W wug skrev:
Nej, vi är praktiska men samtidigt bor vi ju lantligt. Vi upplevde att terihus var väldigt tillmötesgående med alla ändringar vi gjorde. Billigare än svenska husleverantörer men de levererar endast stomrest och vädersäkrat till Sverige. Valutarisken kan bli en faktor förvisso. Vi byggde -21 så det var lite annars då.
Jobbar med golvvård och min erfarenhet är att folk skurar med alldeles för mycket vatten. Trägolv skall endast torkas av med en platt mopp som är lika torr som en väl urvriden trasa. Absolut inte använda varmt vatten vid skurning. Angående linoleum, som betraktas som ett naturmaterial, enkelt uttryckt gjort av gräs, så är det mycket känsligt för vatten. Själv skulle jag aldrig välja linoleum pga av underhåll och att det är så känsligt. Inte praktiskt med andra ord. Hoppas ni blir nöjda med alla era val och lycka till med bygget!
TAck! Vi har äkta linoleum i kök idag, i form av plattor ljusbeige 10 år gammalt och snyggt. Ej känsligt för vatten alls. Går att moppa och klarar när barn spiller. Se bild.
Om man tappar något och blir hack så självreparerar det.

Det måste vara svensk husleverantör hyfsat nära. Ej typ Norrland -Skåne. Ej olika länder. Vill ha det maximalt smidigt. Vill inte hålla på att krångla med Euro heller. Annars är de säkert bra!
 
  • Ljusbeige linoleumgolv med diskret mönster och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S sjoelund skrev:
Jo, men priserna på de vattentåliga parkettgolven kostar ju som massiv ek ändå. Så då är det mer smaksak om man vill lägga klickgolv för enkelhetens skull. Men bra att du tänkt på det.
Enorm skillnad i pris och tid som det tar om det är stavparkett som du menar.

Har klick ekparkett idag, 10 år gammalt och det är jättefint ännu. Klarar mopp och barn.
Tog en dag att lägga i vardagsrummet.
 
Redigerat:
O O skrev:
Beror nog ganska mycket på hur lerigt det brukar vara. Det kan nog vara väldigt rent även i en groventré.

Fungerar utmärkt alltså. Den kombinationen är väldigt vanlig i lägenheter. Jag ser faktiskt inte att det är något som helst problem. Ganska praktiskt med WC, dusch och tvätt i samma rum. Ren tvätt förvaras varken i tvättstuga eller WC utan i linneskåp...
i äldre lägenheter fanns gemensam tvättstuga, har själv den erfarenheten, jättebra! Har ingen erfarenhet av tvätt på toan, men tycker det verkar omständligt och trångt att sköta en hel familjs tvätt i badrummet. Dessutom om någon "mår dåligt" där så är det väl sådär att att ens skjortor hänger där på tork och strykbord. Får inte ihop hur det tänkt att ha tvätt på toan-badrum? Är det lagligt ens, ur hygienisk aspekt? Hur ser det ut på kemtvättarna, får de lov att ha toan i samma lokal ;) ?

Blir groventrén/tvätt sällan lortig och det är varsin del och rätt stor, så tycker jag det är ok.
 
L L Jan skrev:
Får inte ihop hur det tänkt att ha tvätt på toan-badrum? Är det lagligt ens, ur hygienisk aspekt?
Då finns det många tusentals lägenheter och bostadsrätter som är byggda de senaste decennierna som är "fel ute" om man inte skulle få ha tvättmaskin i toa/badrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Har ingen erfarenhet av tvätt på toan, men tycker det verkar omständligt och trångt att sköta en hel familjs tvätt i badrummet.
Oftast så är det lite större badrum i de fallen så det är inga problem att mata in tvätt i maskinen och flytta till torktumlaren. Det brukar dock inte hängas upp tvätt då det är för lite plats. Rakt ner i tvättkorg efter torktumlaren så är det inga direkta problem med att det delar utrymme med toaletten...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R roli skrev:
Då finns det många tusentals lägenheter och bostadsrätter som är byggda de senaste decennierna som är "fel ute" om man inte skulle få ha tvättmaskin i toa/badrum.
Just, jag vet, de är fel ute. För att spara in på tvättstugan. Sedan att komplettera med tvättm skulle funka tycker jag. Handlar om pengar, man profiterar på folks hygien. Reglerna för kemtvättar är säkert utan toa i samma lokal.
Det finns i Sverige noggrannare regler om hur man skall sköta sina hundar än sköta sina barn.
Man får säkert ha en toa i köket om man vill. Men inte i ett restaurangkök.
Markoolio hade tex en jacuzzi i sovrummet, bredvid sängen. Är tillåtet faktiskt. Var skall det sluta?

En annan person hade en vedeldad trätunna inbyggd i träaltanen. Huset brann upp. Var någonstans utanför Gbg. Det var tillåtet och alla kunder i försäkringsbolaget fick bidra.
 
S sjoelund skrev:
Oftast så är det lite större badrum i de fallen så det är inga problem att mata in tvätt i maskinen och flytta till torktumlaren. Det brukar dock inte hängas upp tvätt då det är för lite plats. Rakt ner i tvättkorg efter torktumlaren så är det inga direkta problem med att det delar utrymme med toaletten...
Ok, förstår. Sålde vår torktumlare för den var för dyr för klädkontot att ha. Slet ut kläder i förtid. Blev för dyrt helt enkelt.
 
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Ts - lägg gärna in planlösningen sen när ni bestämt er. Gillar att kika på planlösningar på hus med funktioner jag värdesätter såsom riktigt grovingång etc.
Skulle gärna vilja visa dem. Men det står på ritningen att den är upphovsrättskyddad och får inte kopieras. Kommunen får så klart kopia, men då måste man veta vilken adress.

Kan kolla vad den kostar om intresse finns.

Vi har hittills betalat 14.000 kr för de justeringarna på ritningen, inkl. byggkonstruktionsritning, vilket kommunen sa är billigt.
 
L L Jan skrev:
Men det står på ritningen att den är upphovsrättskyddad och får inte kopieras.
Visst är det så. Jag frågade arkitekten och han flinade lite och sa att det är en standardfras samtidigt som han erkände att han/arkitekter aldrig skulle ha råd driva detta rättsligt om de kom på något missbruk.

Men jag håller med dig - jag låter inte någon få tillgång till den ritning jag själv betalat för dyra slantar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Jag tycker att ni ändå ska bygga ett hus som passar er.

OM man ändå vill tänka framtida värde så kanske man kan fundera i banorna över att ha ett separat kök men förberett så att det avgränsas av en icke bärande vägg som enkelt kan rivas i framtiden om ni eller en framtida köpare skulle vilja öppna upp
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Just, jag vet, de är fel ute. För att spara in på tvättstugan. Sedan att komplettera med tvättm skulle funka tycker jag. Handlar om pengar, man profiterar på folks hygien. Reglerna för kemtvättar är säkert utan toa i samma lokal.
Det finns i Sverige noggrannare regler om hur man skall sköta sina hundar än sköta sina barn.
Man får säkert ha en toa i köket om man vill. Men inte i ett restaurangkök.
Markoolio hade tex en jacuzzi i sovrummet, bredvid sängen. Är tillåtet faktiskt. Var skall det sluta?

En annan person hade en vedeldad trätunna inbyggd i träaltanen. Huset brann upp. Var någonstans utanför Gbg. Det var tillåtet och alla kunder i försäkringsbolaget fick bidra.
Jag har bott i nybyggda lägenheter där det både fanns tvättstuga I källaren och tvättpelare i badrummen. Så teorin att spara in på tvättstugan håller inte hela vägen. Såg aldrig några hygienproblem med det. Tvättar gör man varken vecka, vinterkräksjukan förhoppningsvis mer sällan...
Det var en gamechanger i livskvalitet att slippa boka tvätttid. Och då hade jag inte ens barn.

En idé hade varit att göra som i Storbritannien. Där står tvättmaskinen ofta i köket...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och skulle aldrig köpa ett hus utan öppen planlösning. Blir en helt annan rymd i en öppen planlösning på 50 kvm jämfört med att dela upp ytan på två rum.

Men det passar säkert inte alla - jag skulle rekommendera att köpa ett hus som enkelt ger möjlighet till båda alternativen. Att ta bort en vägg efter några år kan ju bli lite svårare att få snyggt men att sätta upp en vägg efter några år är betydligt enklare att få snyggt.

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag tycker att ni ändå ska bygga ett hus som passar er.

OM man ändå vill tänka framtida värde så kanske man kan fundera i banorna över att ha ett separat kök men förberett så att det avgränsas av en icke bärande vägg som enkelt kan rivas i framtiden om ni eller en framtida köpare skulle vilja öppna upp
Smart! Skall genast kolla det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Visst är det så. Jag frågade arkitekten och han flinade lite och sa att det är en standardfras samtidigt som han erkände att han/arkitekter aldrig skulle ha råd driva detta rättsligt om de kom på något missbruk.

Men jag håller med dig - jag låter inte någon få tillgång till den ritning jag själv betalat för dyra slantar.
Förr förra huset -första huset alltså byggde vi också. Min pappa byggde det. Men hinner inte nu och han är inte snabbaste hingsten längre.
Han plockade ut ritningar och konstruktionsritningar från kommunen gratis. Vi hade sett ut ett bra nyare hus som vi kopierade. Ingen märkte något, det var inte samma by. Detta sparade oss 50000 kr säkert.
Men det såldes efter några år. Var för litet kom vi på. Vi var unga då och min fru dumsnålade samt ville låna mimimum. Så gjorde hennes far och farfar... Men så levde de som i hundkojor också. Så klart skulle vi lånat vad fick, som vi gör nu. Man förlorar inte ändå i långa loppet.

Dessa personer var också med i byggprocessen (hennes far och farfar) och de styrde en del och hade åsikter. Min farsa hade inga åsikter alls överhuvudtaget. Han frågade hur och gjorde så bara. Han sa bara att borde vara större.

Det har man lärt sig att inte involvera svärmor och andra släktingar och bekanta, arbetskamrater. Deras råd och kommentarar och bestämmanden klarar vi oss utan. Ni borde göra så. .. Det kommer att bli så fint om ni gör så.. Faster X hade ett så fint burspråk med gungstol i... Hej och hå!
Nu vet ingen ens om att vi har köpt tomt. Kommer att berätta först när vi har bygglov. Inte ens barnen vet, för barn kan inte hålla tyst 😉 De kommer bli så glada. Julklapp kanske?

Varför frågar jag här då? För att få en annan bredd på vårt underlag.

Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi har ett mellanting mellan öppen planlösning och separat kök som jag gillar. Köket är ett paralellkök. Mellan vardagsrum och kök går en trappa upp så det är vägg bakom alla skåp. Men till vänster om köksskåpen dör trappen kommer ner är det en stor öppning med limträbalk i taket. Så vid köksbordet sitter man nästan lika mycket i vardagsrummet som i köket men lagar man mat är man i köket. Väggen hindrar effektivt os att gå ut i vardagsrummet men man hör ändå allt som händer där. Är typ som en köksö med vägg upp till tak och trappa😀
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.