Alfredo Alfredo skrev:
För en 65" TV rekommenderar Elgiganten klart under tre meter.

Maximalt rekommenderat avstånd:
[bild]

Minimalt rekommenderat avstånd:
[bild]
Om man sträcker ut armen, blundar med ena ögat och knyter näven så ska den precis täcka skärmen ;)
 
S Staffan-N skrev:
Om man sträcker ut armen, blundar med ena ögat och knyter näven så ska den precis täcka skärmen ;)
Du måste sitta väldigt långt från TV skärmen eller ha en väldigt lite skärm alternativ korta armar med stor näve....
 
  • Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Jag kör 90" på 4m samt 2.5m, det är lite väl nära på 2.5m.
Men då är projektorn placerad i "spelhålan" och inte i vardagsrum eller liknande =)
 
R roli skrev:
Du måste sitta väldigt långt från TV skärmen eller ha en väldigt lite skärm alternativ korta armar med stor näve....
Ja, det var en regel jag lärde mig som liten :) när typ 20-tums tjock-tv i 4:3 var normen. Nuförtiden skulle det knappt gå att läsa undertexterna så....
 
S Staffan-N skrev:
Ja, det var en regel jag lärde mig som liten :) när typ 20-tums tjock-tv i 4:3 var normen. Nuförtiden skulle det knappt gå att läsa undertexterna så....
Ja, den regeln "fungerar" inte hos oss. I TV hörnan sitter jag 2,9 m från en 65" och i sovrummet ca 2,6 m från en 42:a. Kunde varit en större skärm i sovrummet men utrymmet tillåter inte en större. Även TV:n i tv-hörnan kunde varit större med avseende på avståndet. Blir nog en 75:a eller liknande när nuvarande TV gjort sitt.
 
Vi har öppet kök och vardagsrum. Funkar klockrent att laga mat också barnen sitter och tistlar på tv eller så. Sen har vi en vinterträdgård med en ganska stor öppning där vi har matbordet.

Sen mot andra hållet är det hall med med 3 sovrum och enter. Vidare i det kommer grovkök och gästrum.

Man skulle kunna kalla det semihalvöppet och fantastiskt trevligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns nog inget rätt svar bara åsikter om vad som passar en själv så här kommer min.

Vi har 3 barn, älskar att laga mat och har i övrigt ett rätt stort hus med ett lekrum och en gillestuga i källaren som "avlastar" vardagsrummet.

Vi valde stort kök med öppen planlösning mot matbord. Som i sin tur är öppet mot resten av vardagsrummet. Däremot ser man inte in i köket från soffan.

För oss passar det riktigt bra. Hänger man med vänner lagas det ofta mat och då kan man fortfarande sitta vid matbordet samtidigt som någon stökar i köket. Det känns större och man rör sig enklare. Vid matlagning/bjudning/etc. kör man ner barnen i gillestuga/lekrum. Har man inte den möjligheten kanske separat vinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är olika hos alla. Barnen har sina mobiler och skärm på jobbet. Nog med skärmar. Så 110% klart att ingen TV i vardagsrummet får finnas. Där pratar man, umgås eller läser.

Det blir nog traditionell lösning. Ovan meddelanden har nog övertygat mig. TV:n var droppen 😉
Ser få fördelar med öppen
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Detta är ju en helt personlig fråga. Vi har öppen planlösning och jag gillar det verkligen. Vi gillar att ha gäster - då är det perfekt att jag kan stå och laga mat och fortfarande vara en del av gruppen. Vi har även valt att inte ha ett vardagsrum (i den traditionella bemärkelsen) vid köket utan har ett stort matsalsbord där det får plats många människor och loungehörna (eller vad man vill kalla det) med fåtöljer, soffa osv. men ingen tv. TV-tittande och fredagsmys med barnen gör vi tv-rummet en våning upp.
Jag bygger likadant nu när jag bygger om. Öppnar upp planlösning mellan kök och vardagsrum och får då ett rum för umgänge (kök, matplats och soffhörna med kamin). I andra delen av huset finns 3 sovrum och ett tv-rum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har numer öppen planlösning men vi planerade för halv öppen planlösning från början. Vi planerade ytan så att det lätt skulle gå att ta bort och att addera väggar (och därmed rum) framåt om vi vill.
Tog några vändor innan vi fick till det men vi gjorde två planlösningar och såg till att avbalkningarna för öppen planlösning fanns på plats. Betydligt enklare och billigare att ändra senare då. Vatten och avlopp är jobbigare att ändra så viktigt att den delen blir rätt från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Skall bygga ett hus strax. Vi ville helst ha ett huspaket för det är smidigare. Men det blir av lösvirke istället eftersom vi inte hittat någon modell som passar. Vi bor på landet och behöver grovingång, grovkök, stor entré osv. och sådant finns knappt längre. Kostnaden för lösvirkeshus är ungefär densamma.

Vi har nu hittar en modell som redan finns färdigritad för andra tidigare som är bra. Det går att göra inuti på två sätt. Antingen öppen planlösning med kök i änden av vardagsrummet och annat öppet eller mer traditionell planlösning med väggar.
Vi är inne på traditionell planlösning, tex att det blir separat kök utan att matos sprider sig i huset och att man kan stänga till. Det blir fler rum också och mindre lyhört och tystare.

Men alla som vi pratat med säger öppen planlösning. Även byggföretaget. Luftigare, härligare, efterfrågan, osv.

Finns andra synpunkter som vi inte tänkt på?

Vi har själva ingen erfarehet av öppen planlösning. Vi har knappt varit i ett sådant hus, mer än enstaka gång och kort
Kolla på terihus, en finsk hustillverkare. Vi byggde ett sådant. Vi bor lantligt och tycker det känns mer hemtrevligt med rum. Så frågan är om man vill bygga ett hus eller ett hem.
 
L L Jan skrev:
Skall bygga ett hus strax. Vi ville helst ha ett huspaket för det är smidigare. Men det blir av lösvirke istället eftersom vi inte hittat någon modell som passar. Vi bor på landet och behöver grovingång, grovkök, stor entré osv. och sådant finns knappt längre. Kostnaden för lösvirkeshus är ungefär densamma.

Vi har nu hittar en modell som redan finns färdigritad för andra tidigare som är bra. Det går att göra inuti på två sätt. Antingen öppen planlösning med kök i änden av vardagsrummet och annat öppet eller mer traditionell planlösning med väggar.
Vi är inne på traditionell planlösning, tex att det blir separat kök utan att matos sprider sig i huset och att man kan stänga till. Det blir fler rum också och mindre lyhört och tystare.

Men alla som vi pratat med säger öppen planlösning. Även byggföretaget. Luftigare, härligare, efterfrågan, osv.

Finns andra synpunkter som vi inte tänkt på?

Vi har själva ingen erfarehet av öppen planlösning. Vi har knappt varit i ett sådant hus, mer än enstaka gång och kort
Några synpunkter som kanske inte är så självklara:
  • Öppen planlösning ger mindre mängd innerväggar. Om man tycker om konst och vill ha mycket tavlor på väggarna, eller om man gillar böcker och vill ha stora bokhyllor, så är inte öppen planlösning så bra. Det blir helt enkelt för lite plats att hänga konst/ställa bokhyllor på.
  • Med öppen planlösning blir det svårare att välja olika golvmaterial till olika delar av bostaden. Jag anser t.ex. att det är vansinnigt med trägolv i köket, medan det är det naturliga i vardagsrummet. Visst, man kan även i en öppen planlösning ha olika golvmaterial i olika delar av ett rum, men det kan se lite knasigt ut och kräva någon form av övergång (list) där materialen möts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt.
Om man bygger/renoverar för att sälja är högt värde bra. Om man vill betala högre fastighetsskatt (avgift) är högt värde oxo bra.

Men om man bygger/renoverar för att bo har det ekonomiska värdet ingen som helst betydelse.
L L Jan skrev:
Man bor inte där för evigt. Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Nej. Det är rent struntprat. Värdet vid försäljning beror på vad spekulanterna och speciellt då köparen vill betala. Det är helt enkelt omöjligt att veta vilken planlösning som köparen föredrar. De 3 viktigaste sakerna för värdet är laget, läget och läget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ja, groventré är som bortglömt idag, alla husfabrikanter. Några har det, fast då är det tvättstugan. Kombinationen groventré/tvättstuga funkar inte, rent och lerigt i samma rum.
Beror nog ganska mycket på hur lerigt det brukar vara. Det kan nog vara väldigt rent även i en groventré.
L L Jan skrev:
Så som tvättstuga/toa i samma rum.
Fungerar utmärkt alltså. Den kombinationen är väldigt vanlig i lägenheter. Jag ser faktiskt inte att det är något som helst problem. Ganska praktiskt med WC, dusch och tvätt i samma rum. Ren tvätt förvaras varken i tvättstuga eller WC utan i linneskåp...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Matdoft behöver inte vara ett problem med dagens köksfläkt.
Med öppen planlösning är matos ett problem. Alltid. Det finns väl ingen som har öppen planlösning med ljusinsläpp till gäst WC?

Grejen med matos och fläkt är att det mesta av oset försvinner från köket. Tyvärr dock inte allt ut genom fläkten. Det krävs att luften som sugs ut fylls på någonstans ifrån. Skall det funka med fläkt måste tilluften komma in nära oset, dvs spisen. Har man en köksö blir det svårt. I den öppna planlösningen cirkulerar/rör sig luften i hela det öppna utrymmet. Den som står vid fläkten vänjer sig vid oset och känner inte att det luktar i sovrummet. Men de som inte är i köket vet var det är till middag utan att fråga. Om man säger så...

Det fungerar i och för sig med öppet om man inte lagar mat. T.ex äter flingor/musli eller gröt till frukost, Lunch på jobbet. Middag ute. Och om man tycker det är mysigt att sitta i vardagsrumssoffan med en ör eller kaffe och kolla på det ostädade köket med diverse odiskade saker framme.

För handen på hjärtat, är köket alltid välstädat? Om inte är öppen planlösning inget bra.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.