Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad säger det avtalet då? Det kan innehålla en ledningsrätt för kommunen som inkluderar att ledningen går vidare.

Det borde vara inskrivet hos lantmäteriet i så fall.
Har inte i huvudet, men det står i princip att "den och den fastigheten har rätt att använda och koppla på sig på vattnet som kommer därifrån" sedan en liten karta som visar hur vattnet kommer upp i bostadsområdet.
All dragning efter kommunens förbindelsepunkt är på eget bevåg av husägare och inga exakta kartor finns.
Jag har dock ett eget servitut att min ledning för gå över en annan grannes fastighet till mig.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någotdär Någotdär skrev:
I servitut, ska det stå exakt dragning på fastigheten?
Kan dragningen flyttas fritt om den skulle vara i vägen för framtida byggnation?
Ja ett servitut är lokaliserat så man anger vilken mark som belastas av servitutet, alltså rätten att ha ledningen där och underhålla den, alltså normalt att gräva fram den via schaktning. Man skulle i teorin kunna tänka sig ett avtalsservitut som är mer specifikt som inte anger rätt att gräva upp marken men t ex underhåll med styrd vertikal borrning. Men det ska då framgå kristallklart i servitutet och realismen i den formen av underhåll kanske är rätt begränsad?

Jag tror inte konditionella servitut är tillåtna, servitut ska upprättas för ändamål av stadigvarande betydelse. I så fall är det bättre att skriva ett nyttjanderättsavtal med en klausul om att nyttjanderätten kan sägas upp om byggnation sker på marken.
 
spikplanka spikplanka skrev:
För liten fastighet för att det ska vara värt att få en struntsumma för ett permanent intrång. Se om det finns kommunal mark bredvid som vattenledningen kan dras över istället. Här måste du stämma i bäcken och helt enkelt vägra.
Detta för att undvika krav på officialservitut, ledningsrätt osv. Få bort andras ledningar genom din fastighet och därmed möjligheten att kräva intrång. Det är också saken att om ledningar går sönder kan de vilja gräva upp din fastighet.

Kan samtidigt vara värt att ta en kik på avloppsrör, fjärrvärme, elmatning, fiberledning, telefonledning osv. Var går dessa och går andra fastigheters ledningar för dessa över din?

tomt = markområde som är bebyggt, eller avses att bebyggas, inom fastighet
Ja, det är just det att jag blir låst av ett avtal.
Det finns kommunal mark utanför min fastighet som går direkt till anslutningspunkten. Där drog de dock ej från början pga grundliggande berg.

Inga andra ledningar går går över min.
 
  • Gilla
SBeaver
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja ett servitut är lokaliserat så man anger vilken mark som belastas av servitutet, alltså rätten att ha ledningen där och underhålla den, alltså normalt att gräva fram den via schaktning. Man skulle i teorin kunna tänka sig ett avtalsservitut som är mer specifikt som inte anger rätt att gräva upp marken men t ex underhåll med styrd vertikal borrning. Men det ska då framgå kristallklart i servitutet och realismen i den formen av underhåll kanske är rätt begränsad?

Jag tror inte konditionella servitut är tillåtna, servitut ska upprättas för ändamål av stadigvarande betydelse. I så fall är det bättre att skriva ett nyttjanderättsavtal med en klausul om att nyttjanderätten kan sägas upp om byggnation sker på marken.
Oj, det låter inte bra. Känns bäst att undvika servitut.

Ett nyttjanderättsavtal låter mycket bättre. Kanske kan man skriva in att den upphör vid försäljning av min fastighet?
Så får nya ägare välja fritt.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Någotdär Någotdär skrev:
Där drog de dock ej från början pga grundliggande berg.
Man kan gå igenom berg med snigeldynamit, tryckluftsborr mm. Ie man kan lösa problemet. Eftersom vattenledningen blir alltmer använd och tekniken har utvecklats är det dags att kommunen tar hand om problemet.
Någotdär Någotdär skrev:
Ett nyttjanderättsavtal låter mycket bättre. Kanske kan man skriva in att den upphör vid försäljning av min fastighet?
Bara risk för trassel utan att du får betalt för det.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
De vill att jag skriver under denna, är den korrekt?
Kan man skriva in detaljer som att ledningen får flyttas etc?
 
  • Bild på ett servitutsavtal från Lantmäteriet. Texten i avtalet är delvis maskerad och avhandlar rättigheter kring vattenledning och flytt av ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spikplanka spikplanka skrev:
Man kan gå igenom berg med snigeldynamit, tryckluftsborr mm. Ie man kan lösa problemet. Eftersom vattenledningen blir alltmer använd och tekniken har utvecklats är det dags att kommunen tar hand om problemet.

Bara risk för trassel utan att du får betalt för det.
Låter vettigt.
Trassel? Hurså?
 
B
Jag hade varit mycket tveksam. Det brukar bli ett område på var sida om ledningen som inte blir byggbart. Dvs ingen bod, altan eller liknande i framtiden. Rätt många kvadratmeter av tomten som begränsas helt plötsligt. Och ersättningen brukar ju vara mycket låg.

Att du har rätt att flytta på ledningar inom din tomtgräns är ju en smal lycka. För det innebär ju att du ska gräva upp din tomt i framtiden, på din egen bekostnad, för att dra om grannens vattenledning, så du kan bygga din bod/altan/parkering där ledningen nu går. Jättekul när man stöter på berg i det läget...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Någotdär Någotdär skrev:
Trassel? Hurså?
Ledningen blir ett "brofäste" för att hävda rätt till andra åtgärder. Kärnan är att du avstår din mark till en värdelös betalning. Priset borde vara vad det kostar att köpa en annan bättre fastighet i området så att du kan kvitta dig med problemet permanent.

Avtalstexten:
"24-09-10 19:33 Upprätta ett servitutsavtal | Lantmäteriet

Servitutsavtal

Fastigheten/tomträtten som upplåter servitutet (tjänande): /../
Fastigheten/tomträtten som har rätt att använda servitutet (härskande): /../
Ändamål:
Fastighet /../ har rätt att ansluta vatten på vattenledning
med anslutningspunkt på grannfastigheten /../ Ledningen
går över och betjänar fastigheten /../ samt
/../ i dagsläget.
Övrigt:
Fastighetägare på /../ har rätt att flytta på ledingar inom
sin tomtgräns om behovet uppstår.

________________
Ort och datum


[ ] Jag postar avtalet i original tillsammans med ansökan om övrigt
inskrivningsärende

Underskrifter:
"

Alltså vem stavar fel på ett officiellt avtal?? "Fastighetägare på /../ har rätt att flytta på ledingar inom".

"rätt att ansluta vatten på vattenledning med anslutningspunkt på grannfastigheten"
Så de har rätt att gräva fram anslutningspunkten inne på din mark?

Betänk scenariot att vattnet slutar fungera och det blir akutgrävning på din tomt lagom till julafton med stora bullrande maskiner och fula jordhögar. Efteråt behöver du jaga folk på telefon för att de skall återställa gräsmatta och rabatter mm samt ev advokatkostnad för att se till att det blir gjort. Eller att de har sönder någon annan kabel i marken.
De kan också sätta igång och gräva upp trädgården under din semester. Finfin hemkomstöverraskning.

Att du har rätt att flytta på (vatten)ledningar låter fint men till vilken kostnad? behövs det medgivande av en massa parter så att det blir knepigt att planera? mer tid = pengar osv. Inte värt besväret.

Kärnan i det hela är en massa bekymmer utan godis.

Kanske värt att anlita advokat?
Enklast och billigast är nog att säga nej. Och anmoda kommunen att ordna vattenledning genom berget. Det går men är något krångligare.. för kommunen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jander55 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Servitutsförslaget är väldigt otydligt och ger utrymme för en massa tolkning, Vad betyder ens "rätt att ansluta vatten på vattenledning"? Det är inte normal svenska.

Normalt ger en servitut rätt att disponera viss definierad mark för ett visst ändamål. Då anger man i servitutstexten vilken mark som det handlar om, "ett 4 m brett område enligt karta X" och ändamålet: t ex "att lägga och underhålla ledning för tappvatten".

Det är också oklart vilken fastighet som belastas här. Det tycks vara två fastigheter som ska belastas av härskande servitut, dels grannens fastighet och dels din. Kanske är det klarare om man kan läsa fastighetsbeteckningarna i servitutsförslaget?

Så jag skulle inte skriva under detta ens om jag ville ge servitutsrätt. Och det står inget om ersättningen för intrånget. Tänker de sig att detta ska vara gratis?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ni hjälpte mig från tveksamhet till ett bestämt nej till servitut.
Kan uppdatera här senare hur vi gjorde.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 35 till
  • Laddar…
Har du ett förslag på alternativ ledningsdragning över din tomt? Kanske att dra längs gräns och låta den fortsätta där hos grannen med servis in till varje hus. Det hade ju kanske påverkat samtliga inblandade som hade behövt dra om lite ledningar, men kanske är det något som den nya grannen som vill ha servitut kan bidra till.
Sen har du ju faktiskt ett eget servitut...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Har du ett förslag på alternativ ledningsdragning över din tomt?
Det finns ett möjligt alternativ:

Någotdär Någotdär skrev:
Det finns kommunal mark utanför min fastighet som går direkt till anslutningspunkten. Där drog de dock ej från början pga grundliggande berg.
Kanske kan kommunen samordna med andra intressenter som elnätsägare, fiberägare osv så att flera intressenter kan dela på kostnaden.
Mitt standardförslag på hur man löser det är att gräva ner till berget, borra, stoppa i snigeldynamit, slå loss sten tills man kommer djupt nog. Eftersom det är helt okänt vilken typ av mark det är så kan man använda riktlinjen för åkermark dvs ett schakt som är 85 cm djupt. För vattenledning i Stockholm är frostfritt djup 1,6 m och lämpligt schaktdjup. Men det beror förstås på i vilken klimatzon detta är aktuellt.
 
Någotdär Någotdär skrev:
De vill att jag skriver under denna, är den korrekt?
Kan man skriva in detaljer som att ledningen får flyttas etc?
Detta är typ som att bli ombedd av polisen att visa körkortet och överräcka en servett där man skrivit sitt namn och "tjörkårt".

Be dom att anlita en jurist som författar avtalet och sen ska de rimligen stå för två oberoende värderingar av hur din fastighets värde påverkas.
👍🤔🤨
Du ska ha ersättning för detta.
 
  • Gilla
  • Haha
freni126 och 13 till
  • Laddar…
Någotdär Någotdär skrev:
Tack för alla svar. Ni hjälpte mig från tveksamhet till ett bestämt nej till servitut.
Kan uppdatera här senare hur vi gjorde.
Bra gjort. Belasta inte din lilla tomt. Man vet aldrig hur eller vad du vill göra i framtiden.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.