Alfredo Alfredo skrev:
Ja 900 kan betyda mycket. Jag blev nog bara lite stött i mitt saabhjärta när du dissade 900an. 😢

Har för övrigt haft 900OG, 900NG och 9-3SC, men aldrig någon 9000 så jag är naturligtvis inte ett smack objektiv. 😂
Jag har också ett saab-hjärta, men det är ändå lite objektivt. Det var en hel del tveksam kvalitet på saabarna... Haft 99a (som hobbybil) och som bruksbil, några og900, 9000, og-93 och en ng9-3 cab. Men aldrig NG900 eller 9-5. NG900 känner jag ingen dragning till, möjligen cabben. Men hellre då en og9-3 cab. 9-5 skulle jag gärna ha en, men har inget behov av en extra bruksbil till utöver v70... Som huvudbil är den tyvärr för gammal, inte för mig kanske, men för den andra halvan...
 
galento galento skrev:
Här är den nyaste över 20 år 😎 Klarar oss alldeles utmärkt utan all modern teknik 😉
Kollar efter en 940 med aut och ac men priserna är höga på många.
Jag skulle bra klara mig utan den mesta elektroniken. Men just säkerheten är något som blev viktigt för mig när vi började köra runt på barnen. Sen är det ju väldigt skönt med klimatanläggning,regnsensor och lite annan "Lyx".
Men du som tycker om lite äldre jänkare varför inte köpa en trevlig jänkare från början på 90talet? Med en lite mindre V8 lär den inte dra så mycket mer än en gammal Volvo.
 
N Niq skrev:
Jag skulle bra klara mig utan den mesta elektroniken. Men just säkerheten är något som blev viktigt för mig när vi började köra runt på barnen. Sen är det ju väldigt skönt med klimatanläggning,regnsensor och lite annan "Lyx".
Men du som tycker om lite äldre jänkare varför inte köpa en trevlig jänkare från början på 90talet? Med en lite mindre V8 lär den inte dra så mycket mer än en gammal Volvo.
ESP och radarbroms är nog de två saker som flera av bilarna ovan inte har och som gör väldigt mycket för säkerheten.

Den passiva säkerheten och krocksäkerheten är nog drägligt hög i 850-> samt 9000->

En 9-5 eller NG9-3 med ESP samt en V70n med ESP så har man rätt hög säkerhet.
 
9000 var väl ännu medelsäker i svensk trafik, enligt folksam 2021.
 
J JohanLun skrev:
ESP och radarbroms är nog de två saker som flera av bilarna ovan inte har och som gör väldigt mycket för säkerheten.

Den passiva säkerheten och krocksäkerheten är nog drägligt hög i 850-> samt 9000->

En 9-5 eller NG9-3 med ESP samt en V70n med ESP så har man rätt hög säkerhet.
Ja det är nog framförallt dom aktiva säkerhetssystemen som utvecklats.
 
Gul Volvo kombibil parkerad på en väg omgiven av höstfärgade träd, lämpad för användning som hobbybil enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drömmer lite om en sådanhär som hobbybil. Men dels har jag inget garage att ha den i och så orkar jag inte ta hand om en hobbybil.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja det är nog framförallt dom aktiva säkerhetssystemen som utvecklats.
Krocksäkerhet tror jag många andra kommit ifatt och om bilar som 9000 och 850 som var otroligt säkra för sin tid. Men inte med så mycket att det är en avgörande faktor. Betygen i EuroNcap är inte tillförlitliga då de väger in saker som inte har så stor påverkan i verkliga krockar. Folksams studie är nog isf bättre...

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen

Länken ovan. Saab 9000 är tex fortfarande lika bra som en passat från 2015, om man då bortser att den inte har ESP utan när man väl krockar.
 
Funderade en gång på en helt ny Suzuki Baleno, det var 2001.
För ör några år sen såg jag en på Facebook, samma årsmodell, som dom ville ha 5000 för...
Den var ganska så rostig, då kände jag mig nöjd att jag avstod.
Åkte vid tillfället Audi 100 -90 och den var så jäkla mycket skönare i allt att köra...
Till och med säljaren sa att jag kom nog från fel bil när jag påpekade att det lät högt i den och allt kändes billigt... den var iaf 11år nyare
 
galento
N Niq skrev:
Men du som tycker om lite äldre jänkare varför inte köpa en trevlig jänkare från början på 90talet? Med en lite mindre V8 lär den inte dra så mycket mer än en gammal Volvo.
😁 Det är precis det jag tittar efter , Tahoe eller Silverado står på önskelistan. Stora dörrar och lätt att ta sej in , börjar bli ett besvär med låga bilar när man är pensionär tyvärr.
 
galento galento skrev:
😁 Det är precis det jag tittar efter , Tahoe eller Silverado står på önskelistan. Stora dörrar och lätt att ta sej in , börjar bli ett besvär med låga bilar när man är pensionär tyvärr.
Här en trevlig liten Cadillac. https://www.blocket.se/annons/1001292637.
Med äkta hallickklädsel😀.

Fast du kanske söker något som kan lasta lite.
G20 van har jag alltid tyckt om men det lär väl vara svårt att hitta en som inte är halvt bortrostad. Tahoe är ju nog roliga också. Är Silverado en egen modell?
 
N Niq skrev:
Här en trevlig liten Cadillac. [länk].
Med äkta hallickklädsel😀.

Fast du kanske söker något som kan lasta lite.
G20 van har jag alltid tyckt om men det lär väl vara svårt att hitta en som inte är halvt bortrostad. Tahoe är ju nog roliga också. Är Silverado en egen modell?
Silverado är en trimlevel på Cheva-pickuperna...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Silverado är en trimlevel på Cheva-pickuperna...
Men det finns väl Silverado på van också om jag inte kommer helt fel ihåg?
 
N Niq skrev:
Men det finns väl Silverado på van också om jag inte kommer helt fel ihåg?
Rätt säker på att de bara körde silverado på pickuperna, supurban och Blazer...
 
T
Jag hade en silverado -90 med 6,2 dieseln för en 10-15 år sedan, en av dom bästa bilarna jag haft med tanke på både komfort och driftsäkerhet. Komforten går inte att jämföra med några japanska eller europeiska pickups
 
galento
Körde en k2500 HD - 92 som bruks / pendlarbil i 10 år och gillade den skarpt fast 1,9 l/ mil blandad körning. Men sålde den då det var en del rost. Men mkt driftsäker bil.

Den nuvarande squarebodyn har man haft i 12 år nu och använt mycket också 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.