MaxHugo MaxHugo skrev:
Så mycket snack fortfarande om att ett nytt kärnkraftverk kommer gå med förlust. Infrastruktur är en kostnad och ska fortsätta vara de. Finns väl inget statligt sjukhus eller ålderdomshem som går med vinst.

Skulle det bli att man väljer att bygga ett helt nytt kärnkraftverk (istället för att bygga fler reaktorer) så borde vattenfall vara 100% ägare. Jag har absolut inga problem att mina skattepengar går till att bygga ut vår kärnkraft.


Vad nu än kostnaden blir, så tror jag vi kan minska utgifterna på onödiga saker tex:

[länk]
Ja, det slösas med pengar här och där. Men det är en viss skillnad med att bränna 7,9 miljoner för en julgran eller 400 miljarder för ett kärnkraftverk. Förstår du skillnaden?
 
MaxHugo
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det slösas med pengar här och där. Men det är en viss skillnad med att bränna 7,9 miljoner för en julgran eller 400 miljarder för ett kärnkraftverk. Förstår du skillnaden?
Ett exempel i ett projekt. Totalt blev det 100 miljoner på specialbeställd konst på just de projektet.

Varför skulle man bygga ett helt nytt kärnkraftverk, när vi har möjlighet att bygga ut befintliga?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
det är en viss skillnad med att bränna 7,9 miljoner för en julgran eller 400 miljarder för ett kärnkraftverk. Förstår du skillnaden?
Skillnaden kan exempelvis beskrivas i storleksordningar eller nytta.

I det ena fallet talar vi om att lägga åtta miljoner på nu en julgran, vilket väl kan sägas vara fyra–fem storleksordningar större än vad en sådan normalt kostar. Det verkar mycket.

I det andra fallet talar vi om att få fyra kärnkraftsreaktorer för 100 miljarder styck. Oklart vad vi ska jämföra det med.

I nytta är det senare förstås bättre.

Var det något av det du menade med skillnaden? 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Storleksordning är inte ett tal. Något kan således inte vara en storleksordning större.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Så mycket snack fortfarande om att ett nytt kärnkraftverk kommer gå med förlust. Infrastruktur är en kostnad och ska fortsätta vara de. Finns väl inget statligt sjukhus eller ålderdomshem som går med vinst.

Skulle det bli att man väljer att bygga ett helt nytt kärnkraftverk (istället för att bygga fler reaktorer) så borde vattenfall vara 100% ägare. Jag har absolut inga problem att mina skattepengar går till att bygga ut vår kärnkraft.


Vad nu än kostnaden blir, så tror jag vi kan minska utgifterna på onödiga saker tex:

[länk]
El handlas på en marknad till marknadsmässiga priser. Ett kraftverk är att betrakta som en produktionsanläggning, inte infrastruktur som elnät, vägar mm.
 
MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
El handlas på en marknad till marknadsmässiga priser. Ett kraftverk är att betrakta som en produktionsanläggning, inte infrastruktur som elnät, vägar mm.
Okej, kör du på de.

Till någon annan som läser här, så stämmer det inte. Är kraftverk ingår i infrastrukturen.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Okej, kör du på de.

Till någon annan som läser här, så stämmer det inte. Är kraftverk ingår i infrastrukturen.
Vad stämmer inte?

Sen kan du inte jmf KKverk med sjukhus.
Elmarknaden är konkurrensutsatt och aktörerna vinstdrivande (även Vattenfall).
 
MaxHugo
Z Zodde skrev:
Vad stämmer inte?

Sen kan du inte jmf KKverk med sjukhus.
Elmarknaden är konkurrensutsatt och aktörerna vinstdrivande (även Vattenfall).
Det han skrev.

Klart jag kan, båda ingår i vår infrastruktur. Något som är nödvändigt för att samhället ska fungera ska inte motargumenteras med att det är en kostnad och "går med förlust".
 
D Daniel 109 skrev:
Storleksordning är inte ett tal.
Sant.
D Daniel 109 skrev:
Något kan således inte vara en storleksordning större.
Inte sant.

Jag utgår från att du är bekant med begreppet storleksordning och som vanligt bara märker ord, så vidare diskussion känns meningslös.
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Den vanliga betydelsen är som också nämns i länken ” Det kan också vara en ungefärlig uppskattning av en storhet för att avgöra vilken grupp av objekt med liknande storlek den tillhör.”

Det här att det är synonym för en tiopotens är något som kommit från engelskan. Man kan inte plocka betydelsen från engelska ord och sätta dem på liknande svenska.
 
D Daniel 109 skrev:
Den vanliga betydelsen är som också nämns i länken ” Det kan också vara en ungefärlig uppskattning av en storhet för att avgöra vilken grupp av objekt med liknande storlek den tillhör.”

Det här att det är synonym för en tiopotens är något som kommit från engelskan. Man kan inte plocka betydelsen från engelska ord och sätta dem på liknande svenska.
Översättningen av "order of magnitude" är just storleksordning.
"order of magnitude" används i vetenskapliga artiklar och jag ser inga som helst hinder att här i forumet tala på liknande sätt i termer av storleksordning.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det slösas med pengar här och där. Men det är en viss skillnad med att bränna 7,9 miljoner för en julgran eller 400 miljarder för ett kärnkraftverk. Förstår du skillnaden?
Skillnaden är att man i det senare fallet slösar bort knappt 400 mdr mer.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Varför skulle man bygga ett helt nytt kärnkraftverk, när vi har möjlighet att bygga ut befintliga?
Ett skäl är att man kan vilja bygga på en helt annan plats.

Ditt föredragna alternativ skulle då vara att man transporterar ett befintlig kkv till den nya platsen. Det tror jag de flesta håller med mig om är kvalificerat vansinne.
 
D daVinci skrev:
Översättningen av "order of magnitude" är just storleksordning.
"order of magnitude" används i vetenskapliga artiklar och jag ser inga som helst hinder att här i forumet tala på liknande sätt i termer av storleksordning.
Som vanligt är det inte ett till ett förhållande mellan engelska och svenska ord. Du kan inte ta betydelsen av ett engelskt ord för att motivera betydelsen sv ett svenskt. Men det är just så folk som tar in den betydelsen gör.

https://www.saob.se/artikel/?seek=storleksordning
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Så mycket snack fortfarande om att ett nytt kärnkraftverk kommer gå med förlust.
Föreslår att du öppnar din plånbok och bygger ett. Och visar att det minsann kan drivas med vinst.
Jag önskar dig lycka till med det.
MaxHugo MaxHugo skrev:
Infrastruktur är en kostnad och ska fortsätta vara de.
Privat sektor kan dock ordna med infrastruktur och gå med vinst. Internet är en infrastruktur som staten hållit sig borta ifrån. Resultatet är en extrem utbyggnad och kapacitetsökning.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Finns väl inget statligt sjukhus eller ålderdomshem som går med vinst.
Finns det något staten gör som går med vinst?
(Skulle väl vara utvinning av råvaror då. T ex olja. Där kan nog staten lyckas ibland. Fast i Venezuela vet det 17 om staten lyckas).

Sedan finns inte ålderdomshem numera. Närmaste man kommer är äldreboende. Och det drivs av kommunerna. (Jag har inget bekymmer med att man säger staten. Ville bara klargöra).

Privat sektor kan dock driva sjukhus med vinst. Görs i friare länder som Schweiz och Singapore. Den gamla gode socialdemokraten Robert Mugabe anlitade den privata profiterande sjukvården i Singapore. Han verkade inte ha någon tilltro till den offentliga.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Skulle det bli att man väljer att bygga ett helt nytt kärnkraftverk (istället för att bygga fler reaktorer) så borde vattenfall vara 100% ägare. Jag har absolut inga problem att mina skattepengar går till att bygga ut vår kärnkraft.
Det kan man säga att du har gemensamt med folket i Venezuela. I princip iaf. Dom har inte heller haft något emot att staten sköter det mesta. Och gladeligen betalat priset för det med att inte ha någon tillväxt sedan 1960.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.