Claes Sörmland
Den som borde ha skakat om köparen i denna process är ju besiktningsmannen. Ett gammal hus från förra sekelskiftet ska inte lukta kreosot, det var ingen byggteknik som var standard då. Annat med impregnerade reglar mot betong på 60-70-talen.

Besiktningsmannen borde ha sagt typ:

"Det här är mycket märkligt, det ska inte lukta kreosot i ett hus från denna tid. Detta hus är en stor risk att köpa, du måste ta detta på största allvar och undersöka och fastställa källan för lukten före du tar ställning till om du köper huset."

Men kan man ställa detta krav på besiktningsmannen? Knappast. Det finns inga krav på dramatik och pedagogik i besiktningsmannens kommunikation med kunden. Ett inte lika engagerande konstaterande i ett protokoll är tillräckligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
B
TRJBerg TRJBerg skrev:
Enligt videon i reportaget är det endast mindre delar som har kreosot (om vi antar att kreosoten endast är där det är svart och ingen kreosot där det ser ut som rent trä).

Eftersom det skulle vara märkligt att bara måla med kreosot på mindre delar (eller överhuvud att måla med kreosot inomhus) så misstänker jag att man byggt med timmer där en mindre del varit impregnerade/målade med kreosot. I så fall borde der kunna lösas genom att byta ut bara just de timmerdelarna.
Mindre delar... tycker hela rummet ser svart ut

En person står i ett rum med ljus träpanel i taket och mörka träväggar, medan text från ett tv-program visas över bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den som borde ha skakat om köparen i denna process är ju besiktningsmannen.
Det verkar ju vara det huvudspåret som köparen är inne på. Att besiktningsmannen borde gått så långt som att avråda från köp.

Fast håller med, som du säger vi vet ju alla att besiktningsmän sällan är så "raka", åtminstone i protokollet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vem skall ta ansvar för det här?

[länk]
Köparen & säljaren
 
P Putte 9497 skrev:
Köparen & säljaren
Säljaren, som kanske inte visste vad han sålde? Köparen som definitivt inte visste vad han köpte?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Säljaren, som kanske inte visste vad han sålde? Köparen som definitivt inte visste vad han köpte?
Köparen har upplysningsskyldighet och köparen borde kunna se om det är målat med kreosot eller känna det på lukten. Om köparen anlitat en besiktningstekniker hade det blivit upptäckt från början.
 
P Putte 9497 skrev:
Om köparen anlitat en besiktningstekniker hade det blivit upptäckt från början.
Jasså det säger du…

Text från ett inlägg om husbesiktning där besiktningsmannen endast noterade en svag doft av kreosot i ett av rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja kreosotlukten blev upptäckt av besiktningsmannen som också tydligt redogjorde för den. Men köparen tycks ändå inte ha förstått allvaret i situationen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kreosotlukten blev upptäckt av besiktningsmannen som också tydligt redogjorde för den. Men köparen tycks ändå inte ha förstått allvaret i situationen.
Fast då får man nog väga in detta med att säljaren sedan tydligen förklarat kreosotlukten med att det eldats impregnerat virke... Huruvida det var ren spekulation i stunden eller en utfästelse kan man ju fundera på, men köparen har ju troligen accepterat det som en rimlig förklaring.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Fast då får man nog väga in detta med att säljaren sedan tydligen förklarat kreosotlukten med att det eldats impregnerat virke... Huruvida det var ren spekulation i stunden eller en utfästelse kan man ju fundera på, men köparen har ju troligen accepterat det som en rimlig förklaring.
I och med att det tydligen inte var säljaren själv som eldat något kreosotvirke så får ju detta tas för den hörsägen som det är. Och det förklarar ju inte lukten, lukten kommer att det finns kreosot i huset idag - inte att en tidigare ägare har eldat kreosotvirke någon gång i historien.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att det tydligen inte var säljaren själv som eldat något kreosotvirke så får ju detta tas för den hörsägen som det är.
Så här i efterhand är det naturligtvis uppenbart att det var spekulation, men som köparen uttrycker det:
Text i inlägg: "Jo, det kan man ju tycka i dag men vi litade på säljarens förklaring.

Vi vet inte hur övertygande säljarens förklaring var. Det får väl förmodas att det ändå var farsgubben hans som stod för eldandet och att det därmed åtminstone inte var uteslutet att han hade god insikt i detta.

Nä, var ansvaret hamnar rent juridiskt står och faller på detaljerna här, enligt min mening.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Så här i efterhand är det naturligtvis uppenbart att det var spekulation, men som köparen uttrycker det:
[bild]

Vi vet inte hur övertygande säljarens förklaring var. Det får väl förmodas att det ändå var farsgubben hans som stod för eldandet och att det därmed åtminstone inte var uteslutet att han hade god insikt i detta.

Nä, var ansvaret hamnar rent juridiskt står och faller på detaljerna här, enligt min mening.
Återigen så kan att kreosothaltigt virke i historien har hanterats i huset inte förklara förekomsten av kreosotlukt i dag. Om man känner lukten i dag så finns kreosoten i huset också i dag någonstans. Historisk hantering av kreosot i huset där ingen kreosot finns kvar kan helt enkelt inte förklara lukten.

(Förlåt, jag är en enkel naturvetare så jag förstår inte hur detta ens kan vara föremål för andra tolkningar.)
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
B breakman skrev:
Mindre delar... tycker hela rummet ser svart ut

[bild]
Ok, den delen missade jag.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(Förlåt, jag är en enkel naturvetare så jag förstår inte hur detta ens kan vara föremål för andra tolkningar.)
Nä, jag håller med helt och hållet. Men nu är knappast varken köparen eller säljaren någon kreosotprofessor.

Ur ett juridiskt perspektiv menar jag att det inte kan förväntas att en lekman som köparen har sådan kunskap i ämnet att han borde insett att säljarens påstående var felaktigt.
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återigen så kan att kreosothaltigt virke i historien har hanterats i huset inte förklara förekomsten av kreosotlukt i dag. Om man känner lukten i dag så finns kreosoten i huset också i dag någonstans. Historisk hantering av kreosot i huset där ingen kreosot finns kvar kan helt enkelt inte förklara lukten.

(Förlåt, jag är en enkel naturvetare så jag förstår inte hur detta ens kan vara föremål för andra tolkningar.)
Som icke naturvetare låter det inte jättekonstigt att lukt från något som eldats tidigare hänger kvar. Likt en inrökt lägenheten luktar fimp typ för alltid om ingen åtgärdar det tänker nog de flesta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.