Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.

Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.

Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.

Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?

Vad har ni för tankar om detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.

Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.

Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.

Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?

Är det någon som kan förklara?
Det har dålig klang idag och det lär krävas tillstånd för att odla. Det var ju någon som försökte för några år sedan men fick inte fortsätta odla.
Förr gjordes rep av hampa och det odlades alltså i landet. Där jag kommer ifrån fanns en numera utdikad liten sjö som kallades hamptjärn.
Klicka på länken på egen risk. ;)
https://hampaodlarna.se/
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det har dålig klang idag och det lär krävas tillstånd för att odla. Det var ju någon som försökte för några år sedan men fick inte fortsätta odla.
Förr gjordes rep av hampa och det odlades alltså i landet. Där jag kommer ifrån fanns en numera utdikad liten sjö som kallades hamptjärn.
Klicka på länken på egen risk. ;)
[länk]
Det odlas i liten skala i Sverige. Kravet är, såklart, att det skall vara industrihampa och inte jazztobak, och det finns vissa krav på areal.

Såväl rep som snören i hampa fanns ju som du säger, ända in på 60-talet.

Vad som förvånar mig är det aldrig nämns vare sig i klimat- eller miljödebatten.

Snabbväxande, mångsidigt, tåligt och miljövänligt. Hur mycket bättre kan det bli, liksom?
 
Fler nyttor med hampa
- hampafibrer kan idag beredas till samma kvalitet som lin för textil.
- hampans rotsystem är otroligt effektivt stt suga upp tungmetaller och HC ur förorenad jord. Detta stannar i rotsystemet och kan förbrännas kontrollerat.
- hampafibrer är en utmärkt bas för isoleringsmaterial.
 
  • Gilla
Pörtet och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fler nyttor med hampa
- hampafibrer kan idag beredas till samma kvalitet som lin för textil.
- hampans rotsystem är otroligt effektivt stt suga upp tungmetaller och HC ur förorenad jord. Detta stannar i rotsystemet och kan förbrännas kontrollerat.
- hampafibrer är en utmärkt bas för isoleringsmaterial.
Ja, det var väl ungefär det jag skrev.
Frågan är varför det är så tyst om det, varför ingen pratar om det i klimat- och miljöfrågor.
 
Få politiker och debattörer vågar prata om hampa av rädsla att framstå som en pårökt hippie.
Jag tycker jag dock ofta har hört om hampans goda potential som material. Men det är nog för att jag själv umgås med just pårökta hippies. Min bild är att det pratas mer om det i utlandet där det inte är lika stigmatiserat.

Legalize it! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Stefanj50 och 2 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Ja, det var väl ungefär det jag skrev.
Frågan är varför det är så tyst om det, varför ingen pratar om det i klimat- och miljöfrågor.
Stigmatisering.

(Jag ”förfinade” argumenten genom att ta praktiska exempel på senare tids utveckling. Just för textiltillverkning har det gått från ”det går väl” till att kvaliteten på senaste åren är som klassisk linneväv för finare kläder eller inredning.
 
S Staffan-N skrev:
Få politiker och debattörer vågar prata om hampa av rädsla att framstå som en pårökt hippie.
Jag tycker jag dock ofta har hört om hampans goda potential som material. Men det är nog för att jag själv umgås med just pårökta hippies. Min bild är att det pratas mer om det i utlandet där det inte är lika stigmatiserat.

Legalize it! :)
Industrihampa är inte förbjudet, om än reglerat av vissa bestämmelser.

Du menar att anledningen till att hampan aldrig nämns som alternativ i miljö- och klimatdebatten är att de som debatterar inte är tillräckligt pårökta? 😁

Men allvarligt talat så undrar jag verkligen varför industrihampa inte får någon plats alls, eftersom den skulle kunna hjälpa oss med så mycket av det som idag produceras t.ex av olja och långsamt växande träd, samtidigt som den suger massor av CO2, gifter och är naturligt motståndskraftig mot skadeinsekter och annat mög.
 
Unikt namn
Det måste väl nästan finns någon utmaning med hampan förutom stigmatiseringen, annars borde väl bramschen brandat om den med nytt namn.

Är det verkligen så lätt att odla och bearbeta denna växt?
Är det bara pga "oljelobbyn" som plast ersatte hampa på 60talet?
 
G
Knappast mer komplicerat än att det är för dyrt då det idag används i liten skala. Säkerligen 99% av konsumenterna skiter fullständigt i miljönyttan och den återstående procenten kan inte förändra rådande beteendemönster.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det måste väl nästan finns någon utmaning med hampan förutom stigmatiseringen, annars borde väl bramschen brandat om den med nytt namn.
Såvitt jag fått fram är det lite knöligt att skörda. Växten är bl.a ganska högvuxen.
Det finns ett start-up företag som tagit sig an utmaningen.

https://www.svenskhampaindustri.com/
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det verkligen så lätt att odla och bearbeta denna växt?
https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/jordbruksmark/gardsstod/odla-hampa
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det bara pga "oljelobbyn" som plast ersatte hampa på 60talet?
Det är bl.a. det jag undrar
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Industrihampa är inte förbjudet, om än reglerat av vissa bestämmelser.

Du menar att anledningen till att hampan aldrig nämns som alternativ i miljö- och klimatdebatten är att de som debatterar inte är tillräckligt pårökta? 😁

Men allvarligt talat så undrar jag verkligen varför industrihampa inte får någon plats alls, eftersom den skulle kunna hjälpa oss med så mycket av det som idag produceras t.ex av olja och långsamt växande träd, samtidigt som den suger massor av CO2, gifter och är naturligt motståndskraftig mot skadeinsekter och annat mög.
Min poäng var att stigmatiseringen och rädslan kring droger är så stark att den smittar av sig även på industrihampan. Man vill inte prata hampa för då kan man förknippas man med en debatt som är stendöd i Sverige - vad ska vi göra åt narkotikan?
 
G Grannens Häck skrev:
Knappast mer komplicerat än att det är för dyrt då det idag används i liten skala. Säkerligen 99% av konsumenterna skiter fullständigt i miljönyttan och den återstående procenten kan inte förändra rådande beteendemönster.
Argument invalid imho.
Miljö- och klimatkämparna verkar inte sky några kostnader.
 
G
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Argument invalid imho.
Miljö- och klimatkämparna verkar inte sky några kostnader.
Jag justerar mitt uttalande 99,5% skiter i miljön. Det visade den senaste inflationsperioden, de som påstår att de själva tycker miljön är viktig gav totalt upp detsamma för att hålla samma standard på leverne som innan kostnadsökningarna.
 
  • Gilla
Fixar Nisse
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Min poäng var att stigmatiseringen och rädslan kring droger är så stark att den smittar av sig även på industrihampan. Man vill inte prata hampa för då kan man förknippas man med en debatt som är stendöd i Sverige - vad ska vi göra åt narkotikan?
Jo, jag förstod det, och jag tycker det är konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.