blackarrow blackarrow skrev:
Typisk polisrapport:
Man med hund iakttogs med typiska arbetsbyxor och hörselkåpor på huvudet.
Polisen lyckades gripa den misstänkte mannen då han slängde en hundbajspåse i en soptunna.
Vid kroppsvisitering hittades en äkta morakniv gömd i kläderna.


Då är mitt förslag att man stiftar en ny lag om knivlicens för blåklädrespersonal så elektriker, snickare, mattläggare osv så de inte riskerar onödiga straff. Naturligt vis måste drogtester utföras och lämplighet för knivinnehav utredas.
Är det en riktig rapport?

Alternativ rapport: Känd kriminell missbrukare, dömd för flertalet vålds- och narkotikabrott, gick runt i köpcentrumet med arbetskläder och en stor kniv väl synlig.

Gissar att få vill ha ett samhälle där snickare döms för att han råkat ta med sig arbetskniven på ICA efter jobbet. Samtidigt tror jag också att få vill att arbetskläder per automatik ska ge rätt att bära kniv var som helst.

/Krille
 
I Ironside skrev:
et finns säkert några rötägg, precis som på många andra arbetsplatser.
Problemet är att polisorganisationen & facket försvarar, i de allra flesta fall, dessa rötägg in absurdum istället för att se till att få bort dem & höja kårens respekt & rykte.
 
K Krille4 skrev:
Gissar att få vill ha ett samhälle där snickare döms för att han råkat ta med sig arbetskniven på ICA efter jobbet
Nej att dömas enbart för att bära en arbetskniv i bältet på ICA är rent ut sagt störtlöjligt med tanke på att ICA ofta har en mindre avdelning full med läskiga knivar där envar omedelbart kan beväpna sig till tänderna om akut behov uppstår...
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vanligt folk i blåkläder blir inte stoppade.
blackarrow blackarrow skrev:
Typisk polisrapport:
Man med hund iakttogs med typiska arbetsbyxor och hörselkåpor på huvudet.
Polisen lyckades gripa den misstänkte mannen då han slängde en hundbajspåse i en soptunna.
Vid kroppsvisitering hittades en äkta morakniv gömd i kläderna.


Då är mitt förslag att man stiftar en ny lag om knivlicens för blåklädrespersonal så elektriker, snickare, mattläggare osv så de inte riskerar onödiga straff. Naturligt vis måste drogtester utföras och lämplighet för knivinnehav utredas.
Transkribering av en av händelserna i trådstarten.

Kännd missbrukare körde vårdslöst i hög hastighet och hög musik. Stannades av patrull som efter livlig diskussion beslutar att genomsöka bilen. En stor jaktkniv hittas i sidofacket på förardörren. Föraren hävdar att att han glömt kniven där. Togs in till station för nykterhetstest.

...

Proxykränkt jägare skriver snyftartikel i branschtidning
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Är det en riktig rapport?
Det skulle det kunna vara. Jag som bygger altan.
K Krille4 skrev:
Alternativ rapport: Känd kriminell missbrukare, dömd för flertalet vålds- och narkotikabrott, gick runt i köpcentrumet med arbetskläder och en stor kniv väl synlig.
Du är något på spåret där om hur det var tänkt att lagen skulle användas.
K Krille4 skrev:
Gissar att få vill ha ett samhälle där snickare döms för att han råkat ta med sig arbetskniven på ICA efter jobbet. Samtidigt tror jag också att få vill att arbetskläder per automatik ska ge rätt att bära kniv var som helst.

/Krille
Så du tycker det var fel att vaktmästaren, andra fallet i inlägg #275 , blev frikänd?
Han bar ju kniv på allmän plats i strid med lagen när han blev iakttagen av polis.
 
TRJBerg
Det är i grunden bisarrt att man kan bli dömd för att bära ett föremål som finns i varenda hem och varenda välsorterad livsmedelsbutik.
 
  • Gilla
Eld och 4 till
  • Laddar…
I
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är i grunden bisarrt att man kan bli dömd för att bära ett föremål som finns i varenda hem och varenda välsorterad livsmedelsbutik.
Fast är det verkligen så? Att ha en kniv hemma för att skära gurka, bröd eller liknande är inget märkligt – syftet är tydligt. Men varför skulle man behöva bära kniv på allmän plats?

Vad skulle hända om vi avskaffade lagen? Busar bär kniv oavsett vad lagen säger, och utan lagstöd skulle polisen inte längre kunna ingripa när de påträffar någon med kniv. Dessutom skulle det sanolikt leda till att fler vanliga människor börjar bära kniv, om inte annat för självförsvar. I praktiken skulle knivar bli mer tillgängliga i samhället, vilket också ökar risken att de används i konflikter. Vi hade garanterat fått se fler skärskador på akuten.

Man kan alltid hitta kryphål, men lagen fyller ändå en viktig funktion, även om inte alla följer den.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
I Ironside skrev:
Fast är det verkligen så? Att ha en kniv hemma för att skära gurka, bröd eller liknande är inget märkligt – syftet är tydligt. Men varför skulle man behöva bära kniv på allmän plats?

Vad skulle hända om vi avskaffade lagen? Busar bär kniv oavsett vad lagen säger, och utan lagstöd skulle polisen inte längre kunna ingripa när de påträffar någon med kniv. Dessutom skulle det sanolikt leda till att fler vanliga människor börjar bära kniv, om inte annat för självförsvar. I praktiken skulle knivar bli mer tillgängliga i samhället, vilket också ökar risken att de används i konflikter. Vi hade garanterat fått se fler skärskador på akuten.

Man kan alltid hitta kryphål, men lagen fyller ändå en viktig funktion, även om inte alla följer den.
Nu löper dina fantasier väl långt. F ö har jag användning för och använder kniv varje dag (utan att räkna med matlagning etc). Detta inkluderar varthelst jag färdas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Men varför skulle man behöva bära kniv på allmän plats?
Trådrubriken handlar om bilen och personligen har jag alltid en kniv i bilen på samma sätt som jag har en grundläggande uppsättning av andra normala "basverktyg". När jag körde mycket i Norrlands inland hade jag även en yxa, främst för att någorlunda skonsamt kunna ta eventuella påkörda renar av daga...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det skulle det kunna vara. Jag som bygger altan.

Du är något på spåret där om hur det var tänkt att lagen skulle användas.

Så du tycker det var fel att vaktmästaren, andra fallet i inlägg #275 , blev frikänd?
Han bar ju kniv på allmän plats i strid med lagen när han blev iakttagen av polis.
Så det var inte en typisk polisrapport utan en påhittad polisrapport för något som aldrig hänt? Har svårt att se hur det säger något om polisens agerande eller knivlagen.🙂

Nej jag tycker inte det var fel att vaktmästaren blev frikänd. Däremot finns det ju exempel tidigare i tråden där den "drabbade hantverkaren" inte var så oskyldig som han själv och vissa artiklar ville påskina.

Jag tror inte att "oskyldiga hantverkare" som råkar bära kniv och blir dömda för brott mot knivlagen är så vanligt. Speciellt inte om man ställer det i relation till att det finns hundratusentals hantverkare i Sverige, varav säkert tusentals varje dag går med arbetskniv på offentliga platser.

/Krille
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
I
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu löper dina fantasier väl långt. F ö har jag användning för och använder kniv varje dag (utan att räkna med matlagning etc). Detta inkluderar varthelst jag färdas.
Alfredo Alfredo skrev:
Trådrubriken handlar om bilen och personligen har jag alltid en kniv i bilen på samma sätt som jag har en grundläggande uppsättning av andra normala "basverktyg". När jag körde mycket i Norrlands inland hade jag även en yxa, främst för att någorlunda skonsamt kunna ta eventuella påkörda renar av daga...
Fantasi? Tja, ingen vet säkert hur samhället skulle se ut utan knivlagen. Hur tror ni att det skulle påverka oss? Inge alls?

Som en vanlig "svensson" skulle jag utan tvekan bära kniv på allmän plats (inklusive i bilen) om det var tillåtet, även om jag aldrig varit i nödbehov av en kniv i vardagen. Jag skulle se det som en praktisk sak att ha. Om jag blivit överfallen på stan hade kniven kunnat åka fram om man kännt sig trängd, och om en dispyt eskalerade rejält hade den säkert också kunnat komma fram. Jag är övertygad om att vi skulle se betydligt fler knivskador på akuten.

Mig veterligen bär inte mina kompisar kniv, varken på allmänplats eller i bil(om det nu är en skillnad). Visst har man varit med om viltolycka men inte känt att en kniv skulle ha hjälpt. Behöver man avliva djurt går det i regel bra med att vrida av nacken i ett snabbt ryck eller plocka fram fälgkorset.

Att kunna plocka in bus baserat på att de bär kniv på allmänplats tror jag är ett viktigt verktyg för polisen.

Skulle säga att yxa, hammare, skruvmejsel skiljer sig ganska markant från en kniv och uppenbarligen är jag inte ensam om det med tanke på att knivlagen kommit till.

Det kan säkert finns olika behov av kniv i olika delar av landet, men hur man skulle hantera det har jag ingen anledning att spekulera om.
 
I Ironside skrev:
Behöver man avliva djur går det i regel bra med att vrida av nacken i ett snabbt ryck
På en ren eller än värre en älg? Då har du förmågor som i alla fall inte jag har. Har du verkligen provat något liknande eller hur vet du att det i regel går bra? Och tro mig, att försöka vrida nacken av en dödligt skadad men fortfarande levande desperat katt är inget man vill försöka sig på!

I Ironside skrev:
Skulle säga att yxa, hammare, skruvmejsel skiljer sig ganska markant från en kniv och uppenbarligen är jag inte ensam om det med tanke på att knivlagen kommit till.
Det får du naturligtvis säga men ur knivlagens synvinkel är dessa vapen jämställda med en kniv. Den markanta skillnad du ser delas därför uppenbarligen inte av lagstiftaren.

Utdrag från knivlagen som förbjuder knivar och andra stick- och skärvapen på allmän plats, skolområde eller i fordon på allmän plats.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
På en ren eller än värre en älg? Då har du förmågor som i alla fall inte jag har. Har du verkligen provat något liknande eller hur vet du att det i regel går bra? Och tro mig, att försöka vrida nacken av en dödligt skadad men fortfarande levande desperat katt är inget man vill försöka sig på!
Jag har varit med om att vrida nacken av en ren, ja. Om det av någon anledning inte skulle vara möjligt, antar jag att ett fälgkors kan lösa det mesta. Om det är en stor älg som sprattlar och jag mirakulöst har överlevt, så hade nog inte en liten kniv hjälpt mig särskilt mycket.

Alfredo Alfredo skrev:
Det får du naturligtvis säga men ur knivlagens synvinkel är dessa vapen jämställda med en kniv. Den markanta skillnad du ser delas därför uppenbarligen inte av lagstiftaren.

[bild]
Nej, en skruvmejsel omfattas inte automatiskt av knivlagen. Så länge det finns ett tydligt syfte med att bära den är det inga problem. Många bilar har någon form av skruvmejsel, och det skulle knappast falla under knivlagen vid en poliskontroll. Däremot, om du använder den för att försvara dig, kan du bli fälld under knivlagen eftersom den då används som ett stickvapen.
 
I Ironside skrev:
Jag har varit med om att vrida nacken av en ren, ja.
OK, då har du erfarenheter jag (lyckligtvis) saknar...

I Ironside skrev:
Så länge det finns ett tydligt syfte med att bära den är det inga problem
Detsamma kan faktiskt även sägas om kniv. Knivlagen gör undantag för förbudet "om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat".
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.