R
Hur tänker ni som ser att besiktnings mannen är den som har brustit?
 
R Rejäl skrev:
Hur tänker ni som ser att besiktnings mannen är den som har brustit?
Utifrån den knapphändiga information som delgivits av SVT har besiktningsmannen inte propsat på fördjupad utredning.
 
R
Utsättaren Utsättaren skrev:
Utifrån den knapphändiga information som delgivits av SVT har besiktningsmannen inte propsat på fördjupad utredning.
Finns det något krav att Hen behöver det?
 
R Rejäl skrev:
Finns det något krav att Hen behöver det?
Jag vet inte om man kan ställa sådana krav på en slipsten.
 
R
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag vet inte om man kan ställa sådana krav på en slipsten.
Finns det några bestämmelser som talar om något sådant? Mig veterligen finns Inte det…
 
R Rejäl skrev:
Finns det några bestämmelser som talar om något sådant? Mig veterligen finns Inte det…
Min fråga var vem köparen anmält till Arn utifrån vilka förhållanden Arn prövar. Den enda han köpt en tjänst av som är reklameringsbar är besiktningsmannen så därför gissar jag på att det är det anmälan till Arn går ut på.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
”Är det mitt ansvar, eller besiktningsmannen, säljaren, banken eller mäklaren?” står han och säger rätt in i kameran.

Nånannanismen som 90-talisterna blivit itutade har nog aldrig varit tydligare.
De han glömde beskylla är grundskolelärarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nåja, den starka undersökningsplikten för köparen vid fastighetsaffärer är ju nästan osvensk med dagens kulturella mått mätt, så det är något man måste lära sig. Detta upplägg är nog svårt att förstå intuitivt som ung särskilt som det man oftast stöter på är att man är konsument och skyddas av stark konsumenträtt. T ex skola och media går ju heller inte igenom civilrättsliga relationer där man inte är konsument särskilt ofta, man betonar istället konsumentrollen. Eller det offentligas starka roll.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
De han glömde beskylla är grundskolelärarna.
Och mamma!😃
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det finns många personer som inte har ett fungerande luktsinne, eller iaf ett reducerat sådant, eller så är det jag som har ett väldigt bra.
Får ofta höra när jag kommenterar en lukt "Nä, jag känner inget"

Roligast var när jag klev in på en husvisning, och sa direkt i hallen "Här luktar det mögel"
Alla på visningen och mäklaren sprang runt med näsan i vädret och jag fick höra flera gånger "Nä, tycker du det, jag känner inget" kanske viste de inte hur mögel i ett hus luktar.
Mäklaren kontrade med att det var impregnerade syllar, vilket framgick, och luktade man utmed golvet vid ytterväggarna luktade det impregnerat virke.
Mögeldoften var nått annat, kändes mer tydligt på vinden vid golvet, även fast undertaket/råsponten såg bra ut, troligtvis fukt/mögel i isoleringen, golvet var heltäckande så det gick inte att kolla.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
och luktade man utmed golvet vid ytterväggarna luktade det impregnerat virke.
Kröp du på alla 4 på visningen? 🤔
 
K Kane skrev:
Kröp du på alla 4 på visningen?
Det är väl inget konstigt?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kröp du på alla 4 på visningen? 🤔
Man ska ju kolla allt som går att kolla utan åverkan på en visning. T.ex. kolla en vind eller krypgrund. Redan då kan du avskriva fastigheten om du hittar negativa överraskningar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.