Hej. Vi bor i ett äldre hus vid en korsning (trottoar på båda sidorna gatan) där det visat sig att våran tomt går utanför staketet och att trottoaren (som jag antar kommunen byggt för länge sedan och sköter) då går på våran tomt. Jag har inga papper på varför det är så och det bryr jag mig egentligen inte om.
Nu vill kommunen köpa tomtmarken som trottoaren går på och hänvisar till tidigare domstolsbeslut om att den marken inte är värd något för mig då jag inte kan göra något med den och att 1kr/m2 var satt som rimligt i det beslutet (får kanske mejla kommunen att skicka det beslutet). Vi erbjuds 1'500 som någon administrativ ersättning och 200:- för tomtmarken. (Kostnad för förrättning betalas av kommunen).

Nu till min fundering, stämmer det de säger från kommunen?

Tomterna när de gjordes för länge sedan var satta till att vara så stora att det skulle gå att sälja av halva för att bygga fler hus i området. Jag tolkar det som att gränsen för hur nära trottoaren en husvägg eller annan byggnad kan byggas då flyttas in med hur bred trottoaren är och då förlorar jag ju definitivt ett större värde för jag antar att kommunen aldrig kommer låta mig bygga lika nära som jag kan idag (4m-trottoarbredd 1m), eller stoppar gatorna mig från att ändå bygga så nära trottoaren jag kan idag (alltså 3m)? Något annat att tänka på som jag kan ha missat? Tacksam för all hjälp så att man inte blir lurad men ändå hantera allt på ett rimligt vis med kommunen.

Kan lägga till att genomsnittpriset där kommuner 2022 sålde tomtmark i genomsnitt var 2'500kr/m2 vilket ju skulle bli 500'000:- istället för 200:- och täcka en hel del renoveringar... (Det är ju inte sthlm så något lägre här o minus skatt)
https://skr.se/skr/samhallsplanerin...prisochforvaltning/markforbostader.75040.html
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det du ska titta på är detaljplanen. Där letar du efter två saker:

1. Är denna mark som används som gata också detaljplanerad som allmän plats gata? Eller är den detaljplanerad som kvartersmark för bostadsändamål. Det första borde vara det som gäller.

2. Är det kommunalt huvudmannaskap för allmän plats enligt detaljplanen? Det verkar ju så.

I så fall kan du eller kommunen begära att den allmänna platsmarken löses in. Den ersättning du får beror på vad marken hade för funktion (värde) före gällande detaljplan vann laga kraft. Om den t ex var jordbruksmark så inlöses den med jordbruksmarks värde om det var tomtmark så inlöses den som sådan. Om en ny detaljplanen har upprättats och det var allmän plats i den tidigare planen så har troligen kommunen rätt, marken har inget värde för dig för den hade redan ianspråktagits som allmän plats.

Men jag skulle inte lita på kommunens medarbetare här. Det ligger i deras intresse att företräda kommunen mot ditt enskilda intresse. Och få är nog de kommunala medarbetare som klarar av att hantera den serviceskyldighet man har enligt förvaltningslagen, att hjälpa dig att tillvarata ditt enskilda intresse när kommunen är motpart. De har helt enkelt ofta en (o)medveten bias.

Varför inte lösa in marken enligt gällande rätt enligt regleringen i PBL istället? Då får du betalt som du ska få och du kan överklaga beslutet och få det prövat i högre instans utan kostnad för dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
smirre1958 och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Läs här hos Boverket hur du begär inlösen av marken som du äger som är detaljplanerad som allmän plats. Denna rätt har du som markägare i PBL:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ng-och-inlosen-lm/ratt-att-krava-inlosen--lm/

Kanske något värt att göra för att förekomma kommunen?

(Sen tycker jag 1500 kr är tramsigt av kommunen. Inte ens en restaurangmiddag får man ju för detta idag. Om de nu ska erbjuda en symbolisk summa för detta så borde den i alla fall täcka dina kostnader för eländet med detta. T ex 50 000 kr. Då har du ju möjlighet att lägga tid på ärendet och kanske t o m rådfråga en jurist utan att gå back på det hela.)
 
  • Gilla
B6304S1 och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs här hos Boverket hur du begär inlösen av marken som du äger som är detaljplanerad som allmän plats. Denna rätt har du som markägare i PBL:

[länk]

Kanske något värt att göra för att förekomma kommunen?

(Sen tycker jag 1500 kr är tramsigt av kommunen. Inte ens en restaurangmiddag får man ju för detta idag. Om de nu ska erbjuda en symbolisk summa för detta så borde den i alla fall täcka dina kostnader för eländet med detta. T ex 50 000 kr. Då har du ju möjlighet att lägga tid på ärendet och kanske t o m rådfråga en jurist utan att gå back på det hela.)
Tack för hjälpen! Jag tänker att jag ringer handläggaren på måndag och frågar honom varför han inte nämde detta när han ringde och att jag väljer att gå den vägen. Behöver jag hänvisa till exakt kap/paragraf eller kan jag be honom dra i det via telefon? Kanske bättre att jag hänvisar till deras egna ärendenummer, min fastighet, bilden på vilken del av marken det gäller och att jag vill begära inlösen av marken de efterfrågat enligt PBL och skickar mejlet till kommunens bygglovsavdelning...
 
Claes Sörmland
Z Zell skrev:
Tack för hjälpen! Jag tänker att jag ringer handläggaren på måndag och frågar honom varför han inte nämde detta när han ringde och att jag väljer att gå den vägen. Behöver jag hänvisa till exakt kap/paragraf eller kan jag be honom dra i det via telefon? Kanske bättre att jag hänvisar till deras egna ärendenummer, min fastighet, bilden på vilken del av marken det gäller och att jag vill begära inlösen av marken de efterfrågat enligt PBL och skickar mejlet till kommunens bygglovsavdelning...
Det kanske är en inlösen enligt PBL som det handlar om. Men i så fall har ju kommunens medarbetare helt misslyckats med att kommunicera detta till dig. Missa inte din möjlighet att överklaga en för låg ersättning. Om du erbjuds under 2000 kr måste du ju nästan överklaga för du har inget att förlora vid en så låg ersättning. Annat vore ju om ersättningen var så hög att du inte ville att domstol justerar ned den.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TS var själv inne på rätten att bygga nära vägen men hur påverkar detta byggrätten om en sådan finns i detaljplanen? Alltså om tex Max 30% av fastigheten får bebyggas? Eller omnämns sådan alltid 30% av ”tomten” dvs det har ingen påverkan för TS då marken som varit trottoar aldrig räknats med.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
TS var själv inne på rätten att bygga nära vägen men hur påverkar detta byggrätten om en sådan finns i detaljplanen? Alltså om tex Max 30% av fastigheten får bebyggas? Eller omnämns sådan alltid 30% av ”tomten” dvs det har ingen påverkan för TS då marken som varit trottoar aldrig räknats med.
Jag tror det varierar. Står det "tomten" i gamla detaljplaners bestämmelser så åsyftas ofta det som idag är fastigheten. Man var inte lika strikt med terminologin förr.
 
H
Å andra sidan så är det klart marken just nu har lite värde för TS när kommunen redan har tagit TS mark och byggt trottoar där.
Skulle trottoaren vara byggd längre bort från TS toms så skulle TS mark vara mera värd där trottoaren är idag.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Claes Sörmland
H H-Thomasson skrev:
Å andra sidan så är det klart marken just nu har lite värde för TS när kommunen redan har tagit TS mark och byggt trottoar där.
Skulle trottoaren vara byggd längre bort från TS toms så skulle TS mark vara mera värd där trottoaren är idag.
Här kan du se hur MÖD dömer i ett ärende om inlösen av mark. Nyckeln för att förstå värdet av marken är inte om det finns en trottoar där nu eller inte utan istället planförhållandens som rådde före detaljplanen vann laga kraft. Från domskälen:

"Av 4 kap. 3 a § expropriationslagen följer att expropriationsersättning ska bestämmas med hänsyn till de planförhållanden som rådde närmast innan marken i detaljplan angavs som allmän plats. Bestämmelsen har tillkommit som ett skydd för fastighetsägare som annars skulle riskera att få sin mark inlöst till ett mycket lågt värde på grund av att marken i en detaljplan utlagts som allmän plats."

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2014/68424/

Om kommunen nu vill hantera det utan inlösen genom avtal med TS så borde de salta erbjudandet rejält. Då slipper ju kommunen hela inlösningsprocessen och en massa överklaganden från TS. Sparar många sköna hundratusentals kronor för kommunen.
 
  • Gilla
newgirl och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Z Zell skrev:
Hej. Vi bor i ett äldre hus vid en korsning (trottoar på båda sidorna gatan) där det visat sig att våran tomt går utanför staketet och att trottoaren (som jag antar kommunen byggt för länge sedan och sköter) då går på våran tomt. Jag har inga papper på varför det är så och det bryr jag mig egentligen inte om.
Nu vill kommunen köpa tomtmarken som trottoaren går på och hänvisar till tidigare domstolsbeslut om att den marken inte är värd något för mig då jag inte kan göra något med den och att 1kr/m2 var satt som rimligt i det beslutet (får kanske mejla kommunen att skicka det beslutet). Vi erbjuds 1'500 som någon administrativ ersättning och 200:- för tomtmarken. (Kostnad för förrättning betalas av kommunen).

Nu till min fundering, stämmer det de säger från kommunen?

Tomterna när de gjordes för länge sedan var satta till att vara så stora att det skulle gå att sälja av halva för att bygga fler hus i området. Jag tolkar det som att gränsen för hur nära trottoaren en husvägg eller annan byggnad kan byggas då flyttas in med hur bred trottoaren är och då förlorar jag ju definitivt ett större värde för jag antar att kommunen aldrig kommer låta mig bygga lika nära som jag kan idag (4m-trottoarbredd 1m), eller stoppar gatorna mig från att ändå bygga så nära trottoaren jag kan idag (alltså 3m)? Något annat att tänka på som jag kan ha missat? Tacksam för all hjälp så att man inte blir lurad men ändå hantera allt på ett rimligt vis med kommunen.

Kan lägga till att genomsnittpriset där kommuner 2022 sålde tomtmark i genomsnitt var 2'500kr/m2 vilket ju skulle bli 500'000:- istället för 200:- och täcka en hel del renoveringar... (Det är ju inte sthlm så något lägre här o minus skatt)
[länk]
Jag har vart i det läget och kom med motbud att kommunen får dels stå för alla kostnader hos lantmätare samt ordna med motsvarande mark på annat ställe. (för mig hade det inneburit att min fastighet hade flyttat på sig.) Nu är det 20 år sedan och kommunen har såvitt jag vet fortfarande inte svarat. (sålde fastigheten 2013).
1000:-/ kvadratmeter låter inte orimligt om man kan köpa en 1000 kvadratmeter stor tomt av kommunen för en miljon utan att stå i tomtkö.
 
Om du vill vara besvärlig:
Flytta staketet till tomtgränsen och be kommunen ta bort trottoaren på din tomt.
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Om du vill vara besvärlig:
Flytta staketet till tomtgränsen och be kommunen ta bort trottoaren på din tomt.
Det är ingen bra idé om fastighetens mark där trottoaren går är detaljplanerad som allmän plats. Den är då inte längre en del av kvartersmarken och tomten.

Men är det kvartersmark som kommunen har anlagt en gångbana på så är det ju märkligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ingen bra idé om fastighetens mark där trottoaren går är detaljplanerad som allmän plats. Den är då inte längre en del av kvartersmarken och tomten.

Men är det kvartersmark som kommunen har anlagt en gångbana på så är det ju märkligt.
Om vi jämför med han som hade lekstugan på kommunens mark så blir detta samma sak fast tvärt om…
 
  • Gilla
Wästvind och 1 till
  • Laddar…
1965 är senaste uppdateringen av byggnadsplanen runt fastigheten. Betyder markeringen runt huset vid gatan att det får eller inte får byggas? Prickad mark men sen en linje om att det utgår (utgår som i start eller som i strykas?)
 
  • Svartvit karta med fastighet markerad med nummer 115 och omgiven av olika linjer och prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Legend för byggnadsplaner med symboler och förklaringar för gränser, markeringar och områdesanvändning, inklusive byggnadsbegränsningar och fastighetsgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju högst ironiskt att dom värderar marken till 1kr/m2 för att den inte går att nyttja på något annat sätt.. kan inte min kommun tänka samma på min tomträtt? 😆
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.