G
Jag förstår inte, låter som flera kopplat på sig lite i vilda västern stil utan vattenmätare? Vem är det som betalar för mängden egentligen?
 
Var noga med att skriva in att det inte får påverka din egen fastighet att ta ut vatten.
/B
 
Claes Sörmland
G Grannens Häck skrev:
Jag förstår inte, låter som flera kopplat på sig lite i vilda västern stil utan vattenmätare? Vem är det som betalar för mängden egentligen?
Det är en inte helt ovanlig lösning att kommunen upprättar en gemensam förbindelsepunkt för flera fastigheter och att de sedan delar ledning från denna. Särskilt vanligt är det när fastigheterna inte omfattas om ett beslut om att ingå i ett verksamhetsområde för VA. De får då del av det kommunala vattnet med en civilrättslig lösning med kommunen som inte omfattas av lagen om allmänna vattentjänster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
utan vattenmätare? Vem är det som betalar för mängden egentligen?
Varför tror du att de anslutna fastigheterna inte har vattenmätare och inte betalar på normalt sätt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag förstår inte, låter som flera kopplat på sig lite i vilda västern stil utan vattenmätare? Vem är det som betalar för mängden egentligen?
Alla har varsin vattenmätare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var ligger förbindelspunkterna till din och grannens fastighet? D v s var slutar kommunens ansvar för ledningarna och ert privata ansvar tar vid?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var ligger förbindelspunkterna till din och grannens fastighet? D v s var slutar kommunens ansvar för ledningarna och ert privata ansvar tar vid?
Kommunen ansvarar för ledningen upp till området. Punkten är kanske 30 meter från min fastighet.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någotdär Någotdär skrev:
Kommunen ansvarar för ledningen upp till området. Punkten är kanske 30 meter från min fastighet.
Så i grunden är ledningen efter denna punkt inte kommunalt ägd.

Nu blir det viktigt juridiskt att utreda vem som äger ledningen eller de olika sträckningen efter denna punkt. Den betjänar ju två fastigheter - din och grannens så den sannolika lösningen är att den är samägd av er. I så fall kickar samägande lagen in för vad som får göras med ledningen. I princip ska ni vara överens om vad som görs med ledningen, t ex att nya grannen kopplar på sig på denna. Här är lagen som reglerar det scenariot:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ag-190448-s.1-om-samaganderatt_sfs-1904-48s1/

Det ställer även till servitutsdelen lite. Servitut innebär ju att en härskande fastighet ges rätt att nyttja en del av en tjänande fastighet för ett visst ändamål av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten. Men servitut kan inte ges på lös egendom som en samfälld ledning, den är ju lös egendom om den går utanför den egna fastigheten utan servitutsrätt. Eller hade du och grannen servitutsrätt för ledningens dragning på annans fastighet?

D v s den lösning juridiskt som är att föredra i dessa fall är att inrätta ledningen som en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Dessa anläggningar kan vara lös egendom som förvaltas samfällt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kan vara värt att också kolla om kommunen är villig att upplåta sin mark för placering av färskvattensrör däri? och testa med ett jordspett eller metalrör hur långt ner till berget det är.

Hur går avloppsrören?
 
Någotdär Någotdär skrev:
De vill att jag skriver under denna, är den korrekt?
Kan man skriva in detaljer som att ledningen får flyttas etc?
Skriv inte på. De får lösa det på annat sätt. Det kommer belasta din fastighet. Potentiellt att du inte kan bebygga resterande tomt pga ledningen. Skriver du inte på kommer de behöva gå via kommunen och lantmäteriet. Det kommer så ta tid. Du kommer även kunna framföra att det är för stor belastning för din lilla tomt och att det finns andra alternativ som dra det på kommunal mark.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Någotdär Någotdär skrev:
Vill helst inte ha något servitut. Men kan de inte då kräva ett officialservitut?
Hej! De kan ansöka om ett sådant men, det brukar bli en dyr historia. Troligen billigare för dem att borra efter vatten så jag tror inte det är en gångbar väg för dem.
Dessutom är det ju inte säkert de får igenom det. Sitt lugnt i båten och säg bara nej så ser ni hur det utvecklar sig. Har själv varit med om liknande där en tomtägare ville ha servitut över min mark och sa nej. De kan nu ändå nyttja vägen som de försökte få servitut på. Hörde de hade fått de summorna vad det skulle kosta med ansöka om den typen av servitut. Skulle aldrig gå med på ett sådant servitut. Lycka till!
 
har kommunen gått med på att ytterligare får ansluta?
eller har den "nya" bara tänkt att åka snålskjuts utan att betala eller ha vattenmätare?

nyckeln här är vem som äger ledningen, innehållet är ju kommuns
 
Claes Sörmland
I och med att fastigheten som nu ska bebyggas tycks omfattas av ett verksamhetsområde för VA så ska kommunen ordna med vattenledningarna till fastighetens omedelbara närhet och där upprätta en förbindelsepunkt om det inte finns särskilda skäl för annan placering (12 § lagen om allmänna vattentjänster). D v s det åligger kommunen att ordna med VA-ledningen till fastigheten som ska bebyggas, inte fastighetsägaren som bygger.

En annan möjlighet är ju att fastigheten inte omfattas av ett beslut om verksamhetsområde för VA och detta är en rent civilrättslig lösning mellan kommun och fastighetsägare. Ja då är allt möjligt och fastighetsägaren har inga rättigheter av den typen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att fastigheten som nu ska bebyggas tycks omfattas av ett verksamhetsområde för VA så ska kommunen ordna med vattenledningarna till fastighetens omedelbara närhet och där upprätta en förbindelsepunkt om det inte finns särskilda skäl för annan placering (12 § lagen om allmänna vattentjänster). D v s det åligger kommunen att ordna med VA-ledningen till fastigheten som ska bebyggas, inte fastighetsägaren som bygger.

En annan möjlighet är ju att fastigheten inte omfattas av ett beslut om verksamhetsområde för VA och detta är en rent civilrättslig lösning mellan kommun och fastighetsägare. Ja då är allt möjligt och fastighetsägaren har inga rättigheter av den typen.
om det grottas för mycket i detta så kan kommunen upptäcka att avtalet är ogiltigt pg av...
och en reviderad tråkig läsning kan uppdagas
 
Claes Sörmland
returen returen skrev:
om det grottas för mycket i detta så kan kommunen upptäcka att avtalet är ogiltigt pg av...
och en reviderad tråkig läsning kan uppdagas
Nu hänger jag inte med på vad du funderar på!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.