G Grannens Häck skrev:
Jag justerar mitt uttalande 99,5% skiter i miljön. Det visade den senaste inflationsperioden, de som påstår att de själva tycker miljön är viktig gav totalt upp detsamma för att hålla samma standard på leverne som innan kostnadsökningarna.
Kanske är det så i praktiken, men i teorin ligger ju frågan högt(st) upp på folkets "vilken-är-den-viktigaste-frågan-för-dig-lista".
 
O
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.

Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.

Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.

Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?

Vad har ni för tankar om detta?
Två bekanta gjorde sitt examenarbete om det 2013.
http://hh.diva-portal.org/smash/rec...asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-479

Det arbetet ligger till grund för det här bolaget som håller på med bland annat isolering.
https://www.ekolution.se/

Jag tror att det är en framtidsbransch om det visar sig att materialet faktiskt är så bra som de säger att det är. Det är ju svårt för nyare material att ta sig in då det är en risk i början tills det är bevisat annat. Speciellt ”supermaterial” som bara har fördelar.

När man läser om alla fördelar så hoppas jag verkligen det blir så bra som sägs, för då är hampan verkligen ett supermaterial!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Kanske är det så i praktiken, men i teorin ligger ju frågan högt(st) upp på folkets "vilken-är-den-viktigaste-frågan-för-dig-lista".
Ja så kan det vara när man frågar men när det brinner till så prioriteras det bort. Dessutom anser jag att det är något man säger men egentligen aldrig efterlever om en kompromiss behöver göras.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Två bekanta gjorde sitt examenarbete om det 2013.
[länk]

Det arbetet ligger till grund för det här bolaget som håller på med bland annat isolering.
[länk]

Jag tror att det är en framtidsbransch om det visar sig att materialet faktiskt är så bra som de säger att det är. Det är ju svårt för nyare material att ta sig in då det är en risk i början tills det är bevisat annat. Speciellt ”supermaterial” som bara har fördelar.

När man läser om alla fördelar så hoppas jag verkligen det blir så bra som sägs, för då är hampan verkligen ett supermaterial!
Det är ju inget "nyare material" egentligen. Det är ett material som använts tidigare och som trängts ut av, oftast syntetiska, material.
Det som är det "nya" är att det har visat sig ha bredare användningsområden än textil och papper som tidigare var de primära användningsområdena.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ja så kan det vara när man frågar men när det brinner till så prioriteras det bort. Dessutom anser jag att det är något man säger men egentligen aldrig efterlever om en kompromiss behöver göras.
Så är det helt klart.
 
Det säljs ju hamparep till båtägare och som dekoration, av "ungersk hampa", dvs det kan inte vara EU som bestämt att man inte får odla hampa i Sverige.

Hampafrö kunde köpas som fågelfrö åtminstone på 70- och kanske 80-talet.
Det var väl inte så många som tänkte på att man kan stoppa fröna i jorden då.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det säljs ju hamparep till båtägare och som dekoration, av "ungersk hampa", dvs det kan inte vara EU som bestämt att man inte får odla hampa i Sverige.
Det är inte förbjudet att odla industrihampa. Tror inte att det någonsin varit det.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hampafrö kunde köpas som fågelfrö åtminstone på 70- och kanske 80-talet.
Det finns fortfarande i fågelfröblandningar om jag inte är felunderättad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Två bekanta gjorde sitt examenarbete om det 2013.
[länk]

Det arbetet ligger till grund för det här bolaget som håller på med bland annat isolering.
[länk]

Jag tror att det är en framtidsbransch om det visar sig att materialet faktiskt är så bra som de säger att det är. Det är ju svårt för nyare material att ta sig in då det är en risk i början tills det är bevisat annat. Speciellt ”supermaterial” som bara har fördelar.

När man läser om alla fördelar så hoppas jag verkligen det blir så bra som sägs, för då är hampan verkligen ett supermaterial!
Tack för infon i länkarna. 👍
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det är inte förbjudet att odla industrihampa. Tror inte att det någonsin varit det.

Det finns fortfarande i fågelfröblandningar om jag inte är felunderättad.
Och ofta är de värmebehandlade eller motsvarande behandlade för att grobarheten av fröna skall vara i princip 0 - men visst det händer det slinker igenom grobara frön och det är dom fallen som ibland ger rubriker även om hampan där är knappast sorten man vill göra röka av - dvs. det är mer eller mindre industrihampa i fröblandningarna med låg halt av de narkotiska preparaten.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Och ofta är de värmebehandlade eller motsvarande behandlade för att grobarheten av fröna skall vara i princip 0 - men visst det händer det slinker igenom grobara frön och det är dom fallen som ibland ger rubriker även om hampan där är knappast sorten man vill göra röka av - dvs. det är mer eller mindre industrihampa i fröblandningarna med låg halt av de narkotiska preparaten.
Så är det.
 
Använder hampaströ till djuren. Helt oslagbart. Doft- och dammfritt och blir snabbt till jord. Mer hampa åt folket.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Hampa är lätt och roligt att odla, jag sysslade själv med detta i liten skala för många år sedan, det är preskiberat nu. 😎

Den växer riktigt snabbt och luktar gott.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Sverige är, till skillnad från Tyskland, en extremt renlärig Lutheransk nation där det är synd att göra i stort sett allting. Titta på skillnaderna mellan våra länder när det gäller droger, abort, och, skall vi kalla det - betala för vissa nöjen. Totalt motsatta positioner. Observera att jag inte tycker Tyskland är bättre, bara att vi har vissa skillnader i synsätt.

Hampa är och kommer för evigt att förbli associerat med röka och därmed brott mot Den Helige Fader. Nils Bejerots anda vilar tungt över svensk politik. Jag som gick i skolan under 70-talet kommer ihåg SANT-propagandan i skolan och dess helt psykotiska fantasier om den snälle Sven som under en klassfest lurades av de depraverade Benke och Gurra att prova ett drag på pipan med jazztobak och ett halvår senare hittades avliden på en skitig offentlig toalett på Sergels Torg med en kanyl i armvecket.

Och då är jag ändå en extrem motståndare till droger. Men glöm att bäraren av djävulens budskap kommer att användas inom svensk textiltillverkning.
 
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Sverige är, till skillnad från Tyskland, en extremt renlärig Lutheransk nation där det är synd att göra i stort sett allting. Titta på skillnaderna mellan våra länder när det gäller droger, abort, och, skall vi kalla det - betala för vissa nöjen. Totalt motsatta positioner. Observera att jag inte tycker Tyskland är bättre, bara att vi har vissa skillnader i synsätt.

Hampa är och kommer för evigt att förbli associerat med röka och därmed brott mot Den Helige Fader. Nils Bejerots anda vilar tungt över svensk politik. Jag som gick i skolan under 70-talet kommer ihåg SANT-propagandan i skolan och dess helt psykotiska fantasier om den snälle Sven som under en klassfest lurades av de depraverade Benke och Gurra att prova ett drag på pipan med jazztobak och ett halvår senare hittades avliden på en skitig offentlig toalett på Sergels Torg med en kanyl i armvecket.

Och då är jag ändå en extrem motståndare till droger. Men glöm att bäraren av djävulens budskap kommer att användas inom svensk textiltillverkning.
Precis så. Här har du en anspelan på de moraliska argumenten som försvårar industrihampan i Sverige https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/lakemedelsverket-foreslar-tydligare-regler-for-hampa
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Hampa har besjungits som framtidsmaterial länge, när framtiden väl är kommen besjungs hampan igen. Det är förstås inte hampans fel, det är stora stygga staten och den sedan länge framlidne William Randolph Hearst som ställer till det.

Själv tror jag, trots att vi hör den i nuet, att hampans lovsång även är framtidens lovsång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.