Kanske vi kan släppa diskussionen om att jobba hemma, det har ju verkligen noll och ingenting att göra med TS frågeställning, oavsett om det är TS, Putte eller Fairlane.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis. Problemet här är att offerten är "överspecificerad". Man har angivit både vilka arbetsmoment som skall utföras, hur många arbetstimmar som skall levereras och ett fast pris för detta.

Det man inte uttryckligen har angivit är dock ett definierat slutresultat.

När förutsättningarna sedan förändras uppfattar jag det som att utföraren vill styra tolkningen till att priset avsåg just det levererade slutresultatet. För parterna verkar ju eniga om att vissa arbetsmoment (och material) som ingår i offerten utgick. Likaså menar TS (förvisso omtvistat) att antalet levererade arbetstimmar också är mindre än offererat.

Att det offererade priset avser ett visst slutresultat är ju dock inte en rimlig tolkning, som den är utformad.

Och egentligen spelar det väl ingen roll. Enligt konsumentjänstlagen är det köparen och inte utföraren som har tolkningsföreträde om något är tvetydigt i avtalet.
MIn enda invändning är att anläggaren har frångått ursprungliga avtalet genom att minska mängd grus och tagit bort momentet med markduk. Det borde väl påverka arbetstiden kan jag tycka men det har det inte gjort nämnvärt (avdrag med 30 min för att lägga 50 kvm markduk).

Om han då tar bort moment när han väl har börjat gräva, kan man fortfarande hävda att det är fast pris och att ingånget avtal gäller? Han har ju förändrat avtalets innehåll?

Och ni som bara är ute efter att jag är snål, bespara mig er facebook-mentalitet. Jag betalar alltid för ett jobb, men jag har heller inga problem att ifrågasätta när jag anser att något är lite oklart.
 
  • Gilla
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste man inte det om det är ROT? Eller man måste kanske inte skriva antal timmar men man måste väl skriva arbetskostnaden?
Jag kollade upp ang ROT och det är någon skillnad på "Uppfart" och "tomt". Vi föll iaf inte inom ramen för att få ROT.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det är lätt att av småaktighet förstöra relationen med duktiga hantverkare som gör utmärkta jobb.
Sådana hittar men inte så lätt i dagens profitsamhälle
Det jag har bett om är en enkel förklaring på hur de har räknat timmarna när de tog bort en del av avtalet men timmarna i stort kvarstår.
Den enda förklaring jag fått är "Restid" och sen har han slutat svara.

Om du tycker det är småaktigt av mig så tycker vi bara olika antar jag.
 
  • Gilla
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nja, jobbar du hemma jobbar du inte effektivt
Återigen, döm inte andra efter dig själv. Till att börja med skulle du kunna fråga vad man jobbar med.
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Haha, vilket tomteprat! Du har verkligen ingen aning.

Har hybridjobbat i 15 år och det har alltid varit ett jädra gnäll på kontorsnissarna ända tills de var tvungna att prova själva under pandemin när de inte fick åka till kontoret för att såsa vid kaffeautomaten och stå å skvallra vid skrivborden.

De tyckte undantagslöst att det var så jobbigt att jobba hemifrån eftersom ”man bara jobbade hela tiden” och ”inga pauser blev det heller” osv osv.
Tjena
Tror du får mer gjort på kontoret. Hemma ska du tvätta en maskin, prata med grannen, leka med hunden, pilla navelludd etc. Sedan har halva dagen gått...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad vet du om det?
Du kanske inte gör det, andra kanske gör det.
Givetvis så jobbar jag inte den tid jag pratar med hantverkaren, men i gengäld jobbar jag tiden jag annars skulle rest till arbetsplatsen och det är rätt vanligt att jag sitter sena kvällar, så det kanske kvittar om jag jobbar 8 timmar på kontoret eller 10 timmar hemma? För att vara tydlig då så skriver jag inte 10 timmar i sådana lägen, utan 8.

Sen är det en sak mellan mig och min arbetsgivare, liksom i TS fall mellan TS och hens arbetsgivare.

Du hittade alltså bara på allt om att TS fuskade not sin arbetsgivare
Jag hittade på det för att gnäller man på en faktura och jobbar själv hemifrån så gör man det för att man är snål och då vände jag på steken. Men sedan blev det ju känsligt hos andra som påstås jobba 10 timmar men skriver upp 8
 
G Gsoul skrev:
MIn enda invändning är att anläggaren har frångått ursprungliga avtalet genom att minska mängd grus och tagit bort momentet med markduk. Det borde väl påverka arbetstiden kan jag tycka men det har det inte gjort nämnvärt (avdrag med 30 min för att lägga 50 kvm markduk).

Om han då tar bort moment när han väl har börjat gräva, kan man fortfarande hävda att det är fast pris och att ingånget avtal gäller? Han har ju förändrat avtalets innehåll?

Och ni som bara är ute efter att jag är snål, bespara mig er facebook-mentalitet. Jag betalar alltid för ett jobb, men jag har heller inga problem att ifrågasätta när jag anser att något är lite oklart.
Men varför är det då så intressant och få input från andra?
 
G Gsoul skrev:
Det jag har bett om är en enkel förklaring på hur de har räknat timmarna när de tog bort en del av avtalet men timmarna i stort kvarstår.
Den enda förklaring jag fått är "Restid" och sen har han slutat svara.

Om du tycker det är småaktigt av mig så tycker vi bara olika antar jag.
Du godtog offerten och han gjorde avdrag på 30 min för läggning av markduk. Jag hade lagt den på en kvart så där tycker jag de varit generösa mot dig.
 
G Gsoul skrev:
Återigen, döm inte andra efter dig själv. Till att börja med skulle du kunna fråga vad man jobbar med.
Spelar väll ingen roll vad du jobbar med, troligtvis något där du vänder papper som kontorsnissar gör
 
Ni som säger "fast pris är fast pris", hur ser ni på att totalen i fakturan är högre än totalen i offerten?
 
P Putte 9497 skrev:
Spelar väll ingen roll vad du jobbar med, troligtvis något där du vänder papper som kontorsnissar gör
Du beter dig som en incel nu. Det blir mitt sista svar till dig.
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men varför är det då så intressant och få input från andra?
Det var nog en av de märkligaste frågorna jag läst på Byggahus, eller kanske den märkligaste frågan på något forum, någonsin...
 
  • Gilla
Norrlandet och 5 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Du beter dig som en incel nu. Det blir mitt sista svar till dig.
Bli inte sur nu, ber om ursäkt. Men vad vill du med din tråd?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var nog en av de märkligaste frågorna jag läst på Byggahus, eller kanske den märkligaste frågan på något forum, någonsin...
Varför det?
Han har godkänt offerten och fått det han betalar för så varför inte bara gå vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.