I min bostad planerar de att dra en kabel till elbilsladdare under mitt sovrum.
Jag undrar om det är någon elektromagnetisk strålning från en sådan?
mvh
orolig
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Saaallss och 3 till
  • Laddar…
Nej, strömmen i ledarna i en kabel är i balans med varandra så alla elektromagnetiska fält tar ut varandra.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 15 till
  • Laddar…
Det strikta svaret på frågan är att det finns ett magnetfält runt den kabeln precis som det gör runt alla kablar som leder ström. Men det är alldeles för svagt för att vara skadligt. Det är inte farligare än alla andra kablar du har i huset. Du behöver inte vara orolig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Dock kan jag väl tycka att det är dum planering att dra "energirika" kablar tätt mot sovrum om man inte behöver. Räcker väl bra med de energifattigare ledningarna som behövs i just sovrum. Och inte heller placera mätarskåp/normcentraler i vägg mot sovrum.
Lite dålig planering planlösningsmässigt, ungefär som att placera FTX/värmepump, tvätt/tork och toalettcisterner/ledningar mot sovrum. Även om det är pga. ljud/vibrationer.
 
  • Haha
  • Gilla
Elofsson och 4 till
  • Laddar…
Tycka får man göra, men folk som av olika anledningar är oroliga för "strålning" kan ta det som fakta. Det är ganska enkelt att söka efter information och det man kommer att hitta är att kablar inte finns med bland de källor som kan orsaka (nämnvärda) elektromagnetiska fält.

Däremot kan en ensam ledare göra det, t.ex en kraftledning i luften som inte har sina "vänner" nära sig utan 5 meter ifrån. Och därför ligger t.ex en hårtork högt på listan pga av sin värmeslinga som löper i en stor loop (om den är konstruerad så). Olika elapparater är alltså en betydligt större källa än en elkabel med fasledare och neutralledare i balans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Effekten kanske är försumbar, men när elektrikern drog om all el i huset så var faktiskt detta en sak han hade i tankarna (utan att det blev dumt) han tvinnade vissa kablar och drog på ett visst sätt när det gick. Tacksamt men kanske inte nödvändigt.
 
D Dr Benz skrev:
Effekten kanske är försumbar, men när elektrikern drog om all el i huset så var faktiskt detta en sak han hade i tankarna (utan att det blev dumt) han tvinnade vissa kablar och drog på ett visst sätt när det gick. Tacksamt men kanske inte nödvändigt.
Om inte annat så tog det lite längre tid, inte minst tvinnandet av trådar. ska man ha tvinnade trådar brukar man köpa färdigtvinnade. Det var lite poppis på 80taklet men försvann i stort sett i början av det här seklet.
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om inte annat så tog det lite längre tid, inte minst tvinnandet av trådar. ska man ha tvinnade trådar brukar man köpa färdigtvinnade. Det var lite poppis på 80taklet men försvann i stort sett i början av det här seklet.
Möjligt. Jag hjälpte honom. Kostade inget extra.

Som sagt. Om han inte hade pratat om det hade jag inte reflekterat över det. Men uppskattar omtanken.
 
  • Gilla
hemmabygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har klippt mina tomater för din skull också, uppskattar du det med?
 
H hydrolift skrev:
Lite dålig planering planlösningsmässigt, ungefär som att placera FTX/värmepump, tvätt/tork och toalettcisterner/ledningar mot sovrum. Även om det är pga. ljud/vibrationer.
Jag har sovrum precis intill FTX. Låter ingenting. Avlopp från våningen ovan går också där. Inga problem. Tvättmaskinen står på andra sidan huset och låter mer än dessa (och den nya är ändå mycket tystare än den gamla)...
 
  • Gilla
Pontus.F och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Möjligt. Jag hjälpte honom. Kostade inget extra.

Som sagt. Om han inte hade pratat om det hade jag inte reflekterat över det. Men uppskattar omtanken.
Omtanke om vad???
 
E elmont skrev:
Omtanke om vad???
Om mig och min familj. Oavsett OM det gör skillnad eller inte så blir det iaf inte sämre.
 
LoweW
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, strömmen i ledarna i en kabel är i balans med varandra så alla elektromagnetiska fält tar ut varandra.
Vill du gå in djupare på det? Menar du att fas (en eller flera) och nollan tar ut varandras magnetfält?
 
Ja, precis så. Inte till 100% men nära.

Det är därför det finns regler för elinstallation om att en ledning ska innehålla alla strömförande ledare för kretsen. Man ska alltså inte fiska fram fas och nolla från två olika dosor från olika håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Vill du gå in djupare på det? Menar du att fas (en eller flera) och nollan tar ut varandras magnetfält?
I idealfallet att ledarna går precis samma väg blir det precis så. I verkligheten är ledarna förskjutna ett par mm. Därför blir det en minimal rest av magnetfält för de flesta verkliga kablar. Dock många storleksordningar ifrån vad man bör vara orolig för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.