tommib
Jo, men alla har samma problem med att man måste komma åt röret från "baksidan". Ev kan det gå om det är en riktigt tunn och flexibel reparationsmuff som man kan smyga in i utrymmet som just nu upptas av rörisoleringen.
 
C
tommib tommib skrev:
smyga in i utrymmet som just nu upptas av rörisoleringen.
Precis. Isoleringen ger ju någon centimeter utrymme och det går säkert att krafsa ur ytterligare en cm lite försiktigt. Det går säkerligen att få tag på någon produkt som funkar.
 
Nu råkar det vara ett kopparrör på bilden nedan, men en fusklagning på detta sätt håller förvånansvärt bra.
- Skär upp en bit slang av en dimension som knappt går runt metallröret och placera den hela sidan över skadan.
- Öppna en slangklämma trä runt, dra ihop, och se till att den hamnar med trycket precis ovanför skadan.
Bild av ett kopparrör som är lagat med en bit transparent slang och fixerat med en slangklämma, enligt instruktion för en enkel och hållbar reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MagHam skrev:
Nu råkar det vara ett kopparrör på bilden nedan, men en fusklagning på detta sätt håller förvånansvärt bra.
- Skär upp en bit slang av en dimension som knappt går runt metallröret och placera den hela sidan över skadan.
- Öppna en slangklämma trä runt, dra ihop, och se till att den hamnar med trycket precis ovanför skadan.
[bild]
Varför inte bara göra det rätt och köpa rätt kopplingar istället så man skarva det som man ska göra?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Varför inte bara göra det rätt och köpa rätt kopplingar istället så man skarva det som man ska göra?
Det är inte säkert att en ny koppling ger bättre (säkrare resultat) egentligen.
Jag är själv innehavare av både el- och gassvets samt gängverktyg för järnrör och har halva Rinkabys sortiment i källaren...
Med det sagt, jag gör ordentliga lagningar i de allra flesta fall, men har ett par sådana här "fusk" i synlig förläggning. Dom håller tätt!

Men TS situation kompliceras givetvis av att det är en BRF och dolt utrymme.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Varför inte bara göra det rätt och köpa rätt kopplingar istället så man skarva det som man ska göra?
I TS fall är det ju formalian med lägenhet som ställer till det knappast sättet att ev laga/säkra skadan. Att ge sig på olika skarvmuffar osv gör det inte bättre än tex den fusklagning MagHam visar snarare tvärtom i detta fallet där även göra ingenting (om bilden inte ljuger så mycket om djupet på skadan) skulle vara i stort praktiskt ok.

I kategorin fusklagningar skulle jag även hålla någon ytbeläggning av skadan som bra så att det inte blir yttre påverkan där om något ger lite blöta. Förvånansvärt ofta värmerör skadas utifrån av obetydliga mängder vatten-fukt. Så att slippa svagpunkten här med tunnare material och blankyta är ett steg i rätt riktning.

Men i TS fall då givetvis av andra skäl än hur det kan fixas på olika sätt rätt väg via styrelsen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
Varför inte bara göra det rätt och köpa rätt kopplingar istället så man skarva det som man ska göra?
Vad är rätt kopplingar i detta fall och hur monterar men dem?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är rätt kopplingar i detta fall och hur monterar men dem?
Jag citerade bara @MagHam bild och inte TS. Jag hade dålig koll helt enkelt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
Jag citerade bara @MagHam bild och inte TS.
Aaaa, angående @MagHam s bild har jag själv gjort precis så och det funkade alldeles utmärkt.
Anledningen är att det var lördag kväll och jag inte hade några passande kopplingar hemma 🙂
Men håller med. Skall man göra något permanent skall man inte göra så.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.