för att de nu börjat asfaltera om gatorna o trottoarerna o lägger ny kantsten. De vill väl göra det på sin mark. Jag är ju positivt till arbetet de gör även om jag är osäker på hur väl motiverat arbetet är (det började väl se lite slitet ut o var med på ngn underhållsplan men inga potthål)
 
Nästa bra fråga är. Är det trottoar på båda sidorna av vägen/gatan. I vissa fall har kommunen rätt att ta ut en avgift för väg/trottoar, s.k gatukostnad, som är beroende på husen struktur och höjd. Kommunen har inte aviserat något om detta då.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Utgår i det här sammanhanget är att det är en linje från en äldre plan som inte ska gälla längre.
Rödmarkerad linje är avsedd att vara ny gräns mellan tomt och gata.
[bild]
Kan ju undra om min tomt alltid har haft en trottoar och att jag aldrig kunnat använda den delen av tomten.
 
Z Zell skrev:
Kan ju undra om min tomt alltid har haft en trottoar och att jag aldrig kunnat använda den delen av tomten.
Var går din fastighet nu?
Huset/ fastigheten fanns ju när planen upprättades, och misstänker att den gula linjen är fastighetsgränsen som fanns när planen upprättades, men som var tänkt att utgå så kommunen kunde bredda gatan.
Fastighetsplan med en gul linje som visar den tidigare tänkta fastighetsgränsen för tomt 1/5 där gränsen planerades att justeras för gatubreddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga är. Är det trottoar på båda sidorna av vägen/gatan. I vissa fall har kommunen rätt att ta ut en avgift för väg/trottoar, s.k gatukostnad, som är beroende på husen struktur och höjd. Kommunen har inte aviserat något om detta då.
Det är trottoar på båda sidor gatorna. Det har inte aviserat någon om en avgift men klart man blir lite misstänksam. Tidigare - läs en - erfarenhet (ej inom kommunen) är att man inte alltid berättar hela planen utan tar ett beslut i taget mot sitt mål.
 
  • Gilla
Steson
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Var går din fastighet nu?
Huset/ fastigheten fanns ju när planen upprättades, och misstänker att den gula linjen är fastighetsgränsen som fanns när planen upprättades, men som var tänkt att utgå så kommunen kunde bredda gatan.
[bild]
Lite osäker. Men vad jag kan se med deras andra bilder så trodde jag fastigheten gick ut till den yttre tjocka linjen (som typ är den gula) och att trottoaren går från gula och typ en meter in mot fastigheten
 
P Pin skrev:
Om vi jämför med han som hade lekstugan på kommunens mark så blir detta samma sak fast tvärt om…
Nej, det är det inte. Det här är inte tomtmark och har sannolikt aldrig varit det.
 
Kanske kan du bara be kommunen att byta mark med dig? Under förutsättning att det finns outnyttjad mark bakom din tomt som kommunen äger förstås.
 
Z Zell skrev:
Lite osäker. Men vad jag kan se med deras andra bilder så trodde jag fastigheten gick ut till den yttre tjocka linjen (som typ är den gula) och att trottoaren går från gula och typ en meter in mot fastigheten
Bra kartunderlag för att se gränser och skriva ut kartor:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Det här är inte tomtmark och har sannolikt aldrig varit det.
Vilket inte var utrett när jag skrev mitt inlägg
 
Claes Sörmland
Detaljplanen är en gammal byggnadsplan. I en sådan så rådde när detaljplanen vann laga kraft enskilt huvudmannaskap för allmän plats. D v s lösningen var att fastighetsägarna själva ställde gatorna och övriga allmänna platser i ordning och förvaltade dem. Det förklarar troligen varför det finns en trottoar på TS fastighet. Dåvarande ägare av TS fastighet samarbetade med grannarna och ställde i ordning den allmänna platsens gata tillsammans med grannarna på sin mark.

Riktigt hur kommunen kom in i detta med att vara den som sköter gatorna är nästa fråga. Har kommunen senare beslutat om att ändra byggnadsplanens huvudmannaskap från enskilt till kommunalt, alltså gjort en planändring? Eller är det fortfarande enskilt huvudmannaskap i planen men kommunen har trätt in som fastighetsägare av gatufastigheten och helt enkelt bara börjar sköta gatorna trots att det råder enskilt huvudmannaskap i planen?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Det här är inte tomtmark och har sannolikt aldrig varit det.
Stämmer detta? Var inte marken tomtmark fram till byggnadsplanen beslutades 1965? Alltså att kvartersmarken (tomtmarken) gick hela vägen ut till fastighetsgränsen, den som är gulmarkerad i inlägg #20 av @VLJ
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vilket inte var utrett när jag skrev mitt inlägg
Finns det någonting som ger sken av att det skulle vara tomtmark. Mer än det faktum att TS uppenbarligen inte vet vad tomt är.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någonting som ger sken av att det skulle vara tomtmark. Mer än det faktum att TS uppenbarligen inte vet vad tomt är.
Nu var det inte så utan att du tvärtom hävdade att det absolut inte var tomtmark.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.