G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Du gick ju med på offerten.
Dom jobbade snabbt och effektivt och jobbet blev klart snabbare än tänkt. Bör du inte vara glad för det? Eller hade det varit bättre om de stod och latade sig så det tog de timmar du förväntat dig?
Varför timmar specificeras är för du skall kunna nyttja rotavdrag inte för att du ska ha en tid att passa
 
Fairlane
Emanuel.Sandstrom Emanuel.Sandstrom skrev:
Varför timmar specificeras är för du skall kunna nyttja rotavdrag inte för att du ska ha en tid att passa
Nej man måste inte specificera timmarna för att kunna nyttja ROT-avdrag. I en faktura måste man dela upp kostnaderna för material och kostnader för arbete. I en offert behövs det inte och i ett arbete som inte är utförs med ROT-avdrag låter det som en riktigt dålig ursäkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej , håller med övriga om att har du fått fastpris, så är det det som gäller. Sen förstår jag att du blir lite provocerad av antalet timmar, men det borde du försöka bortse ifrån. (korkat att skriva ut det från deras sidan dock)
Det enda är kanske att dom skulle kanske gett dig lite avdrag för ej levererat grus, vilket förmodligen gjort dig positivt inställd till företaget istället, och alla hade varit nöjda o glada :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingen tycker annat än att du har rätt i att det bör framgå tydligt. Ingen har väl ifrågasatt det? Problemet här är att det inte framgår tydligt och det är ju den befintliga korkade offerten som finns.

Vad hjälper det att du anser att offerten borde ha varit tydligare?

När det gäller tolkningen av om offerten avser ett fast pris eller inte finns det uppenbarligen olika åsikter. En del är ganska säkra på antingen fast eller inte fast. Personligen är jag inte det minsta säker på varken det ena eller det andra utan jag tycker "offerten är vidöppen för tolkning", vilket jag även skrev.

Jag är ärligt talat inte ens säker på att leverantören funderade i dessa termer eller funderade på hur offerten skulle komma att tolkas när den skrevs. Som du säger, korkade offerter får man skriva...
Problemet är att det finns tolkningsutrymme (uppenbarligen eftersom olika personer tolkar offerten/fakturan olika) och lagen säger att om det finns tolkningsutrymme mellan en näringsidkare och en privat konsument så ska avtalet tolkas till privatkonsumentens fördel eftersom denne anses stå i underläge mot näringsidkaren. (se t.ex https://lawline.se/answers/metoder-for-avtalstolkning )

"En annan metod som kan vara till din fördel är det man kallar för oklarhetsregeln. Om avtalet är oklart på något sätt ska det tolkas till den som skrivit avtalets nackdel. Om företaget upprättade avtalet bör du alltså kunna få avtalet att tolkas till din fördel genom denna princip.

Det framgår inte av din fråga ifall du har handlat i rollen av en konsument eller näringsidkare. Skillnaden mellan de två är att om du agerat som konsument rör ventilationen inte ditt jobb utan du har endast installerat den för bruk i ditt privatliv. Om du till exempel installerat den på din arbetsplats kan man argumentera för att du agerat som en näringsidkare.

Om du agerat som konsument (privatperson) anses du vara i en svagare position och avtalstolkning gynnar då ofta dig. Oklarhetsregeln som beskrevs ovan finns lagfäst för konsumenter (se 10 § lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden)."
 
T TobiasStockholm skrev:
så ska avtalet tolkas till privatkonsumentens fördel
OK. Och hur menar du då att denna tolkning av offerten till TS fördel är?
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Och hur menar du då att denna tolkning av offerten till TS fördel är?
Att den ska tolkas till konsumentens fördel innebär att avtalet ska tolkas så som TS har tolkat den. Har han tolkat den som ett fast pris så får han stå för det och betala det som är överenskommet (sen har jag inte riktigt 100% koll på reglerna kring hur avdrag för moment som inte utförs ska göras så där vågar jag inte uttala mig). Har han tolkat det som att de har överenskommit om rörligt löpande pris så ska han betala de timmar han anser att de har lagt ner på jobbet, allt över det får företaget bevisa och/eller dra till rätten om de vill få in. Förhoppningsvis får man anta att TS är ärlig med hur han uppfattade det ingångna avtalet innan arbetet började men i praktiken så kan han hävda att han tolkat det på det sätt som är mest fördelaktigt för honom. Det straffar sig att vara otydlig som näringsidkare.
 
C
T TobiasStockholm skrev:
(sen har jag inte riktigt 100% koll på reglerna kring hur avdrag för moment som inte utförs ska göras så där vågar jag inte uttala mig).
Det är å andra sidan essensen i hela frågeställningen. Hade offererade arbetsmoment genomförts och offererat material levererats gissar jag att TS aldrig hade skapat tråden.
 
C cpalm skrev:
Det är å andra sidan essensen i hela frågeställningen. Hade offererade arbetsmoment genomförts och offererat material levererats gissar jag att TS aldrig hade skapat tråden.
Ja så är det ju absolut också. Men oavsett så är det till näringsidkaren nackdel att avtalet är högst otydligt. TS kan rent krasst betala för vad han fått levererat och hävda att de avtalat om löpande debitering, det enda som hindrar det är eventuell moral, inte juridik.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men om jobbet tar 120 timmar går du med på en höjning utav det fasta priset som kund då?
Det är alltid lätt att räkna åt ena hållet men stört omöjligt oftast åt andra..
Fast pris är fast pris oavsett timmarna..
Vill man bara betala för exakt nedlagd tid och ta risken själv som kund ja då är löpande räkning att föredra..
Jag är ganska säker på att om jobbet tar längre tid och/ eller kräver mer grus pga av sämre markförhållanden så skulle det funnits en tilläggskostnad på fakturan för oförutsedda extra jobb.

Jag är också rätt säker på att om det tagits på löpande räkning, så hade de tagit det lugnare och varit där fler timmar.

Dom är smarta dom där hantverkarna.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
R
C Ce Pe skrev:
Jag är ganska säker på att om jobbet tar längre tid och/ eller kräver mer grus pga av sämre markförhållanden så skulle det funnits en tilläggskostnad på fakturan för oförutsedda extra jobb.

Jag är också rätt säker på att om det tagits på löpande räkning, så hade de tagit det lugnare och varit där fler timmar.

Dom är smarta dom där hantverkarna.
Ja vad ska man säga mer än att jag är inte så säker på det du skriver..
 
R Rejäl skrev:
Ja vad ska man säga mer än att jag är inte så säker på det du skriver..
Har tyvärr upplevt och fått acceptera båda fallen. Hantverkaren har alltid rätt, som det verkar.
 
R
C Ce Pe skrev:
Har tyvärr upplevt och fått acceptera båda fallen. Hantverkaren har alltid rätt, som det verkar.
Jag ifrågasätter inte dina enstaka upplevelser för avarter finns och kommer alltid finnas..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.