Har just fått ett Noblessa kök på plats. Allt har funkat kanon men det finns ju andra som haft problem med leveranser från Noblessa. Alternativet hade varit Ikea men det Noblessa köket kändes mer gediget. Prislappen slutade på 85 KSEK komplett med installation och vitvaror .
 
Snailman
tja om vi tar tex lådor, så har ju ikea bara det bästa blumsystemet, tex kvik och en hel del andra, säljer ju även blums sämre lådsystem, så om man inte är medveten om det och kollar upp, så är det ju större chans att man får ett sämre lådsystem om man inte köper ikea...

marbodal kallar det sämre systemet för Metabox och det bättre för Tandembox
 
Dom flesta kök är samma skrot ock korn oavsett om det står Ballingslöv eller Kvänum på kartongen. Samma tillverkare, olika namn på kartongerna, riktigt olika prislappar. Vill man ta ett steg upp i köksdjungeln blir det ett kök gjort av snickare, platsbyggt eller ej.
 
Det är klar det inte är samma tillverkare med olika namn på kartongerna. Lite mer fakta bakom uttalande tack!!
 
Snailman
Sentens (säljs av electrolux) görs av Marbodal, Coops märke Zambo görs oxå av Marbodal,

de brukar ju ha mindre sortiment än Marbodal, och har tex andra träslag på luckorna, om det finns några exakt lika luckor vet jag ej, man får väl jämföra...
 
Sentens har egenfabrik. Talade med en säljare från Electrolux för en vecka sedan. Helt eget fabrikat inget annat!
 
Snailman
det stämmer att sentens och mar´bodal är samma kök , har monterat mycket av marbodal och lite av sentens men känner en säljare elektrolux home och han har sagt att det är samma , står även på lapparna på vissa grejor när man får leverans ... även bauhaus och hornbachs köksseriers är ifrån marbodal , men med metabox lådor ...

har jobbat med att montera kök , har mellan 500-600 monterade kök bakom mig.

jag skulle aldrig köpa ett marbodal kök , dålig kvalite ,dyrt pris om man jämnför med ballingslöv eller hth som ligger i närheten i pris
 
Snailman skrev:
tja om vi tar tex lådor, så har ju ikea bara det bästa blumsystemet, tex kvik och en hel del andra, säljer ju även blums sämre lådsystem, så om man inte är medveten om det och kollar upp, så är det ju större chans att man får ett sämre lådsystem om man inte köper ikea...
IKEA har Blums bästa lådsystem? Är detta sedan nyligen?

Vi satte in IKEAs kökslådor i badrummet och ett kök från Invita i köket. Detta var visserligen fyra år sedan, men skillnaden är milsvid. IKEAs lådor känns som skräp jämfört med Invitas. Ja IKEA-lådorna är rätt monterade och de känns lika kassa i varuhusen. IKEA är säkert prisvärda, men går man upp någon prisklass, som trådstartaren är inne på, får man lådor som öppnar och stänger mjukt och fint, känns solida och ser mycket snyggare ut.
 
Snailman
Tja blum har väl en himla massa utföranden, de som ikea har tillverkas ju av blum, och de ser inte ut som det billigare sämre systemet (det är en enkelplåt som är bockad i vinkel) utan som det dyrare systemet med en dubbelbockad plåt med en större radie inne i lådan.

så här ser metabox ut http://www.theofils.se/produktsida....h=true&produktfamilj_id=60051350&collection=6 tål 25kg

och så här tandembox http://www.theofils.se/produktsida....=true&produktfamilj_id=60050140&collection=14 tål 30kg

och här en bild på ikeas variant http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60107084

ikeas står att den tål 25kg (finns en 50kg variant oxå)

så det skulle ju kunna tänkas att ikeas är lite enklare, men det tror jag inte, men ska kolla lite nogare nästa gång jag besöker ikea, ikea har sålt detta system ett par år åtminstone...

skulle vara intressant att höra från någon som dissekerat båda varianterna i sina beståndsdelar...

här är en tidigare tråd http://www.byggahus.se/forum/111423-post7.html

vore ju bra att få veta om det inte är på det här sättet?
 
Våra IKEA-lådor (från förra sommaren) och grannens Marbodal (köpt genom Electrolux Home) är identiska, sånär som loggan på den lilla plastbiten som sitter på sidan av lådorna.

Mjukstängning till IKEAs Blumlådor kom förra vintern vill jag minnas.
 
Snailman
ja numera finns det mjukstängning både till lådor och dörrar att köpa till.
 
...och det står dessutom "Tandembox Plus" på Ikeas lådutdrag...kommer inte ihåg var men jag vet att jag såg det när jag monterade...så identiten får nog anses fastställd.
 
Farzan skrev:
...och det står dessutom "Tandembox Plus" på Ikeas lådutdrag...kommer inte ihåg var men jag vet att jag såg det när jag monterade...så identiten får nog anses fastställd.
Det står på skenorna som fästs i skåpet.
 
Fredrik.engdahl skrev:
det stämmer att sentens och mar´bodal är samma kök , har monterat mycket av marbodal och lite av sentens men känner en säljare elektrolux home och han har sagt att det är samma , står även på lapparna på vissa grejor när man får leverans ... även bauhaus och hornbachs köksseriers är ifrån marbodal , men med metabox lådor ...

har jobbat med att montera kök , har mellan 500-600 monterade kök bakom mig.

jag skulle aldrig köpa ett marbodal kök , dålig kvalite ,dyrt pris om man jämnför med ballingslöv eller hth som ligger i närheten i pris
Lite snurrigt i den här tråden väl :confused:
Hur man än väljer så står man med ett kök tillverkat av samma producent
Om det var så, väljer man så klart det dyraste = bäst (eller :eek:)
:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.