N Niq skrev:
Besiktnigsarbetare är olika.
Och en del är supersociala och ger en massa bra råd. Andra borde nog alls inte träffa kunder... Och alla varianter däremellan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Electrical Machine Electronics betyder EME i en i3. Där sköter EME dubbelriktad omvandling mellan AC och DC (mellan laddboxen, batteriet och elmotorn) samt skapar 12V från högspänningsbatteriet. Det går ju inte att vara säker på att EME betyder samma i en 2-serie hybrid som i en i3 men troligen så är det ganska lika.

EME är således en kraftomvandlare mellan AC och DC som BMW enligt vad som skrivs på nätet har haft en del problem med. Kraftomvandlare hanterar höga strömmar, spänningar och effekter med hjälp av halvledare, transformatorer, styrelektronik och diverse sensorer. All sån utrustning har en ej försumbar felintensitet och många potentiella felfall som en inte helt lyckad konstruktion kan lida av.

Jag sökte bara runt ca 15-20 minuter så jag har förmodligen missat något. Någon här kanske har djupare kunskaper om BMWs kraftelektronik.
Jag har bara hunnit söka lite på nätet men det verkar inte vara helt ovanligt fel på Bmw. Nu sökte jag iofs bara om Bmw så vet inget om andra märken. Tydligen är dom iaf på Bmw låsta till en specifik bil så det går inte att ta en begagnad.

Det som tyder på att det inte är ett ovanligt fel på andra bilar heller är att jag hittade ett företag i Polen som jobbade med att reparera EMEs och tydligen också kunde programmera begagnade att fungera i andra bilar.

Mycket möjligt det finns företag som gör det I Sverige o Finland också. Men jag hittade bara det här i Polen när jag sökte snabbt.
 
N Niq skrev:
Spegelglas brukar finnas att köpa hos reservdelsbutiker för 20-50€. Annars så kan man gå till glasmästaren.
Ja visst, minns inte om just denna modell hade blinkers i glaset, värme och autoavbländande

Bilens sidospegel med fem prickar i glaset, okopplad och avsedd för installation på fordon
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
N Niq skrev:
Spegelglas brukar finnas att köpa hos reservdelsbutiker för 20-50€. Annars så kan man gå till glasmästaren.
Eller så köper man från internet för lite och ingenting.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja visst, minns inte om just denna modell hade blinkers i glaset, värme och autoavbländande

[bild]
Glasen man köper från reservdelsföretagen brukar ha alla funktioner.
 
RoTe RoTe skrev:
Eller så köper man från internet för lite och ingenting.
Det är också ett bra alternativ
 
Missljud från ena framhjulet. Skrapande och gnisslande ljud när jag kör.
Bort med hjulet och en halvcirkelformad plåt ramlade loss som hade skrapmärken. Tydligen ska plåten hindra att skräp kommer in, men den är relativt öppen så den gör ingen större nytta. Det får gå bra utan och den andra åker nog bort vid byte till vinterhjulen.
Det verkar vara vanligt med detta på BMW.
 
Tycker jag läser om många problem med tyska bilar i överlag
 
P Pin skrev:
Missljud från ena framhjulet. Skrapande och gnisslande ljud när jag kör.
Bort med hjulet och en halvcirkelformad plåt ramlade loss som hade skrapmärken. Tydligen ska plåten hindra att skräp kommer in, men den är relativt öppen så den gör ingen större nytta. Det får gå bra utan och den andra åker nog bort vid byte till vinterhjulen.
Det verkar vara vanligt med detta på BMW.
Bromssköldar kallas de på Saab. De gör nog en viss nytta men den är begränsad. Biltillverkarna vet hur man konstruerar och bygger för bra motstånd mot korrosion men det vill dom inte göra.

Jag tjatar ständigt om Volvo S70/V70 år 1997-2000 som var en av de bäst rostskyddade bilarna som har funnits med rostbetyg 5 i ViBilägare. Så kan man ju inte ha det så det åtgärdades i nästa generation S70/V70 år 2000-2007 som först fick rostbetyg 4 men det sänktes senare till 3. Idag har Volvo rostbetyg 3 på alla nya modeller. Det är så tråkigt när utvecklingen går bakåt.

Detta är ofta orsakat av att man har för många ekonomer på ledande befattningar. Tillsammans med något olämpligt utformat bonussystem så är katastrofen garanterad. Man tjänar mer pengar på kort sikt men sänker varumärket och lönsamheten på lång sikt. Beteendet kan sänka företag helt så att inga pengar alls tjänas. Då har ekonomerna bytt jobb flera gånger och är i full färd med att förstöra andra företag. Oops, nu kom jag osökt att tänka på Electrolux, listan är tyvärr lång. 😢
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Råkade över en billig 2000 V70 Röd metallic, 2.3l T5 automat med 246hk. Man blir ju intresserad, men automatlådan har uppenbarligen problem (växlar konstigt då den blir varm, säljarens ord) så det gör ju man drar sig.

Det säger ju sig självt att om jag kan köpa en snart 25 år gammal bil som ser rostfri ut för litet pengar annars, det är inte bra för Volvos inkomster.
 
Volvo hade ingen rekommendation om bytesintervall för oljan i automatväxellådor för bilar som såldes till privatpersoner. För bilar som såldes till det offentliga och till taxi så skulle oljan i automatväxellådor bytas regelbundet. I det senare fallet var Volvo tvingade att lämna långtgående garantier. Jag gissar att ekonomerna hade gjort sitt igen. Någon som känner till hela historien?

Ibland kan det räcka med att skölja automatlådan 2-3 gånger med ny olja när oljan byts.

En billig och rostfri S70/V70 2000 skulle jag vara beredd att lägga lite jobb på. Jag har aldrig haft någon själv men flera i bekantskapskretsen som inte sköttes väl men vägrade att rosta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Bilen har 36,900 mil på mätarn, säljaren sade oljan byttes vid 30,000 mil så det verkar inte ha hjälpt.

Känns lite som en risk att köpa men kanske för rätt pris är det värt risken att få göra växellåddsbyte.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Bilen har 36,900 mil på mätarn, säljaren sade oljan byttes vid 30,000 mil så det verkar inte ha hjälpt.

Känns lite som en risk att köpa men kanske för rätt pris är det värt risken att få göra växellåddsbyte.
Växellådsbyte är inte så svårt på dom. Mycket jobb men inte svårt. Volvos automatlådor verkar inte hålla mycket längre än ca 400000km.

Är det första eller andra karossen?
 
Det är årsmodell 2000, vet inte vilken kaross det är, andra kanske.
 
T TommyC skrev:
Bromssköldar kallas de på Saab. De gör nog en viss nytta men den är begränsad. Biltillverkarna vet hur man konstruerar och bygger för bra motstånd mot korrosion men det vill dom inte göra.

Jag tjatar ständigt om Volvo S70/V70 år 1997-2000 som var en av de bäst rostskyddade bilarna som har funnits med rostbetyg 5 i ViBilägare. Så kan man ju inte ha det så det åtgärdades i nästa generation S70/V70 år 2000-2007 som först fick rostbetyg 4 men det sänktes senare till 3. Idag har Volvo rostbetyg 3 på alla nya modeller. Det är så tråkigt när utvecklingen går bakåt.

Detta är ofta orsakat av att man har för många ekonomer på ledande befattningar. Tillsammans med något olämpligt utformat bonussystem så är katastrofen garanterad. Man tjänar mer pengar på kort sikt men sänker varumärket och lönsamheten på lång sikt. Beteendet kan sänka företag helt så att inga pengar alls tjänas. Då har ekonomerna bytt jobb flera gånger och är i full färd med att förstöra andra företag. Oops, nu kom jag osökt att tänka på Electrolux, listan är tyvärr lång. 😢
Måste nog säga att V70 00-07 är bra rosttålig också. Framförallt bakluckan som är i plast rostar betydligt mindre än första karossens baklucka som var i plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.