Krillemans förslag är ju det enda rätta...men.
Kompis hade hål i ett element, jag blästrade av skadan, slipade med grovt papper, la på Plastic Padding kemisk metall och sprutade på grundfärg, sen målades det som vanligt med element färg.
Det var 25 år sen och det är fortfarande tätt, och notera då att det var hål som lagades.
Nu är det inte ens hål, slipa rent runt om, på med padding runt om, på med färg så ev yttre rost inte kan få tag i kanten av paddlingen, isolera igen.
Kommer hålla länge än röret.
OBS!! Padding ska ligga på ren slipad metall, ingen färg före.
(Vissa påstår motsatsen)
 
Ah, lägenhet - missade detta. Ja, då är det bara att ringa styrelsen för en avbön.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ah, lägenhet - missade detta. Ja, då är det bara att ringa styrelsen för en avbön.
Avbön räcker inte. Möte i disciplinkammaren med styrelsen lär vara nästa steg.....😱
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort inget alls. Läcker det inte nu kommer det inte att läcka senare heller. De rören är väldigt bearbetbara. Går utmärkt att kallbocka. Vilket du nu gjort. Om än lite mer än vanligt.😀
 
I Intet skrev:
Går utmärkt att kallbocka. Vilket du nu gjort.
Är bearbetning att likställa med bockning?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
I Intet skrev:
Går utmärkt att kallbocka. Vilket du nu gjort.
Jag håller inte med.

Kallbocka är kallbocka.
Materialet töjs/krymps beroende på insida/utsida bock.

Nu har man fysiskt kapat material med kapklinga i röret.

Långtifrån samma sak.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
tommib
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror du behöver mothåll så att säga för att eventuella lim eller annan tätning ska hålla

Vad är detta, kan inte det användas?

Tillägg: i rätt dimension såklart
Jag tror inte att TS kan komma åt röret från "andra sidan" för att kunna skruva dit den där, det lät som att den nästan var igenom i alla fall. Det är också sannolikt att det är så då väggen är av någon slags lättbetong, vilket gör att det där värmeröret troligen är inspårat från andra hållet, och då troligen inte så djupt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nu har man fysiskt kapat material med kapklinga i röret
Aha. Det såg jag inte. Jag trodde han gått emot under bilning och tryckt in röret från sidan med en pikmejsel. Men är det en vinkelslip får man bedömma hur mycket gods som försvunnit.
Nu är nog röret vattenfylld och då blir det vanskligt med mitt nya förslag, som skulle varit att gassvetsa igen gropen då det ser ut som brandsäkert material i väggen.
 
Det är i stort sett omöjligt att löda eller gassvetsa i vattenfyllda rör.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Aha. Det såg jag inte. Jag trodde han gått emot under bilning och tryckt in röret från sidan med en pikmejsel. Men är det en vinkelslip får man bedömma hur mycket gods som försvunnit.
Nu är nog röret vattenfylld och då blir det vanskligt med mitt nya förslag, som skulle varit att gassvetsa igen gropen då det ser ut som brandsäkert material i väggen.
Hoppas du inte jobbar på NFC....😎
Närbild på ett ärgat kopparrör med en metallskrapa mitt på, omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Som jg ser det är kontentan: kontakta brf, gör som de säger.
 
tommib tommib skrev:
Jag tror inte att TS kan komma åt röret från "andra sidan" för att kunna skruva dit den där, det lät som att den nästan var igenom i alla fall. Det är också sannolikt att det är så då väggen är av någon slags lättbetong, vilket gör att det där värmeröret troligen är inspårat från andra hållet, och då troligen inte så djupt.
Du har säkert rätt att det är jobbigt att komma åt bakom. Men jag tror att det hade varit en bra lagning... Bättre kanske att kapa röret och skarva, det är nog det allra säkraste.
 
tommib
K Kane skrev:
Hoppas du inte jobbar på NFC....😎
[bild]
Sett till bilden i övrigt så är det nog en dosfräs/hålsåg som gjort det där jacket och inte en vinkelslip.

Oavsett så håller jag med övriga, eftersom det är en lägenhet så måste styrelsen kontaktas då det är deras rör. Det är bara att svälja stoltheten och acceptera att den här renoveringen just blev avsevärt mycket större.
 
tommib
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har säkert rätt att det är jobbigt att komma åt bakom. Men jag tror att det hade varit en bra lagning... Bättre kanske att kapa röret och skarva, det är nog det allra säkraste.
Hade man kommit åt hade det säkert varit bra. Man har ju sådana anborrningsbyglar när man sätter avstick på befintliga trycksatta rör och de är avsedda för permanent installation.

Det är ju någon slags tätning mellan men jag hade ändå varit lite stressad över koppar mot stål men det kanske är något annat material i bygeln?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Det är ju någon slags tätning mellan men jag hade ändå varit lite stressad över koppar mot stål men det kanske är något annat material i bygeln?
Finns annars gott om alternativ i VVS-handeln. T.ex.:
https://www.ahlsell.se/category/va--mark/reparationsmuffar
(De flesta förvisso avsedda för "stora" rör, men ändå)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.