D djac skrev:
Jag tror faktiskt inte riktigt på det, de äldre etablerade tillverkarna köper fortfarande mycket komponenter från undertillverkare och allt tenderar att komma med någon liten kodsnutt.

Strategiskt vill de säkert öka sin kontroll över sin kod men det kommer nog ta flera plattformar innan det ger betydande resultat.

Det finns en intervju med Fords VD på nätet där han väldigt öppet och ärligt beskriver problemet ur deras perspektiv.
Spontant har man kommit lång väg om man äger själva infotainmentsystemet, men med det sagt vet jag inte om de själva gör faktiskt det.
Till Passaten vet jag att de gjordes av en eller flera leverantörer.

Ja, har sett samma klipp, tror det kom upp i tråden till och med. Mycket intressant.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant tycker jag att det är en massa småsaker som bidrar till en helhet som borde uppdateras.
Främst användarmässigt i gränssnittet, men även skyltavläsningen skulle gärna få bli lite bättre.
Eller så är det "produktegenskaper" som bilen har fått t.ex. användargränssnitt men där man kan ha synpunkter på utformning. Och får man gissa t.ex. gällande skyltavläsning kan det säkert påverkas av land/marknad för bilen och vilka volymer som har den specifika programvaran.
Så en bil på global marknad kan nog få mera eller mindre uppdateringar utifrån sålda volymer.
Men nu bara antaganden hur det fungerar inom andra områden där programvaruuppdatering påverkas av vart produkten säljs.
 
S Styrman_jansson skrev:
Min telefon har nog tjatat om uppdateringar i snart 1,5 år men allt jag använder fungerar precis utmärkt så jag brukar trycka bort det.
Och de säkerhetsproblem som lagades för 1,5 år sedan har du också fortfarande kvar. 😉 Sen behöver vi inte börja gissa hur stora dessa risker är i praktiken för det blir en helt meningslös gissningslek.
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Idag har man (jag) blivit så van vid att man köper en produkt som uppdateras för att klara nya förutsättningar och ständigt bli lite bättre och undermedvetet förväntar jag mig samma sak från en ny bil.
En bil bör man dela upp i olika produktdelar gällande uppdateringar och vad som är individuellt konfigurerbart av ägaren köregenskaper, användarfunktioner, mediafunktioner, navigering, osv.
 
A AndersS skrev:
Eller så är det "produktegenskaper" som bilen har fått t.ex. användargränssnitt men där man kan ha synpunkter på utformning. Och får man gissa t.ex. gällande skyltavläsning kan det säkert påverkas av land/marknad för bilen och vilka volymer som har den specifika programvaran.
Så en bil på global marknad kan nog få mera eller mindre uppdateringar utifrån sålda volymer.
Men nu bara antaganden hur det fungerar inom andra områden där programvaruuppdatering påverkas av vart produkten säljs.
Fast i detta sammanhang handlar det inte landsspecifika saker utan om hur skyltar på avfartsvägar läses trots man inte svängt av.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast i detta sammanhang handlar det inte landsspecifika saker utan om hur skyltar på avfartsvägar läses trots man inte svängt av.
Oki, det är en bil/modellunik avvikelse att den läser av mera än den borde göra. Ett antagande att funktionen fungerar bra i andra länder men borde varit annat i Sverige, etc, men det är komplext att få system utifrån global marknad och sedan landsanpassning. Vi på små marknader lär alltid bli drabbade av det.
 
A AndersS skrev:
Oki, det är en bil/modellunik avvikelse att den läser av mera än den borde göra. Ett antagande att funktionen fungerar bra i andra länder men borde varit annat i Sverige, etc, men det är komplext att få system utifrån global marknad och sedan landsanpassning. Vi på små marknader lär alltid bli drabbade av det.
Passaten hade samma bekymmer, och jag har svårt att se att Sverige skiljer sig nämnvärt från resten av Europa om hur vägarna är upplagda.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Passaten hade samma bekymmer, och jag har svårt att se att Sverige skiljer sig nämnvärt från resten av Europa om hur vägarna är upplagda.
Ja, detta är ju typiskt sånt som jag idag förväntar mig förbättras i uppdateringar.

Jag fick häromdagen en uppdatering med "Förbättringar för automatisk nödbromsning" med beskrivningen att ytterligare scenarier har lagts till. Att man förbättrar såna här saker i takt med att mer data blir tillgängligt tycker jag är bra.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Passaten hade samma bekymmer, och jag har svårt att se att Sverige skiljer sig nämnvärt från resten av Europa om hur vägarna är upplagda.
Då är det en produktegenskap😉 Sedan har jag inte koll på hur de landvis segmenterar programuppdateringar.
Har min erfarenhet från programområdet med globala utvecklare i hela världen, och även i Sverige, och sett just dessa skillnader i anpassning/uppdatering. Speciellt inom röststyrning/igenkänning där det var stora skillnader i anpassning och hur snabbt uppdateringar kom (om de kom).
 
J jocke31 skrev:
Precis så.
På min kravlista på en vettig bil som är åtminstone hyfsat premium finns bl a:
  • Stor skärm med mjukvara som inte laggar
  • OTA - och då för allt i bilen inklusive styrsystem, bromsar och laddningsfunktioner osv
  • Bra röststyrning via Apple CarPlay/Android Auto
  • Blinkersspak och spak för vindrutetorkare
  • Fysiska reglage för centrala funktioner- även om de också går att aktivera via röststyrning
  • Radar
  • Parkeringssensorer fram och bak + sensorer för inkommande fordon snett bakifrån
  • Riktig 360-kamera
  • Elstolar med minne
  • Bra filhållningssystem som går att stänga av
  • Adaptiv farthållare
  • Skyltavläsning - men inte att den tvingar bilen att följa hastigheten på skyltarna
  • Autobroms
  • Döda vinkel-varnare
  • OnePedal drive
  • Riktiga regnsensorer
  • Automatisk avbländning
  • Rattvärme
  • Vindrutetorkare på bakrutan
  • Rejäl frunk
En bil ska kännas som en bil och man ska kunna förstå och köra den utan att behöva läsa instruktionsboken.
Mycket där som jag inte tycker spelar så stor roll. Typ som radar och sensorer, touch. Allt på skärmen funkar om det är löst bra och snabbt att justera. Tesla UI är ju bra på så sätt att justera klimatet går lika smidigt om inte snabbare än på min XC70 med reglage och knappar på fel plats. så länge man kan ändra det man vill, snabbt utan lagg och krångel är jag nöjd. Knappar känns dock safe. Såg en review på Xpeng där kartan/zoom laggade. Onödig dealbreaker..

Vilka bilar passar in och hur stor är en stor frunk?
Volvo EX40/EC40?
Ford Mustang Mach-E RWD?
Polestar 2?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilka bilar passar in och hur stor är en stor frunk?
Volvo EX40/EC40?
Ford Mustang Mach-E RWD?
Polestar 2?
Ingen av dessa är speciellt ”premium”. Även märken som tidigare varit premium tex BMW är mindre premium numera. Tex femserien är enklare i inredningen än förr. BMW hävdar då (vilket egentligen är korrekt) att det är sjuserien som är premium.
 
J jocke31 skrev:
Precis så.
På min kravlista på en vettig bil som är åtminstone hyfsat premium finns bl a:
  • Stor skärm med mjukvara som inte laggar
  • OTA - och då för allt i bilen inklusive styrsystem, bromsar och laddningsfunktioner osv
  • Bra röststyrning via Apple CarPlay/Android Auto
  • Blinkersspak och spak för vindrutetorkare
  • Fysiska reglage för centrala funktioner- även om de också går att aktivera via röststyrning
  • Radar
  • Parkeringssensorer fram och bak + sensorer för inkommande fordon snett bakifrån
  • Riktig 360-kamera
  • Elstolar med minne
  • Bra filhållningssystem som går att stänga av
  • Adaptiv farthållare
  • Skyltavläsning - men inte att den tvingar bilen att följa hastigheten på skyltarna
  • Autobroms
  • Döda vinkel-varnare
  • OnePedal drive
  • Riktiga regnsensorer
  • Automatisk avbländning
  • Rattvärme
  • Vindrutetorkare på bakrutan
  • Rejäl frunk
En bil ska kännas som en bil och man ska kunna förstå och köra den utan att behöva läsa instruktionsboken.
Fast Kia Niro är ju en budgetbil och har nästan allt det utom 360-kamera, att frunken kan väl inte kallas massiv (och saknas innan 2022-versionen; samma med OTA-uppdateringar).

De som tyckte den hade för många knappar kanske borde prova att köra den. Man kan ju faktiskt använda knapparna när man kör till skillnad från de Teslor jag provat med skärm till allting.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och de säkerhetsproblem som lagades för 1,5 år sedan har du också fortfarande kvar. 😉 Sen behöver vi inte börja gissa hur stora dessa risker är i praktiken för det blir en helt meningslös gissningslek.
Javisst, så är det.
Skulle jag se att det var något särskilt stort säkerhetsproblem skulle jag kanske uppdatera. Sedan efter 1,5-2år brukar någon app börja krångla så då tvingas man till uppdatering.
 
D djac skrev:
Det är en bra reflektion, vi kommer ju från ett tillstånd där bilen aldrig ändrades (förutom vid återkallelser) och om man ville ha någon ny funktion fick man köpa en ny bil.

Idag har man (jag) blivit så van vid att man köper en produkt som uppdateras för att klara nya förutsättningar och ständigt bli lite bättre och undermedvetet förväntar jag mig samma sak från en ny bil.
Ja, samtidigt så förväntar jag mig att jag köper en färdig produkt. Inte som VW's lansering av ID3 där man skickar ut något halvklart.
 
D
S sjoelund skrev:
Fast Kia Niro är ju en budgetbil och har nästan allt det utom 360-kamera, att frunken kan väl inte kallas massiv (och saknas innan 2022-versionen; samma med OTA-uppdateringar).

De som tyckte den hade för många knappar kanske borde prova att köra den. Man kan ju faktiskt använda knapparna när man kör till skillnad från de Teslor jag provat med skärm till allting.
Har en Kia e-niro i familjen och kan bara bekräfta att den är rörig på gränsen till kaos men man kommer ju fram så egentligen inget att klaga på.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.