Villa byggd -54. Övervåningen består av 1 rum (sommarrum när vi köpte huset) och kallvind. Mellan kallvinden och rummet en liten hall där trappan till nedrevåningen går. Kallvinden helt oinredd och inget skapligt golv..mer som plankor lagt över reglarna eller vad det nu heter...
Sommarrummet såg ut i princip som de andra rummen i huset. Tapeter och plastmatta på golvet. El var också draget. Men inget värmeelement. När vi flyttade in isolerades och ytrenoverades rumnet och dit kom element, och de har fungerat som sovrum. Golvet öppnades inte eftersom de var (verkade!!) stadigt och bra och plant. Utan plastmattan togs bort och på med laminat.
Nu bor ingen där så de de fungerar lite som förråd. Nu läste jag till min försktäckelse om hus där övervåningen helt enkelt rasat ner, för att folk haft för tunga saker och konstruktionen inte har hållit ( kanske pga att det inte varit tänkt att förvara så mycket saker från början...vad vet jag hur de tänkte förr). Ingen aning om hur konstruktionen ser ut i vårat hus. Tänkte aldrig ens tanken att de INTE skulle gå att bo där eftersom de redan fanns ett rum!
Hjälp??
Bilder på hur rummet ser ut ( bara att de är mer saker där nu 😵‍💫)
 
  • Rum med förvarade föremål, inklusive vita lister, plastlådor staplade på varandra, en fläkt ovanpå en liten byrå, en uppblåsbar madrass och ett fönster med blå gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum på övervåning med blå vägg, synliga takbjälkar, uppblåsbar säng med kuddar, radiator under fönster och mörka gardiner. Trägolv och några brädor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perss00n
  • Laddar…
Fairlane
Ja, övervåningen kan rasa om den belastas med mer än den tål. Om det är ett problem hos er eller inte är svårare att svara på. Bilderna tyder ju inte direkt på någon större belastning.

För 10 år sen eller så var ett radhus till salu, där mäklaren inte gick in i huset och inte ville släppa in intressenter för att den som bott där innan (dödsbo) var en samlare. Det var staplar från golv till tak så att det vara var smala gångar att ta sig fram. Tänk dig högar med papper från golv till tak, det blir tungt, riktigt tungt.
 
  • Gilla
jojje2001 och 9 till
  • Laddar…
Svårt att svara utan mer information. Har du några ritningar att visa?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Om ingen gjort några förändringar i den bärande konstruktionen (t.ex. tagit bort bärande väggar i undervåningen) och det inte finns röta, termiter eller liknande angrepp, så har du nog ingen anledning att oroa dig.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Frågeställlningen är befogad. Speciellt om det planeras tas in tunga grejjor såsom kassaskåp eller piano eller kakelugn eller andra tunga saker.
 
R roke skrev:
Svårt att svara utan mer information. Har du några ritningar att visa?
Enda som finns. Dessa är på köllarvåning och mellanvåning. Vindsvåningen finns ingen ritning på.
 
  • Byggnadsritning som visar bottenplan med markerade rum, mått och detaljer som kök, vardagsrum och sovrum. Texten på ritningen är svagt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en källarvåning och mellanvåning för en villa från 1954, visar rum som tvättstuga, vedförråd, bastu, hobbyrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roke skrev:
Frågeställlningen är befogad. Speciellt om det planeras tas in tunga grejjor såsom kassaskåp eller piano eller kakelugn eller andra tunga saker.
Nej då...de är frågan om en säng, en tvbänk, en liten byrå ( ikeas spånskiveskräp) 2 stolar , en tv och 10-15 flyttlådor med lite kärl, husgeråd och dylikt. Inga pianon 🫣
 
B b8q skrev:
Om ingen gjort några förändringar i den bärande konstruktionen (t.ex. tagit bort bärande väggar i undervåningen) och det inte finns röta, termiter eller liknande angrepp, så har du nog ingen anledning att oroa dig.
Inga väggar är rivna, och hoppeligen ingen röta ( men vad vet jag vad som gömmer sej någonstanns långt inne) 😱
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, övervåningen kan rasa om den belastas med mer än den tål. Om det är ett problem hos er eller inte är svårare att svara på. Bilderna tyder ju inte direkt på någon större belastning.

För 10 år sen eller så var ett radhus till salu, där mäklaren inte gick in i huset och inte ville släppa in intressenter för att den som bott där innan (dödsbo) var en samlare. Det var staplar från golv till tak så att det vara var smala gångar att ta sig fram. Tänk dig högar med papper från golv till tak, det blir tungt, riktigt tungt.
Bilderna är tagna före de kom mer saker dit 😐 De är ju inte från golv till tak, och golvet är inte täckt av saker. Men hur i friden ska man veta om konstruktionen är svag? Alltså i princip kan ju hela huset rasa..dom hade knappast lika mycket saker på 50-60 talet som vi har idag 😵‍💫
 
Nissens
Enda potentiella risken jag ser är om man tagit bort kattvindar. Det går inte att se på bilderna om det funnits sådana. På en bild kan man ana det. I så fall är det en svaghet.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enda potentiella risken jag ser är om man tagit bort kattvindar. Det går inte att se på bilderna om det funnits sådana. På en bild kan man ana det. I så fall är det en svaghet.
Nej,dom är kvar på båda sidor om rummet.
 
Nissens
D DorisDoris skrev:
Nej,dom är kvar på båda sidor om rummet.
Ok… om det är denna bilden som visar det så har man eventuellt kapat i bärande delar här.

Eller är kattvindarna kvar bakom?
 
  • Ett rum med snedtak, med förvaring längs ena väggen och en uppblåsbar säng vid ett fönster. På golvet finns långa träplankor staplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Ok… om det är denna bilden som visar det så har man eventuellt kapat i bärande delar här.

Eller är katt ävindarna kvar bakom?
Dom är kvar bakom. Tror jag...nu blir jag osäker hur de ser ut bakom den väggen..Murstocken kommer upp precis innan där...måste gå upp o kolla. På andra sidan är iaf kattvinden i sin helhet.
 
Nissens
D DorisDoris skrev:
Dom är kvar bakom. Tror jag...nu blir jag osäker hur de ser ut bakom den väggen..Murstocken kommer upp precis innan där...måste gå upp o kolla. På andra sidan är iaf kattvinden i sin helhet.
Ok, man försvagar takstolarna om man kapar bort väggarna till kattvinden utan att förstärka den. Kan visa sig vid snölast, starka vindar och belastnin av golvet.

Hade du haft ritningar på andra våningen så hade man sett bättre. Kanske kommunen har?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok… om det är denna bilden som visar det så har man eventuellt kapat i bärande delar här.

Eller är kattvindarna kvar bakom?
Tänkte på den biten också när jag först såg bilden, men det påverkar ju i så fall mer takets bärighet än golvets.

@DorisDoris. Kan du stå på golvet och "gunga" utan att det känns som att allt svajar så är det nog ingen fara. Din ritning visar ju på att det finns rätt gott om väggar på våningen under, även om vi inte vet precis var detta rum befinner sig.

Sviktar golvet när du "provocerar" det är det i första hand ett komfort-problem, men då kan det vara värt at ta in en konstruktör som får kolla på en förstärkning.
Men att rummet inte var isolerat från början bör inte ha påverkat hur man har dimensionerat konstruktionen, så jag tror att du kan vara helt lugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.