Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Utgick från att besiktningen på sedvanligt vis gjordes efter kontraktsskrivning, men jag kan ha missat nåt.
Det knepiga då blir väl att eftersom besiktningsmannen på en enkel standardbesiktning kände kreosotlukten så förväntas även köparen ha känt den före köpet. D v s det kan inte vara ett dolt fel att det fanns kreosot i huset. Och vidare så bestämde sig ju köparen för att stå fast vid köpet (antar nu sedvanlig öppen besiktningsklausul) trots kännedom om kreosotlukten i huset från besiktningen.

Jag tror det enda som kan rädda köparens möjlighet att hävda dolt fel är en tydlig utfästelse från säljarna att huset inte har kreosot i sig trots kreosotlukten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det knepiga då blir väl att eftersom besiktningsmannen på en enkel standardbesiktning kände kreosotlukten så förväntas även köparen ha känt den före köpet.
Lukten var ju bevisligen inte "dold", nej. Frågan gäller å andra sidan luktkällan, där det fanns alternativa förklaringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jokv skrev:
Som icke naturvetare låter det inte jättekonstigt att lukt från något som eldats tidigare hänger kvar. Likt en inrökt lägenheten luktar fimp typ för alltid om ingen åtgärdar det tänker nog de flesta…
Sinnena är inte linjära. Du kan höra ljud som har miljontals gånger lägre effekt än ett vanligt samtal.

Det är inte svårt att tänka sig att en miljonsdel av cigarettröken utsöndras 10 år efter att någon satt där och bolma varje dag flera år i rad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, jag håller med helt och hållet. Men nu är knappast varken köparen eller säljaren någon kreosotprofessor.

Ur ett juridiskt perspektiv menar jag att det inte kan förväntas att en lekman som köparen har sådan kunskap i ämnet att han borde insett att säljarens påstående var felaktigt.
Jag kände inte till kreosot förrän jag läste denna artikel idag.

Om besiktningsmannen endast skrev "svag doft av kreosot" och inte att vidare utredning rekommenderas, så har jag stora sympatier med köparen.
 
K Kanotisten skrev:
Jag kände inte till kreosot förrän jag läste denna artikel idag.

Om besiktningsmannen endast skrev "svag doft av kreosot" och inte att vidare utredning rekommenderas, så har jag stora sympatier med köparen.
Om du inte känner till kreosot, och någon nämner att det luktar kreosot i ett hus du eventuellt skall köpa, är du då inte vetgirig nog att fråga, eller åtminstone ta reda på, vad kreosot är?

Har eget ansvar och förmåga till kunskapsinhämtande på egen hand helt försvunnit från folkets medvetande?
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
...och även om köparen inte från början känner till vad kreosot är, borde han ändå ha reagerat på lukten. Det är en väldigt speciell lukt, för att inte säga "stank", från stenkolstjära, och han borde ha undrat varför det luktade så inne i ett hus han ville köpa! Det är ju liksom inte en normalt förekommande inomhuslukt. Det luktar inte gammal telefonstolpe eller järnvägsslipers i folks hem.

Hur det luktar i en bostad är ju någonting som alla upplever. Alla har ett luktsinne. Och det är fullt rimligt att välja bort ett hus som luktar illa på visningen, eller bara luktar konstigt. Likaväl som en kan välja bort ett hus som stör ens andra sinnen, exempelvis ljud från en närbelägen motorväg som irriterar. Våra fem sinnen är bra varningssignaler vid en visning!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en väldigt speciell lukt, för att inte säga "stank", från stenkolstjära, och han borde ha undrat varför det luktade så inne i ett hus han ville köpa!
Besiktningsmannen beskrev den ju som en "svag doft" så den verkar ju inte varit påträngande.
Skiljer sig kreosotlukten avsevärt från vanlig trätjära? Mitt doftminne säger mig att det luktar tjära kort och gott, men det kanske sviker mig(?)
En svag doft av tjära i ett gammalt timmerhus skulle jag själv kanske inte direkt reagera på faktiskt. Innan jag läste detta...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Ingen lukt alls och inga uppgifter om kreosot i huset och inget att se så hade detta varit ett solklart dolt fel.
Fast det hade ju inte spelat någon roll då alla hus säljs med "friskrivningsklausul" idag.
 
Nej, det är snarare ett undantag som främst förekommer när dödsbon säljer.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Besiktningsmannen beskrev den ju som en "svag doft" så den verkar ju inte varit påträngande.
Skiljer sig kreosotlukten avsevärt från vanlig trätjära? Mitt doftminne säger mig att det luktar tjära kort och gott, men det kanske sviker mig(?)
En svag doft av tjära i ett gammalt timmerhus skulle jag själv kanske inte direkt reagera på faktiskt. Innan jag läste detta...
Kreosot och tjära har enligt min näsa helt olika lukt.
Jag är uppväxt med kreosot, min morfar hade tunnor med kreosot där stolpar och slanor till en gärdsgård fick stå och suga i sig, en lukt man aldrig glömmer.
Min farfar tjärade båten varje vår, så jag kan de lukterna.
I Visby finns än idag husfasader som är tjärade, luktar underbart när man går förbi en varm dag, kreosot luktar inte underbart.

I ämnet så finns det väl ett till problem, nu när detta är känt kan det bli problem att bli av med virket, det klassas väl som miljöfarligt avfall, och går inte bara köra till sopstationen som vanligt virke.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En dum fråga men hur luktar kreosot?
Kan man förklara det. Jag har säkert känt det men utan att veta vad det är för nåt.

Tjära vet jag från båtarna i hamnen men om det inte är samma lukt är jag nyfiken.
 
D Dr Benz skrev:
En dum fråga men hur luktar kreosot?
Kan man förklara det. Jag har säkert känt det men utan att veta vad det är för nåt.

Tjära vet jag från båtarna i hamnen men om det inte är samma lukt är jag nyfiken.
Äldre järnvägsslipers och telefonstolpar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I ämnet så finns det väl ett till problem, nu när detta är känt kan det bli problem att bli av med virket, det klassas väl som miljöfarligt avfall, och går inte bara köra till sopstationen som vanligt virke.
En ekonomiskt sinnad vedeldade skulle säkert ta emot virket om det inte är för mycket spik i. Brinner väldigt bra.

Det luktar som tjära fast strävare. Lite mer kemiskt, kanske man kan säga?
Svårt, det därmed dofter. Kan någon beskriva hur Saffran luktar?🙂
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Det jag ställer mig funderande till är varför han anmält till Arn. Vem har han anmält? Dödsboet är ingen näringsidkare. Mäklaren har han inget avtal med. Banken kan knappast lastas. Besiktningsmannen möjligen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, troligen besiktningsmannen. Det är ju också den som är närmast att ha gjort fel här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.