S swirve skrev:
Får hålla med! Har en 06:a som precis börjat rosta i skärmkanterna, annars ser den bra ut! 1500€ för en med känt fel på automatlådan känns dyrt... Har själv tänkt sälja min, med "enda" felet att styrväxeln läcker lite o om den går smärtfritt genom besiktningen borde 10-12kkr vara lagom. Men det kanske är för billigt?!
justja, styrväxel har jag läst är nästintill omöjlig att byta och en orsak att skrota. Ett typfel till. Svåra att hitta rätt modell begagnat, vissa hade mer fel än andra. Hoppas den håller tillräckligt tätt ett tag till! :)
 
J JohanLun skrev:
justja, styrväxel har jag läst är nästintill omöjlig att byta och en orsak att skrota. Ett typfel till. Svåra att hitta rätt modell begagnat, vissa hade mer fel än andra. Hoppas den håller tillräckligt tätt ett tag till! :)
Exakt! Och räknade med skroten för två år sen, men lite avfettning före besiktning och en skvätt olja då och då så har jag fått 4k mil till!
 
galento galento skrev:
Har kört min aut på 0,7 milen en långkörning. Ett annat fel som kan komma är
väl att hela instrumentet slocknar , så även här och det blev 2500kr att fixa.
Att inte helljuslampan funkar är det också flera som råkar ut för , gjorde det
på denna också och hållaren till belysningen på 140 seriens värmereglage
passar perfekt i kortets hål och även en jordpunkt på baksidan + en kabel
från helljus.
Jo på långkörning kan man komma ner i bra siffror. Körde vår 97a R med automat på 8l/100 på långkörning. Men vid vanlig körning hemma steg förbrukningen snabbt.

Bytte ni hela instrumentet? Har läst att det är dåliga lödningar i en del av dom. Det lär finnas företag som kan löda om dom men vet inte vad det kostar.
 
J JohanLun skrev:
justja, styrväxel har jag läst är nästintill omöjlig att byta och en orsak att skrota. Ett typfel till. Svåra att hitta rätt modell begagnat, vissa hade mer fel än andra. Hoppas den håller tillräckligt tätt ett tag till! :)
Ni dödar ju lite entusiasmen för V70 modellen när man får höra det finns saker som är nästan omöjliga att byta på den. Jämfört med 900an är väl det enda som kan ta död på den rosten och om man inte kan hitta delarna, men allt går att byta. Jag antar äldre volvos som 850 eller 940 är mera reparerbara.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Antar påstående gäller manuella bilar också. Egentligen då det gäller volvo skulle jag vilja söka mig längre bakåt. Typ 940 t.om. känns ännu mera skottsäkra och bakhjulsdrift vore trevligt. Men knappast lägre bränsleförbrukning.
Jo manuella bilar också fast manuella växellådor verkar hålla längre. Dock så tar ju konan slut vid något tillfälle och det är inte direkt billigt att byta eftersom det är dubbelmassa svänghjul så ska det bytas också. Om det inte tidigare är ombyggt till enkelmassa men då brukar man få lite mera ljud från växellådan.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ni dödar ju lite entusiasmen för V70 modellen när man får höra det finns saker som är nästan omöjliga att byta på den. Jämfört med 900an är väl det enda som kan ta död på den rosten och om man inte kan hitta delarna, men allt går att byta. Jag antar äldre volvos som 850 eller 940 är mera reparerbara.
850 är också bra. Samma med saab 9000. Volvon är lite tristare men troligen lite "bättre".

V70n har ett modernt elsystem, liksom saab 9-5 och senare. I stort tror jag dock att de håller ihop bra nog, det är andra mekaniska saker och rost som tar bilarna tillslut i de flesta fall...

En 940 känns ju antik, men är väl som den 900 du har, att man kan laga den med en skiftnyckel, slägga och en hink med blandade skruvar. Jag skulle nog inte vilja vardagsåka i en 900 eller 940.

En 850, 9-5, 9000, V70 går utmärkt att köra med samma bekvämlighet som en helt ny bil (minus navigation, radar osv). Inga problem att tex köra en 50-mila resa med nästintill samma komfort som en ny bil.
 
Jag kör 900 som bruksbil mellan maj-oktober ungefär och tycker det är helt trevligt, jag körde mazda i morse istället och tyckte det var steg nedåt i bekvämlighet på allt utom ljudet, saaben har mera vägljud.

Men den stora fina rutan på saaben som gör man ser så bra är oslagbar.
 
J JohanLun skrev:
justja, styrväxel har jag läst är nästintill omöjlig att byta och en orsak att skrota. Ett typfel till. Svåra att hitta rätt modell begagnat, vissa hade mer fel än andra. Hoppas den håller tillräckligt tätt ett tag till! :)
Det var väl ett standardfel på dom tidiga årsmodellerna? Osäker på om Volvo bytte på garanti. Varför skulle den vara så omöjlig att byta? Det är ju bara mekaniska delar som inte behöver någon dator. Kan ju hända att dom kostar så mycket att det inte är värt att byta dom.
 
RoTe
N Niq skrev:
Det var väl ett standardfel på dom tidiga årsmodellerna? Osäker på om Volvo bytte på garanti. Varför skulle den vara så omöjlig att byta? Det är ju bara mekaniska delar som inte behöver någon dator. Kan ju hända att dom kostar så mycket att det inte är värt att byta dom.
Subframen måste i princip ner.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ni dödar ju lite entusiasmen för V70 modellen när man får höra det finns saker som är nästan omöjliga att byta på den. Jämfört med 900an är väl det enda som kan ta död på den rosten och om man inte kan hitta delarna, men allt går att byta. Jag antar äldre volvos som 850 eller 940 är mera reparerbara.
Nästan allt går ju att byta på dom och för det mesta är det inte så svårt. Däremot är vissa delar dyra och svåra att hitta begagnat. En del elektroniska delar kräver att man kan läsa felkoder och nolla dom. Finns en del saker som måste programmeras om man byter dom. Tror att tex gasspjället är en sådan del. Så kostnaderna kan lätt dra iväg om man inte har dator. En del saker tror jag man bara kan koda in his Volvo. Kan hända det finns tredjepartsprogram som det går att göra med också.
 
RoTe RoTe skrev:
Subframen måste i princip ner.
Ok det är ju inte så svårt.
 
RoTe
N Niq skrev:
Ok det är ju inte så svårt.
Svårt för hemmamekaren och att lämna in på verkstad blir garanterat femsiffrigt vilket är typ vad bilen är värd.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
För en bil för 10.000 och svårt få tag på tex en ny styrväxel av rätt modell och jobb som nästan kräver lyft så är det som RoTe skriver oftast inte värt att lämna bort då det kostar 3ggr bilens värde och övermäktigt att göra själv. Men jag håller med, omöjligt är det inte. Bara inte värt det. En i övrigt superfin bil så kan det absolut vara värt det.

Tror att XC70s fyrhjulsdrift är en annan svag punkt.

På ebay finns "DICE" verkyget som behövs för att koda in diverse saker för under en tusenlapp. Jag tror man kan betala för access till volvos mjukvara för att koda in, men det har även cirkulerat kopior av en äldre mjukvara som funkar nånstans till 2012, vilket bör täcka alla V70n och några av modellen efter.

Men, skräms inte bort. Många andra bilar har mycket värre antal fel som kan vara ännu dyrare. Eller är redan kaffepulver pga dåligt rostskydd.

Sen kan nog tex en äldre GolfIV eller Passat B6 vara ett bra val iom det finns enormt mycket mer piratdelar, men vissa rostade enormt och några av motorerna hade fel som man inte vill ha. Men en manuell 8v1.6a bensin eller 2.0d tror jag kan vara rätt ok. Jag har själv svårt för designen på äldre passat eller golf. Men B6 och Golf 5 tycker jag är riktigt lyckade.

Jag vattnas själv ur, en 20 år gammal toyota vet jag inte om det ens finns, men en beige 2 år gammal Toyota med plåtfälgar och grå tygklädsel tror jag att jag kan tänka mig när jag börjar närma mig pension, av ren snålhet och pga jag inte orkar meka nåt själv. Och passar perfekt in med rutig keps, dramaten och banlonbyxor med pressveck, som man verkar börja klä sig i därnånstans.
 
Jag är nog inriktad på Volvo eller Saab. Jag hyser ingen fascination eller intresse för de flesta andra märken, kanske citroen men inte på ett vis som gör jag vill ha en själv. Jag behöver det där intresset eller motivationen för att ta hand om bilen och vilja jobba på den. En stor sak är ju communityn som finns runt både Saab och Volvo också

Men jag behöver inte stressa fram en bil heller, har tre fungerande bilar i dagsläget. Nå Saaben är lite out of commission just nu för den behöver hjulinställning. Både camber på vänster däck och toe-in ser visuellt fel ut.
 
RoTe RoTe skrev:
Svårt för hemmamekaren och att lämna in på verkstad blir garanterat femsiffrigt vilket är typ vad bilen är värd.
Nej det är inte speciellt svårt att ta ner subframen på en v70 hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.